Upphittad Garmin-enhet i Sarek

Jag är precis tillbaka från en tur i vackra Sarek. En av kvällarna hittade min reskamrat en Garmin-enhet, fullt synlig bara några meter från platsen där vi slagit läger. Om du som läser detta är den stackars vandrare som tappat den, meddela mig vilken enhet det handlar om samt var du kan ha tappat den, så kan vi försöka ordna med ett överlämnande.
 
Jag är precis tillbaka från en tur i vackra Sarek. En av kvällarna hittade min reskamrat en Garmin-enhet, fullt synlig bara några meter från platsen där vi slagit läger. Om du som läser detta är den stackars vandrare som tappat den, meddela mig vilken enhet det handlar om samt var du kan ha tappat den, så kan vi försöka ordna med ett överlämnande.
Du verkar vara en fin och ärlig människa. Tummen upp för det! 👍👍
 
Tack för dina värmande ord. Om något är det nog fjälluften, eller kanske snarare -kulturen, som fortfarande har mig i sitt grepp. Att vandra i fjällen är som att vandra tillbaks i tiden på många sätt, både vad gäller den eviga naturen och mängden olåsta dörrar. Jag har inte gått en Sarektur utan att se en ensam ryggsäck eller två där någon lättat på packningen inför en topptur, vid fjällstugorna lämnas ryggsäckar obevakade i drivor utan att det tycks hända något, ja rent allmänt tycks människor vara extra vänliga och utan sinistra motiv där uppe. Jag ska inte romantisera för mycket, men min gissning är att det handlar om en kombination av att fjällvandrare i allmänhet utgör ett relativt ärligt tvärsnitt av befolkningen, och att kontexten helt enkelt inte uppmanar till tjuv- och rackarspel, utan tvärtom till vänlighet.

Bara som ett exempel från denna senaste tur: Sulorna på min reskamrats kängor lossnade på ett mycket dramatiskt sätt mitt inne i Sarek (först den ena och någon timme senare den andra!), och resten av resan fick de hållas på plats av en kombination av sömnad medelst tandtråd, diverse tejp och omkringlindade skosnören. Hållbarheten på konstruktionen var mycket oklar och vi hade inte en oändlig mängd material att lappa med, men direkt vid vårt första möte blev vi erbjudna en hel rulle extra tejp av ett par ganska väderbitna tyska studenter som satt och gjorde i ordning cappuccino bakom ett klippblock, utan att vi frågat och utan minsta tvekan. Det visade sig att de hade nästan slut på mat (bortom cappuccino). Vi hade ett par extra ransoner vi var ganska säkra på att vi inte skulle behöva (om nu skorna höll), och det kändes mycket fint att kunna räcka över dem. Det är klart att Sarek, med sin unika utsatthet bortom stugor och leder, extra mycket uppmanar till hjälpsamhet. Men jag stöter på denna fina attityd hos människor jag möter på i stort sett varje vandring.
 

Bilagor

  • 20220808-IMG_3847.jpg
    20220808-IMG_3847.jpg
    1.2 MB · Visningar: 72
  • 20220808-IMG_3851.jpg
    20220808-IMG_3851.jpg
    3.3 MB · Visningar: 68
Om du som läser detta är den stackars vandrare som tappat den, meddela mig vilken enhet det handlar om samt var du kan ha tappat den, så kan vi försöka ordna med ett överlämnande.

Du kan ju testa att knappa lite på den. Nu skriver du ju inte exakt vilken sort det är, men jag gissar på InReach mini som jag själv har, eller åtminstone att den enhet du har framför dig har motsvarande funktioner.
  • I InReach Mini finns det en inställningsmeny där man gärna skall ha skrivit in ett namn under 'Ägarinfo' men det kanske ägaren inte har gjort, eller namnet kanske är för vanligt?
  • Många har nog liksom jag gjort en liten adresslista i enheten. Den innehåller de mailadresser och mobilnummer som man vill kunna skicka mail/SMS till enkelt. Du kommer åt den adresslistan genom att gå in i menyn 'Meddelanden' och välja 'Nytt meddelande'. Tyvärr ser man inte hela adressen eller numret utan mer 'Peter SMS', 'Anna epost', osv så använder du den vägen måste du också skicka meddelandet via Garmin-enheten. Det är lite bökigt att knappa in nya meddelanden på enheten, men det går. Det behöver säkert inte vara så långt heller. Å andra sidan kanske ägaren bedömt enheten som försvunnen och har avslutat abonnemanget?
  • Slutligen finns det i inställningsmenyn också ett IMEI-nummer och med hjälp av det borde Garmin kunna hjälpa till att hitta ägaren.
Lycka till!
 
Du kan ju testa att knappa lite på den. Nu skriver du ju inte exakt vilken sort det är, men jag gissar på InReach mini som jag själv har, eller åtminstone att den enhet du har framför dig har motsvarande funktioner.
...
  • Slutligen finns det i inställningsmenyn också ett IMEI-nummer och med hjälp av det borde Garmin kunna hjälpa till att hitta ägaren.
Lycka till!

Varning för viss närsynt besatthet i detta hav av detaljer som en gps medger: läs på egen risk.

Tack för feedback!

Det har varit en hektisk vecka men nu har jag äntligen haft en liten stund över för vidare detektivarbete. Jag har lyckats ‘väcka upp’ enheten (vilket var förvånande krångligt pga knäppe, annat bråte som satt i vägen och min egen tumme mitt i handen), och ser direkt på menyn att det inte är så förvånande att jag inte fått något napp här på Utsidan: menyerna som slår emot mig är på tyska. Nu skulle man kanske direkt kunna tro att det handlar om samma tyskar som vi träffade på Sarekturen, men det visste vi redan under vandringen att det inte kunde vara, då vi låg ‘före’ dem vid tillfället i fråga.

Tyvärr hittar jag ingen ägarinfo i klarthext på enheten, som inte är en InReach utan en Etrex (kan jag kanske avslöja nu när det står klart att knappast någon här har rätt profil för att vara ‘borttapparen’). Men känner någon till var lite tydlig ägarinfo kan gömma sig i en Etrex, säg till!

Även om enhetens menyer inte avslöjar så mycket, så visar dess gps-data desto mer. När jag pluggade in enheten till datorn kunde jag fascinerat följa såväl planerat som faktiskt sträckning från start till den punkt då enheten hamnade på marken. Liksom jag kunde se hur min egen väg (grå; se bild) konvergerade mot precis denna punkt (grön linje; den röda linjen markerar min planerade rutt).

Ja, det är ju helt otroligt vilken information en påslagen gps ger. Ägaren hade verkligen förberett enheten för just denna resa, med kyrkor på vägen inlagda (nanmngivningen bekräftade dessutom att det handlade om tysktalande ägare). Av den informationen kan man ana att de begav sig in i Sarek via Kvikkjokk och sen med helikopter till Staloluokta. Där gav de sig in i Sarek via Alggavagge (via ett skojig litet alternativ mellan Alkavare/Skajda och Lanjektjåhkkå dit de styrde efter Alkavare kapell) och så vidare in i centrala Sarek och beyond. Ganska goda dagspass gjorde de också, nästan 2 mil om dagen i snitt.

Den nogsamt redovisade sträckningen avslöjade också att det inte var inte nu, utan förra året som vandringen gick av stapeln. En Sarekvandring i höstfärger, dessutom, alltså för knappt ett år sedan. Sista dagen påbörjade de vandringen strax före halv nio på morgonen, och sjutton kilometer senare, klockan 15:30, är de framme vid platsen där vi hittade enheten. Efter sex timmar, kl 21:26, tar batteriet slut. Om de följde sin plan tog de sig till slut till Saltoluokta, men om det förtäljer som sagt inte enheten.

Nå, all denna riktliga information till trots, är det just nu bara den tiosiffriga enhetsidentifieraren som hoppet om återförening står. Jag ska kontakta Garmin om saken, och återrapporterar förstås om jag är lyckosam!
 

Bilagor

  • kovergering.png
    kovergering.png
    638.2 KB · Visningar: 89
Tyvärr hittar jag ingen ägarinfo i klarthext på enheten, som inte är en InReach utan en Etrex (kan jag kanske avslöja nu när det står klart att knappast någon här har rätt profil för att vara ‘borttapparen’). Men känner någon till var lite tydlig ägarinfo kan gömma sig i en Etrex, säg till!
...
Nå, all denna riktliga information till trots, är det just nu bara den tiosiffriga enhetsidentifieraren som hoppet om återförening står. Jag ska kontakta Garmin om saken, och återrapporterar förstås om jag är lyckosam!
Hej igen!
Extrex har jag ingen egen erfarenhet av men en snabb googling ledde till den här manualen där det framkommer att det bara är en passiv GPS-mottagare. Dvs den har ingen egen möjlighet att kunna skicka iväg signaler. Därför lär den inte heller ha någon IMEI-kod.
Däremot verkar den ha ett serienummer inuti batterifacket och i manualen finns det en uppmaning om att man skall registrera sin eTrex hos Garmin. Så en kontakt med Garmin kan förstås leda rätt.

Annars går det förstås att göra inlägg på tyska vandringsforum också. Jag vet inte vilket som är störst och mest utbrett men en googling ledde till wanderformu.de -- kanske finns det fler? (Dessutom de talar ju också tyska i Österrike och Schwiez ....) Hur som helst verkar det mer och mer övermäktigt att få prylen tillbaka till sin ägare. Dessutom, om det nu har gått ett år sedan den tappades bort har ägaren kanske redan köpt en ny GPS.
 
Förutom att kolla med Garmin om de har någon ägare registrerad på detta serienummer kan det ju finnas en möjlighet att identifiera ägaren via ex Fiskflyg då du nämnde att de tog helikopter från Kvikkjokk till Staloloukta. Får du fram datum för färden måste vad jag vet alla som bedriver kommersiell trafik registrera passagerare vid namn mm.
 
Tack för vidare tips! Precis som du säger, Göteborgs(?)-CB, så tror jag chanserna för en regelrätt överlämning är ganska små, men det är ändå (för mig alltså) något tillfredställande med tanken att kanske kunna etablera kontakt med ägaren oavsett. Enheten var inte särskilt ny och kanske har hen ersatt den vid det här laget -- eller insett att telefonen numera är ett fullgott alternativ för passiv gps-mottagning -- men oavsett så har jag ju gps-data för merparten av vandringen som kanske är värdefull för loggboken därhemma.

Vad gäller nationalitet så finns det gps-data på enheten som tydligt antyder att det handlar om en bayrare (alltså inte en felstavad Hammarbysupporter), så den tyska siten är en bra start om energin räcker hela vägen dit. Helikopter är däremot en ren gissning baserad på lite datumöverslag och antagandet att de skulle loggat även Padjelanta-vägen om de gick dit från Kvikkjokk, och där känner jag att det börjar bli lite overkill. Men kul att tänka över möjligheterna ändå, världen är ju mindre än man tror, särskilt nuförtiden!
 
Fixar inte garmin spåra ägaren så sälj den alt hyr ut den pengarna kan ju ev gå till ukriana el liknande ev tradera auktion?
Att den klarar vintern ute talar för att den är gjord för att fungera ute.
 
Jag skall läga ut den information som du har givit oss till nu på den största(?) tyskspråkiga forum (outdoorseiten.net), jag är själv registrerade användare där, talar tyska på vardag så ingen stor arbete för min del. Där finns många som rör sig i fjällen, så kannske hittar vi den som tappat enheten, eller någon som känner till den.
Om jag får svar komma ja att kontakta dig.

Henning
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.