Valley Nordkapp

Jag är lite inne på att köpa en kajak och tänkte höra om nån har någon erfarenhet att dela med sig av om Valley Nordkapp.
Jag har enbart positiva minnen av den men jag kanske har haft tur... Eller?
Nåt jag bör tänka på eller bör kolla.

Det jag vill ha är en snabb havskajak i glasfiber och med skedda. Jag tycker den verkar schyst.

// Martin
 
Nordkapp

Jag har haft en Nordkapp jubilèe i några år.
Snabb är den inte i den meningen att den har hög toppfart,men den är extremt lättdriven så den normala paddel farten är hög. Den är kanske lite rankare än än del andra kajaker och blir inte så mycket stadigare med last. men stabiliteten är helt ok. Volymen på last utrymmena är typ medium.Kräver lite planerad packning.Svårare vintertid med extra kläder tjocka sovsäckar mm. kajaken är lättrollad och rolig att paddla.Den lilla sittbrunnen som jag hadde på min kajak är inte bekväm orginal,knäna går rätt upp i glasfibern.Men det är lätt fixat när man inreder sittbrunnen.Knätub finns som tillbehör och jag gillade den.Flyttade även skottet 5cm tillbaka för att få mer packutrymme.
Är själv sugen på nya Quarajak. se länk:
http://www.knoydart.co.uk/display.php?category=1&id=436
 
Jag har paddlat Nordkapp under några veckoturer och har liksom du mest positiva minnen.
Den relativt låga volymen gör att den ligger lågt i vattnet med packning och därmed blir den blöt att paddla. Kanoten är gediget byggd och finns i en mängd varianter.
http://www.atlantickayaktours.com/Pages/Retail/Boats/VCP/Nordkapp.shtml
Läs även Paul Caffyns http://www.sissonkayaks.co.nz/caffyn.htm
Inuk har liknande egenskaper och är i mitt tycke en bättre konstruktion även om kvalitén ej kan mäta sig med VCP.
 
Hur stor är du?

Min fru som är ca 1,58 lång och väger kring 50 kg trivs bra i sin lite lättade Nordkapp (beställd med tunnare laminat från fabriken) med liten sittbrunn och oval lucka bak. Nackdelen med kajaken för henne är att den är väl kursstabil och kan därför vara svår att hålla kursen med i stora vågor och sidvind. (hon har den äldre varianten med fast skedda se Eriks länk ovan.

Kajaken är lättdriven och passar utmärkt för långturer om paddlaren inte är så stor. För undertecknad som väger in på ca 85 kg är det roligt att paddla Nordkappen på dagsturer men den har för liten volym för långturer.

Jag har inte provat de senare modellerna av Nordkapp själv.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-02-08 kl 11:32]
 
Vacker

Glömde det kanske roligaste med Nordkapp. Den är vacker att se på och alltid fin att ha med på bilder.

Thure
 
Jo det stämmer.

kajakmicke; sa:
mm... men den är ju lite svår att ta bilder FRÅN :)

(åtminstone med min balans)

/micke

Instämmer. Dessutom svårare att ta bra bilder utan roder. Med min VKV-Lisa eller familjens VKV-Yoo-A-Kim har jag en bra fotoplattformer, en stor systemkamerautrustning i fotoväska lätt åtkomlig under knäna i sittbrunnen och kan med rodret lätt manövrera så jag får önskat bildutsnitt.

Thure
 
Svar å så

Thure: Jag som kommer paddla den är 1.75 lång och strax under 70 kg så förhoppningsvis kan det funka. Får ju ta och provpaddla den först såklart.

När det gäller packutrymmet vintertid så spelar det nog inte så stor roll för jag kommer förmodligen inte paddla vintertid än på ett tag. Känner att jag nog ska bli lite bättre på att paddla först... men vi får väl se. Det blir nog förmodligen inga långturer vintertid allafall så det borde vara lugnt.

Tyvärr har det visat sig att den begagnade som jag hittat var med fast skedda vilket ju iofs är ett klart minus.

Vad jag minns var den ju iofs lite rankare än genomsnittet men inte alls störigt rank. Dessutom ska det ju vara lite sport ;)

// Martin
 
Re: Svar å så

mfn; sa:
Thure: Jag som kommer paddla den är 1.75 lång och strax under 70 kg så förhoppningsvis kan det funka. Får ju ta och provpaddla den först såklart.
.
.
Tyvärr har det visat sig att den begagnade som jag hittat var med fast skedda vilket ju iofs är ett klart minus.

Du har nog större förutsättningar att hålla kursen med fast skädda än vad min fru har i och med att du är lite större.

Köp en begagnad och lär känna den. Hittar du en kajak senare som bättre passar dig kan du förmodligen få tillbaka pengarna när du säljer Nordkappen.

Undvik att köpa den riktigt gamla Nordkappmodellen med roder och stor sittbrunn och utan skott den uppfattar jag som mindre säker om man inte bygger om den.

Thure
 
Re: Re: Svar å så

thureb; sa:
Köp en begagnad och lär känna den. Hittar du en kajak senare som bättre passar dig kan du förmodligen få tillbaka pengarna när du säljer Nordkappen.

Undvik att köpa den riktigt gamla Nordkappmodellen med roder och stor sittbrunn och utan skott den uppfattar jag som mindre säker om man inte bygger om den.

Okej. De kanske inte sjunker så mycket i värde om man köper dem bra ja. Det är ju alltid trevligt.

Nej den här är från -95 och med fast skedda så det ska nog funka. En skottlös verkar riktigt dumt...

Tack för tipsen :)

- Martin
 
Jag får ändå säga att jag upplevde vissa problem med kurshållningen med vinden från sidan i den Nordkapp jag paddlade. Det var den med fast skädda.
Den lilla sittbrunnsöppningen är mindre än vanliga små.
Paul Caffyn (länken i tidigare inlägg) har STOR erfarenhet av Nordkapp. Läs därför hans text lite extra. Det är inte helt ovanligt att aktern kapas till fördel för ett släproder.
Packvolymen är helt okej. I nödfall kan en packpåse placeras på akterdäck med t.ex. tält.

Jag har fotograferat säl med en 400 mm glugg ifrån en Nordkapp, men då var det ganska lugnt. Stabiliteten blir MYCKET bättre med last. Olastad tycker jag att den flyter ovanpå och den korta vattenlinjen gör sig påmind.

Nordkapp med den stora sittbrunnen och underliggande roder var ganska vanlig förr. Ett tätslutande kapell är ett måste vid gång på havet, men det gäller även Nordkapp med liten sittbrunn.
 
Optimala konstruktionen?

Det ligger mycket i Eriks inlägg närmast ovan. Jag tror att den idealiska lösningen vore att såga av större delen av den fasta glasfiberskäddan och att ersätta med ett uppfällbart djupt roder som beskrivs i Paul Caffyns text.

Men jag tror att det är klokt att lära känna din Nordkapp ordentligt först. Om du inte trivs med de övriga egenskaperna hos Nordkappen är det enklare att köpa en kajak som har roder från början.

Jag menar att Nordkapp i orginal med fast skädda är för kursstabil för att vara idealisk med roder.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.