Valley Skerray?

Har fått nys på en begagnad Valley Skerray.Den har endast skädda och en liten sittbrunn samt två luckor plus dayhatch. Har inte provat den men tänker nog göra det. Eftersom det är en bit att köra har jag sökt info på nätet men det är lite tunnsått. Har fått fram måtten och att den har relativt stor volym.

Finns det någon som vet mer? Lättsvänd eller inte? Surfar? Stabilitet? Kvalitet?

Tacksam för hjälp, MeanDean!
 
Jo!

Skerray ansågs i tiderna höra till de bästa polyetenkajakerna på marknaden. (Tillverkades både i polyeten och glasfiber.) Det verkar som om produktionen har upphört nyligen (hittar inte uppgifter på tillverkarens webbsidor eller återförsäljares prislistor längre), men den har varit i prodution i ca 20 år... det berättar ju nånting om kajaken.

Kajaken är stabil och pålitlig, men inte bland de allra snabbaste (men det kan man ju gissa utgående från måtten). Den är lätt att styra med lutning kombinerat med paddeldrag (som så många andra Valley-kajaker). Surfglad och kursstabil tack vare skeddan.

Absolut värd en provpaddling!
 
Pålitlig men lite trist

Om jag förstått det rätt så är kajaken rotationsgjuten men med någon sorts fiberarmering som gör den relativt formstabil och relativt lätt.

Inte så sexig (relativt bred och stadig) men en pålitlig kajak och Valley har normalt mycket bra finish på sina lådor.

Thure
 
Rotationsgjuten, jo

De tidiga serierna av Skerray var av allt att döma vanlig polyeten, för de var ganska mjuka i skrovet. Senare blev materialet bättre (fiberarmering?), men jag känner inte till om Skerray någonsin har gjorts i trelager polyetensandwich såsom Valleys PE-sortiment görs idag.

Den äldsta "mjuka" polyeten Skerrayn är inte dålig den heller, men vissa har haft problem med skeddan. Plasten är så mjuk att vid grundstötningar etc. kan skeddan hoppa ur led vilket i sin tur leder till att skeddan hänger snett och kajaken drar i någon riktning. Vissa har egenhändigt förstärkt skeddaboxen för att slippa problemet.
 
Hassle

Hassle Explorer är väldigt lik en Skerray. Personligen ser jag ingen skillnad på dom så har du möjlighet att prova en Hassle så kan du nog anta att Skerayen känns likadan.

Annars verkar skäddan vara det som krånglar på Skerrayen dels är den lite för liten och sedan verkar den krångla rent makaniskt. Kanske därför Hassle valt roder

Hans Friedel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.