Valley Aquila

Hej

Är det någon som har erfarenhet av Valley Aquila och kan jämföra den med andra modeller ? Alla synpunkter är intressanta.
 
Aquila

Jag har paddlat Aquila i 5 år och ca 5000 km.
Här är lite synpunkter baserade på mina erfarenheter.

Bra och rymlig kajak för fullvuxna personer (över 80 kg). 100 kg paddlare + 50 kg last är inget problem. Lastutrymme finns det gott om. En stor kajak. Gott om fotutrymme. Onödigt stor för en lätt paddlare med litet last.

Ganska bekväm sits.

Bra fotstöd.

Bra stöd för knän och lår. Du faller inte ur om du rollar.

Relativt lättpaddlad i låg- och normal långfärds fart. 7 km/h går att hålla i princip hela dagen. 8 km/h är ungefär den högsta farten man kan hålla en längre sträcka (>1 km) men det börjar bli påfrestande. 9 km/h går att hålla några hundra meter.

Lättmanövrerad. Jag vet ingen annan havskajak som går att svänga lika lätt genom att luta på skrovet som Aquilan. Vändradien är verkligen liten om man bara lutar kajken ordentligt.

Stadig utan att vara klumpig. Tungt lastad är den verkligt stadig. Jag har aldrig gått omkull ofrivilligt med Aquilan.

Lätthanterlig t.o.m i ordentlig sjögång. I motvind och sidovind är det inga problem. I ordentlig medvindsurf får man vara se upp, Aquilan svänger lätt upp i sidovind om man inte använder paddeln som roder.

Lätt att rolla också lastad. Olastad kajak går att rolla utan paddel.

Reagerar bra på olika lägen på skeddan. Skeddans mekanism fordrar dock kanska mycket styrka och det krävs en del övning innan man lär sig att reglera skäddan noggrannt. Vid riktigt kallt väder (under 0 grader) blir gummibanden som drar ner skeddan så slaka att skeddan inte vill gå ner. Vid varmt väder får man ta i ordentligt för att få upp skeddan. De enda problemen jag har haft med skeddan är att det några gånger har kommit sten i skeddaboxen, men det kan det ju komma på alla kajaker med skedda. På Aquilan finns det dock ingen vajer som det kan bli veck på.

Ganska tung. Min väger 26,5 kg. Andra exemplar av Aquila i vår klubb väger 25 och 25,5 kg.

En välbyggd och hållbar kajak. Det enda jag har behövt reparera på min är ryggstödsremen. Diverse repor under bottnen har det ju förstås kommit under åren, men de går ju lätt fixa men Gelcoat-filler.

Lastrumsluckorna är verkligt bra. Valleys gummiluckor är de bästa kajkluckor som jag känner till, hållbara, lätthanterliga och helt täta. Dessutom flyter de om du skulle råka tappa dem i sjön. Det finns inga lås, gångjärn eller andra fästanordningar som kan gå sönder.

[Ändrat av Tomppa 2003-05-05 kl 13:22]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.