Valley Nordkapp LV

Hej.

Någon som har några erfarenheter av Nordkapp LV. Tittar även på en Dex från skim, men den är kanske för liten så jag har tittat på Nordkappen som ser fin ut och har lite mer last -möjligheter.

Någon som har något att säga om denna modell?

/Anders
 
Du har

säkert läst den här http://seakayakphoto.blogspot.com/2007/01/valley-nordkapp-lv-test.html

Min fru har en klassisk Nordkapp med liten sittbrunn sedan 1992. Jämför man linjerna med bilderna i texten ovan så ser man att LV modellen bör vara mer lättsvängd och rankare och det verkar stämma väl med intrycken som förmedlas i texten i länken ovan.

Att man kapsejsar utan att märka att man närmar sig gränsen dvs att det inte finns någon slutstyvhet tycker jag verkar aningen tveksamt.

Rådet blir därmed som nästan alltid annars provpaddla innan köp.

Allmänt sett så kan det bli svårt att surfa kontrollerat med en kajak som har liknande linjer.

Det bör du försöka testa också.

Kajaken gör sig verkligen på bild!

Men det räcker ju inte för att köpa den.

Thure
 
Jag har provpaddlat LV:n. Det är den skönaste kajak jag har testat hittills och jag har provat ganska många. Den är nästan extremt lättmanövrerad och detta utan att kännas det minsta slö eller fladdrig vid acceleration.

Det är lite som att köra sportbil, snabb, distinkt och lättsvängd. Jag har provat den dels tom vid jämförelse med andra kajaker och sedan också på en tredagars tur i Sörmlands ytterskärgård i oktober förra året. Jag är i tyngsta laget för LV:n tyvärr och den gick djuuupt med långfärdspackning men jag har bara gott att säga om modellen. Antagligen en av de roligaste kajakerna på marknaden. Jag har inghenting negativt att säga om den, fast den är inget för den som ska ha med sig ALLT på långtur. Man bör ha en väl inarbetad packningsstrategi för det är en och annan "bra-att-ha-sak" som blir hemma om man är borta längre än en helg.

För min del blev det en vanlig Nordkapp. Den är nästan lika rolig, men inte riktigt.
 
apparluk; sa:
Jag har provpaddlat LV:n.

Hur fungerar det att surfa med den?

Vad menar du är maxvikt på en paddlare som vill kunna ta med sig 30 kg packning i en Nordkapp LV?

Jag vill inte gärna fråga efter din vikt.

Låter som att LVn skulle kunna vara ett alternativ för min fru som i vissa vågor och vindar har svårt att styra sin Nordkapp.

Thure
 
thureb; sa:
apparluk; sa:
Jag har provpaddlat LV:n.

Hur fungerar det att surfa med den?

Vad menar du är maxvikt på en paddlare som vill kunna ta med sig 30 kg packning i en Nordkapp LV?

Jag vill inte gärna fråga efter din vikt.

Låter som att LVn skulle kunna vara ett alternativ för min fru som i vissa vågor och vindar har svårt att styra sin Nordkapp.

Thure

Enligt Valley själva är idealvikten för LV 180lbs och då jag själv väger c:a 95kg så säger det sig ju självt att med en normal långturslast så är det inte mycket luft mellan vattenyta och kapellkant...:)

Nu tror jag ju dock att det inte är någon fara att överskrida rekomendationen litegrann, men eftersom jag har lite expeditionsambitioner också så fick det bli en modell större.

Jag kan inte påstå att jag har provat den i några större vågor så för surfegenskaperna får jag hänvisa till Doctor Wilcox, dock kan jag meddela att den inte känns ett dugg rank och jag hade inga som helst problem att fota under turen.

Eftersom jag fortfarande inte har paddlat en roligare kajak tycker jag ju att alla som är lite mindre till växten ska provpaddla den. En ultimat damkajak om du frågar mig då den är lättdriven och lättsvängd.
 
Jag har haft en nordkapp LV i ett halvår nu och är
fruktanvsvärt nöjd. Provpaddlade ett tiotal alternativ
och kände direkt att jag hittat hem i LV:n.

Några större vågor har jag inte heller varit ute i ännu
tyvärr och törs därmed inte säga något om uppförandet där, däremot upplever jag den som hyggligt trygg och framför allt riktigt rolig. Den svänger hur fint som helst, men det tar några paddeldagar innan man förstår
hur mycket man kan luta den.

Jag upplever inte heller den som vinglig, inga problem att ta foton eller dricka lite.

Väger 70 kg, 1.78 lång (eller kort) och kajaken
känns absolut bättre med lite last i.
 
Hej.

Har varit ute 2 dagar nu över nationaldagen med sambon. Ville pröva att lasta dex:en ordentligt så det blev att hyra en sådan och så var ju tanken att pröva en Nordkapp LV. Blev dock övertalad av en kille på Svima att pröva en annan modell från Valley nämligen en Qajariaq.

Kort sammanfattat så var dex med mig plus packning lite väl mycket jag väger 85 kg är den är ju tänkt för lite mindre paddlare. Väldigt rolig och skön när man kör utan packning.

Däremot så har jag fått en ny favorit och det är just Qajariaq som svänger på en 5 öring och lastar lite mer...
(Tyvärr) så var det inga vågor eller hög sjö igår som jag gärna skulle velat testa den i. Någon som har prövat denna och har något att tillägga?

/Anders
 
3677; sa:
Däremot så har jag fått en ny favorit och det är just Qajariaq som svänger på en 5 öring och lastar lite mer...
(Tyvärr) så var det inga vågor eller hög sjö igår som jag gärna skulle velat testa den i. Någon som har prövat denna och har något att tillägga?
______________________________________________________
Hej!

Qajariaqens styrka är som jag ser det egenskaperna i hög sjö.
Den går oerhört fint i all typ av sjö och är otroligt rolig att surfa med.
Lite vippig kan den kännas i sidsjö eftersom den har väldigt skarpa slag, men det vänjer man sej vid.
Det enda jag hade imot den var den stora sittbrunnen och det höga fördäcket, men det är ju en smaksak.
På min sida har jag skrivit lite mer om den.

http://kristoffer.bloggspace.se/Kanoter-3804/

// Kristoffer
 
3677; sa:
Kort sammanfattat så var dex med mig plus packning lite väl mycket jag väger 85 kg är den är ju tänkt för lite mindre paddlare. Väldigt rolig och skön när man kör utan packning.

Hm, om man drar ifrån 25 kilo på paddlaren då? (dvs sätter mig i den med packning för ett par dagar?) Prövade själv Dexen lite hastigt igår, och blev förtjust. Grym båt, i alla fall opackad!

3677; sa:
Däremot så har jag fått en ny favorit och det är just Qajariaq som svänger på en 5 öring och lastar lite mer...

Har du (eller nån annan) provat Anas acuta (storasystern)? Hur är de i jämförelse? Lika roliga? Själv gillar jag i o f s låga fördäck och små sittbrunnar, men om Qajariaq/q-boat är tillräckligt kul kan man väl överväga en kompromiss... Min våta dröm är en Anas Acuta som får med sig packning :)

/micke
 
Anas Acuta

paddlade jag av och till under några dagar utan för Tromsö se min artikel http://www.batlivlulea.nu/artiklar/2002/020905-kajak.html som var publicerad i någon friluftstidning i slutet på 80-talet.

Den versionen av kajaken var väl trång för längre turer och inte så bekväm sittställning med raka ben betydligt trängre än en Nordkapp av 80-talsmodell. Var också väldigt lovgirig (saknade skädda) om jag minns rätt.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.