Valley Avocet Lv

Hej

Finns det några tjejer som har paddlat Valley avocet Lv. Funderar på att köpa en sådan och undrar vad ni tycker om den. Jag är 155cm. Mitt andra alternativ är Point 65 x-lite.

Tack på förhand
/Sara
 
Män i tjejkajaker

Jag är ju inte kvinna men har en Avocet... får stå ut med att den tydligen ses som just en tjejkajak. Nå, jag är inte blyg för min feminina sida :)

Jag uppfattar Avocet som mycket lättmanövrerad (vill du ha en kursstabil kajak, välj en annan) och med ett skrov som svarar bra på kantningar och annan "kroppspaddling". Kajaken är låg och känns som en tålig hårdvädersbåt - jag har köpt min för att första hand använda till lite vildare paddling i havssjö, och det är precis det den är bra på.
Kajaken har låg akterkant i sittbrunnen och kraftig däcksbukt, vilket gör den mycket lättrollad.

Jag sitter mycket bra i Avocet - kolla om du gör det. Jag brukar säga att de två viktigaste faktorerna vid kajakköp är rumpan och plånboken, och att rumpan helst bör få bestämma.

Jag har inte paddlat den Point-båt du också kikar på. En gissning är att den inte är lika utpräglat lättmanövrerad som Avoceten, men kanske istället har högre kursstabilitet. Alltså en fråga om hur din paddling ser ut.

Provsitt! Provpaddla helst!

hälsningar
Jens
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.