Valley Nordkapp

Någon som har eller använt Valley Nordkapp i rotationsgjuten polyethylen? Skulle vilja ha lite info om det är någon idé att jag testar den.

Jag är nybörjare, 181cm och 95kg (skall bli mindre ;-) )
Vill ha lite utrymme i båten eftersom jag har kraftiga lår.
Kommer att använda kajaken främst i havet. Bor i sundsvall med kort skärgård så det kan bli rejäla vågor. Har tidigare testat P&H Scorpio och Easky 17, gillade Scorpion bättre.

Hörde bara från någon att Valley Nordkapp inte är så initial stabil så en nybörjare kanske tycker den är väl rank. Men ute på vågorna skall den vara stabil.

Mvh
Frega
 
Lastvikten är en viktig fråga om du ska paddla långtur med full packning. Ska du "bara" paddla dagturer och lite lek i vågor så är det snarare bra att ha lite mindre volym i kanoten så den flyter mer rätt på sin tänkta vattenlinje. Så tänk till hur du vill paddla. Är det en långtur per år och 30 dagturer så välj volym anpassat efter dagturen! På långturen får du då köra "fjäderlätt" (googla på det) men det kan det vara värt för att få bra egenskaper de 30 andra turerna...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.