Utrustning för vår resa

Hej!

Jag och tjejen åker på semester till Norge i sommar. Vi tänkte vara borta 5-7 dagar.

Planen/tanken är att kunna sova i tältet alla nätter, dock är vi öppna för att eventuellt ta in på vandrarhem/hytte om vädret skulle bli för överjävligt hemskt någon natt.

Vi har redan köpt detta paketet:
http://www.outnorth.se/urberg/taltpaket-1

Tankar om detta? Borde fungera bra? Varken jag eller hon är erfarna tältare och har inte gjort något sånt här innan. Men vår spontana känsla när vi provat sätta upp tältet, klämt och provat grejerna är att det känns väldigt bra för vår första sån här grej.

När det gäller mat så tänkte vi dels ha frysta grejer i en frysbox som har koppling till cigarettuttaget i bilen. Vi har dock inte hittat någon specifik sådan än. Något förslag/tips? Och även torrvaror som blir lite enklare att laga iordning. Att käka lyxmat är inte direkt prioritet på resan, mer funktionalitet.
Vi kollade på trianga-spritkök.. det finns flera olika prisklasser, från 400 upp över 1000 kr.. Vi kan inte riktigt se vad som är skillnaden på dom.. ?

Vi har alltså inte tänkt gå några längre fjällturer, även om vi planerat att strosa en bit från bilen här och där. Vi är både intresserade av dom små städerna, men även att ta oss en liten bit in i naturen, dock inte på nivån av fjällvandring.

Vi har även hittat en smidig uppladdningsbar lampa som går att hänga i tältet.

Vi tar gärna emot tips på vad för mer utrustning som vi kan tänkas behöva..

Tanken är inte heller att ta in på designerade campingplatser utan att hitta våra egna platser i naturen, där marken troligen inte är lika fin och jämn. Behövs kanske något mer underlag inuti tältet eller räcker det?

Alla tips mottages tacksamt!
Vänligen,
Tomas
 
Om ni vill tälta i naturen, inte direkt bredvid bilen, så är sovsäcken och liggunderlag otroligt tunga att bära.
Mer än 2kg för en sommarsovsäck och 1330gr för ett rätt tunt liggunderlag är väldigt mycket.

Det som ni har köpt, funkar säkert bra men om ni vill fortsätta med uteliv så kommer ni nog att vilja byta rätt snabbt.

Frysbox låter komplicerad och närmare omöjligt utan en bil med två batterier. Jag har själv rest runt i min bil många månader, så jag vet hur det är. Jag skulle rekommendera att köpa konserver, frystorkad och mat som klarar sig i rumstemperatur istället.
 
Om ni vill tälta i naturen, inte direkt bredvid bilen, så är sovsäcken och liggunderlag otroligt tunga att bära.
Mer än 2kg för en sommarsovsäck och 1330gr för ett rätt tunt liggunderlag är väldigt mycket.

Det som ni har köpt, funkar säkert bra men om ni vill fortsätta med uteliv så kommer ni nog att vilja byta rätt snabbt.

Frysbox låter komplicerad och närmare omöjligt utan en bil med två batterier. Jag har själv rest runt i min bil många månader, så jag vet hur det är. Jag skulle rekommendera att köpa konserver, frystorkad och mat som klarar sig i rumstemperatur istället.

Tack för ditt svar. Kan du länka sovsäck och underlag som du tycker är mer lämpliga?

Med tanke på att det bara är en vecka så fick jag tipset från en vän som gjort så, haft frysboxen inkopplad under dagen då dom var i bilen stor del av tiden och körde, kopplade ur och höll den stängd på natten när temperaturen sjönk jämfört med dagen. Tog med djupfrysta klumpar av mat som hjälper till att kyla boxen när den inte är inkopplad. På det sättet kunde tydligen min vän och familj hålla maten duglig för den veckan dom var borta.
 
Finns det överhuvud taget frysbox till bil? Är det kylbox du menar. En frysbox måste ju dra sjukt mycker ström och suger ur batteriet snabbt kan jag tänka mig.
 
( - )

Jag tycker att det verkar vara ett fantastiskt prisvärt paket.för bilcamping - förutsatt relativt kort sträcka (max ett par km) mellan bil och tältplats pga. vikten på prylarna.

Beträffande frysboxen så undrar jag om du inte avser kylbox?
Hur som helst: Förutom att den kan dra ut batteriet så kan det vara begränsningar för hur länge boxen bör vara inkopplad. En kylbox funkar bra som du beskriver när man rör sig i fjällen: Inkopplad på dagen när man reser, urkopplad på natten (vid kortare promenadavstånd kan den tas med till tältplatsen). Man får nog ändå räkna med lite varmare än i kylskåp och därmed lite kortare hållbarhet på kylvarorna, vilket dock inte bör vara något större problem i detta fall eftersom ni lär kunna proviantera ganska ofta.

Jag kan inte ge råd om visst Trangiakök. Förslagsvis kollar ni först http://trangia.se/ för att skaffa er en viss uppfattning om vad som kan vara lämpligt och diskuterar sedan med försäljare. Ni kan knappast "lyckas" med att köpa ett totalt fel kök. "Problemet" är väl närmast om ni senare ska använda köket vid vandring och inte vid bilcamping; kraven ser ju lite olika ut beroende på när/var/hur man ska använda prylarna.

Lycka till!
 
Finns det överhuvud taget frysbox till bil? Är det kylbox du menar. En frysbox måste ju dra sjukt mycker ström och suger ur batteriet snabbt kan jag tänka mig.

Ursäkta. Jag menar såklart kylbox! Sorry =)

( - )

Jag tycker att det verkar vara ett fantastiskt prisvärt paket.för bilcamping - förutsatt relativt kort sträcka (max ett par km) mellan bil och tältplats pga. vikten på prylarna.

Beträffande frysboxen så undrar jag om du inte avser kylbox?
Hur som helst: Förutom att den kan dra ut batteriet så kan det vara begränsningar för hur länge boxen bör vara inkopplad. En kylbox funkar bra som du beskriver när man rör sig i fjällen: Inkopplad på dagen när man reser, urkopplad på natten (vid kortare promenadavstånd kan den tas med till tältplatsen). Man får nog ändå räkna med lite varmare än i kylskåp och därmed lite kortare hållbarhet på kylvarorna, vilket dock inte bör vara något större problem i detta fall eftersom ni lär kunna proviantera ganska ofta.

Jag kan inte ge råd om visst Trangiakök. Förslagsvis kollar ni först http://trangia.se/ för att skaffa er en viss uppfattning om vad som kan vara lämpligt och diskuterar sedan med försäljare. Ni kan knappast "lyckas" med att köpa ett totalt fel kök. "Problemet" är väl närmast om ni senare ska använda köket vid vandring och inte vid bilcamping; kraven ser ju lite olika ut beroende på när/var/hur man ska använda prylarna.

Lycka till!

Kylbox såklart, som du säger. Proviantera kanske vi blir tvungna till, pga oerfarenhet. Men tanken är att inte proviantera speciellt mkt, om något alls.

Som sagt. Vi tänkte ta med kanske en falukorv, som givetvis kan bli gammal. Men om den är djupfryst från start att vi åker, så tinar den ganska långsamt i en strömförsedd kylbox, kanske ligger den ihop med annat som oxå är fryst och då hjälper till att hålla kylan längre. När den väl är tinad och, som du säger möjligen lite varmare än kylskåpstemperatur så håller den säkert utan problem dom dagarna av veckan som är kvar. En sån blir ju inte gammal speciellt fort förutsatt att den inte är ute i dagstemperatur på sommaren då.

Jag hade även tänkt färdighacka gullök och ha i boxen, färdigskuren fryst bacon. Ägg kan ligga på sidan. Har inte riktigt skrivit en komplett lista på vad vi ska ta med oss. Men även några burkar med olika typ av mat som går smidigt och snabbt att värma.
Bröd såklart, som man kan halvrosta i pannan efter man stekt några ägg och göra goa mackor.

Fler förslag på smart mat som funkar mottages gärna!

Appropå triangaköket.. fördel/nackdel med sprit, gas osv vad det nu finns för brännmedel.. ? Jag har verkligen ingen aning. Läste i nån annan tråd att gas (gasol?) är att föredra..

Dom här tänkte vi köpa och lägga i bilen (2 stolar + 1 bord) för dom gångerna vi har bilen nära och önskar lite mer bekvämlighet.
http://www.decathlon.se/fatolj-fallbar-id_8303765.html
http://www.decathlon.se/fallbord-for-4-personer-id_8303537.html

Den här lampan, ev. 2 st såna: http://www.decathlon.se/taltlampa-bl-dynamo-id_8331138.html

Jag inser att vad vi tänkt inte är så rutinerat så det hamnar nånstans odefinierat mellan camping och hiking, vilket inte går ihop med varann utrustningsmässigt.
 
Och ytterligare en tanke angående underlaget. Jag märkte att om jag blåser upp dessa med hjälp av att blåsa in luft så kan jag få dom ganska mkt hårdare och på så sätt effektivare mot hårt och ojämnt underlag.

Finns det något ytterligare knep att ta till för att få till botten på sovdelen? Om vi förutsätter att vi ibland har bilen nära och då kan ta med något som är lite mer otympligt.

Jag kände spontant att underlagen är väldigt smala, man kan inte röra sig mkt utan att hamna utanför.
 
Jag har nog ändrat mig. Om ni tar med stolar, ett bord och en kylbox, så spelar vikten av liggunderlag och sovsäck verkligen ingen roll mer.

Ja vi ska som sagt bila runt i norge, inte vandra flera mil på fjället. Det är en blandning av materiell dock, eftersom vi kommer frångå stundvis ren camping och ta oss ut i naturen, dock inga långa rutter.
 
Är det en billig kylbox så är det en med peltierkylning och dom drar ström nått sanslöst så batterivakt som ovan är ett måste.
Sen är inte bilars startbatterier lämpliga för längre återkommande grejer där man laddar ur och laddar in - dom slits väldigt fort.Vissa startbatterier kanske bara har 50-100st hela urladdningar/uppladdningar.

Ett startbatteri är konstruerat att hela tiden vara fullladdat för att sedan kort tid kunna ge startström för att sedan direkt laddas upp igen.

Det är därför det finns förbrukar batterier som kallas för t.ex fritidsbatterier m.m.Dessa har sämre förmåga att ge enorma startströmmar men har mer material i sig för att tåla många in/ut cykler

Waeco har kompressorskåp som går på 12V och dom drar väldigt lite.Men det kostar lite mer flis.
http://www.swedol.se/kompressorbox-coolfreeze-cdf-25-12-24v.html?gclid=COaO5r7pmswCFWgocgodLaoJwg
Finns några mindre också
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5
vandrarenemil utrustning fjällen Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.