vikt på utrustning?

Jag har gjort min första solo tur, och det blev Grövelsjön och en tur till storvettershogna.
Min fråga är på ett ungefär vad väger eran utrustning? Jag var som sagt själv och hade min "mördar dvärgpudel" med mig. Men jag tyckte ryggan blev ganska tung,den vägde 15,7 kg. Jag sov i tält 2 nätter och frukost,lunch och middag samt några nöd bars med mig i matväg. Annars var den utrustning jag hade med mig:
Superunderställ set
Fleece tröja
Skaljacka
toppluva
Handskar
Brallor
2 par strumpor
Tunn packbar dunjacka
Sovsäck
tält
45L ryggsäck
Primus gasolkök
Nalgene vattenflaska
Pannlampa
Stavar

Vet inte vad packning väger men tycker det blev lite småtungt i backarna, så är det normal vikt för en tvådagars tur?
 

Bilagor

  • DSCN1470.jpg
    DSCN1470.jpg
    56.9 KB · Visningar: 2,071
Svårt att säga - väldigt personligt.

Själv ligger jag på ca 8 kg inkl. mat om jag går solo (sover i bivacksäck och klär på mig i sovsäcken) (+3 kg om natttemp är under nollan= min kralligare sovsäck, något överdim. )
Går jag med familjen (två vuxna + två barn varav ett i bärstol) ca 40-42 kg (då bär jag all utrustning och mat - frugan får bära bärstol+barn)

En enkel regel för solo fådagstur: ryggsäcken lyfts upp i brösthöjd utan ansträngning.

Slutsats; 15,7 kg passar dig säkert. Föröva innan utflykt så går det lättare.

PS Diskussionen har vart uppe en miljon gånger. :) DS
 
När jag fjällvandrade första gången för 25 år sen så var det "standard" med 30-35 kg på ryggen för en veckas fjällvandring. 15,7 kg är alltså knappast överdrivet tungt, men det är möjligt att det kan gå att pressa ner lite grann.

Börja med att läsa några av de dussintals (en miljon tror jag är lite överdrivet:) ) trådar om lättare packning som redan finns här på forumet. Känns onödigt att börja rabbla upp en massa tips här som redan skrivits många gånger tidigare.
 
Lite svårt att bedöma utifrån bilden, men spontant så ser tältet rätt stort ut för ensamvandring. Sovsäck och tält är ju två ofta tunga poster som kan gå att spara mycket vikt på.
 
När jag fjällvandrade första gången för 25 år sen så var det "standard" med 30-35 kg på ryggen för en veckas fjällvandring. 15,7 kg är alltså knappast överdrivet tungt, men det är möjligt att det kan gå att pressa ner lite grann.

Börja med att läsa några av de dussintals (en miljon tror jag är lite överdrivet:) ) trådar om lättare packning som redan finns här på forumet. Känns onödigt att börja rabbla upp en massa tips här som redan skrivits många gånger tidigare.

15.7 kg för två nätter går definitivt att pressa, det är vad jag har en vecka om jag inte packar lätt. kolla alla tidigare trådar. tältet ser lite stort ut, kolla tält + sovsäck + liggunderlag till att börja med. även ryggan om den är tung,
 
Har nog ca 40 L volym och skulle gissa på 8-9 pannor för ett par dygn höst/vår. Är ingen brutalt lättpackande typ heller.
 
Jag skulle ta med endast en av dessa två , fleedtröja och dunjacka. Vet inte vad toppluva är? Om det är en tröja med luva skulle även den försvinna.
 
Jörgen Johanssons böcker Vandra fjäderlätt, Lättare packning från A till Ö samt Ray Jardines Beyond Backpacking rekommenderas varmt.
Att träna hemma med packningsvandring brukar göra färden trevligare.
go lättur
 
Som någon skrev så kanske fleecetröjan och dunjackan inte behövs båda två. Men det känner du bäst själv. Använde du alla kläderna samtidigt? Annars handlar det bara om hur mycket pengar du vill lägga på att byta ut befintlig utrustning mot lättare alternativ och vilken komfortnivå som passar dig. Fortsätt vandra så märker du vad du prioriterar och kan sedan fortsätta göra justeringar :)
 
Ha,ha toppluva= mössa. Kanske ett ord som bara används i Dalarna.
Det var ju ett par minusgrader så jag tog med mig en sovsäck som väger ca 2 kg, och tältet är mkt riktigt ett 2-3manna tält och väger 3,2kg. Men alltså "relativt" normalt även om det skulle kunna gå att få ner ett par kg.
Tackar för svaren.
En annan lärdom jag fick på köpet är att gas inte fungerar i kyla, skulle koka vatten på natten och ha i en flaska i sovsäcken då jag frös. Men upptäckte att gasen inte ville tändas, så jag fick ha behållaren i sovsäcken en halvtimme innan det fungerade. Man känner sig både dum och liten på jorden när man gör sådans misstag.
 
Annars var den utrustning jag hade med mig:
Superunderställ set
Fleece tröja
Skaljacka
toppluva
Handskar
Brallor
2 par strumpor
Tunn packbar dunjacka
Sovsäck
tält
45L ryggsäck
Primus gasolkök
Nalgene vattenflaska
Pannlampa
Stavar

Det är inget på listan som som sticker ut.
Vet du vikten på tältet och har du möjlighet att kolla ungefärlig vikt på prylarna?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
andy69 Vikt och måttomvandlare.. Utrustning allmänt 20
Avslutatmedlemskapx Angiven och verklig vikt Utrustning allmänt 3
flindra Swiss army knife - vikt? Utrustning allmänt 60
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.