Var hittar man grövre utrustning?

Inget illa om friluftsbutikerna. men det känns som dom säljer mest plast och hypade grejer. Lätt och smidigt, men inte alltid dom hållbaraste grejerna.

Var kan man hitta grejer i trä/stål som faktiskt känns som det passar in i miljön när man är ute i naturen?
 
Sök dig till butiker som inriktar sig mer mot jakt&fiske + vildmark. Friluftsbutikernas grejer är tunnare inte lika gedigna i godset för att bli lättare. Det handlar främst om att minska vikten, och sekundärt för att vara hypade.

Gamla Överskottsbolaget hade också varit ett bra tips, men numera säljer de mest billiga konserver och shampoflaskor. Det var bättre förr när man kunde få tag på rejäla militära doningar ;)

Mvh /Joel
 
Som jag skulle skriva är militära grejer tunga och fina. Vad är det du söker specifikt?
Optimus 111C Hiker är ett exempel på ett gediget kök jag alltid haft med mig. Inget lättviktskök men när kompisens kök haft problem har Hikerköket fått jobba dubbelt. Haft det i sex år och det behöver snart en ny brännare efter några tusen dagars användning och snösmältning. Har renoverat det en gång mest av säkerhetsskäl.
 
Inget illa om friluftsbutikerna. men det känns som dom säljer mest plast och hypade grejer. Lätt och smidigt, men inte alltid dom hållbaraste grejerna.

Var kan man hitta grejer i trä/stål som faktiskt känns som det passar in i miljön när man är ute i naturen?

Milspec brukar betyda kraftigare och hållbarare. Finns också gott om civila produkter som används professionellt, flera ryggsäckar i handeln, minst ett GT-ställ, flera kök och byttor, snöspadar, pulkor, tält används av fm och tål mycket stryk.

Överskott ger lågt pris men kräver att du packar mycket medvetet för att packningen ska bli njutbar.
Men det går att få startvikt på ca 15 kilo för en veckotur med överskottsmateriel, dock får tält inhandlas i sportbutiken.

//J
 
Varför inte tillverka själv?

Om du tittar antingen i gamla Utemagasinet eller äldre friluftsböcker finns ofta ritiningar och instruktioner på saker man kan tillverka själv. En vettig ryggsäcksram är inte särskilt konstig att göra och kräver varken specialverktyg eller material. Med en symaskin kan man tillverka tält, tarpar och kläder.

Blandar man sedan med lite gamla militärprylar och en och annan pryl från hantverkare så har du prylar inte bara håller utan även är lätta att laga även om du befinner du dig långt från civilisationen.
 
Föurutom militär eller MÖP-prylar (som finns i nytt och begagnat) så brukar bygg-grejor vara gedigna - t ex blaklader om man står ut med kläder i vägverks-signalgul.

/Patrik
 
Föurutom militär eller MÖP-prylar (som finns i nytt och begagnat) så brukar bygg-grejor vara gedigna - t ex blaklader om man står ut med kläder i vägverks-signalgul.

/Patrik

Vägverket finns inte längre! Min uppfattning om arbetskläder är att ex ett par byxor håller 5 månader, vid daglig användning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 63
d-b Skofett - stooor burk, var? Utrustning allmänt 4
seobserver Vem var först? Utrustning allmänt 0
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
EmmaR Hyra torrdräkt för paddling - var? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Morgan Var tvätta dunsäck i Gbg Utrustning allmänt 2
29351 Primus 100g Gas, köpes var? Utrustning allmänt 10
pettisson Var packar ni sovsäcken på er väska? Utrustning allmänt 24
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
Bwana Var hitta dessa moraknivar: "748" samt "Original Classic Nr 2"? Utrustning allmänt 81
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
kim_1138 Var hitta Woo Jin Duraflex Alien Buckle Utrustning allmänt 0
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
bionicon Var hitta brett gummerat resårband (typ skidglasögon? Utrustning allmänt 0
GustavOh Var gör ni av allt? Utrustning allmänt 11
prylManne Ordlek! Var med och fyll på! Utrustning allmänt 109
Skipper_ Var säljer de gmla goa M59 kläder nuförtiden? Utrustning allmänt 1
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
Martin Fjäderlätt Ny veke till fotogenlyktan - var och hur? Utrustning allmänt 11
Schneeberger Om ni var tvungna att rensa garderoben... Utrustning allmänt 12
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
ino Snöspade Voile var att finna..... Utrustning allmänt 3
bananmannen Var får gränsen för UL? Utrustning allmänt 5
Anna Ellström Var hyra militärtält?? Utrustning allmänt 5
Bike_guy Var köpes Vindmätare? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.