Var mitt val av ryggsäck bra?

Hejsan!

Jag är ny här på Utsidan.se :)

Jag har en liten fråga, det är nämligen så att det är tänkt att jag ska vandra på Kungsleden i en vecka i sommar (Abisko-Nikkaluokta) och jag har precis köpt min ryggsäck. Det blev en Lundhags V8 Spirit 60 för annonspris 999 kronor (kostar annars över 2000 kronor). Jag tror att det är en bra ryggsäck, känns bra och så, men jag är samtidigt liiite osäker då säljarna gärna ville berätta om hur bra en annan ryggsäck var, en Haglöfs XOX Q 60l för 1900 kronor. Men anledningen till att jag inte köpte den var för att jag har fått höra av andra att den ska kännas "plastig" vad som nu menas med det.
Jag ska kanske tillägga att detta blir min första långa vandring och det är väl också meningen att jag ska känna på lite om det är någonting för mig :)

Så nu undrar jag såklart: Vilken ryggsäck hade ni valt mellan dessa två? Lundhags V8 Spirit 60 eller Haglöfs XOX Q 60l och varför?
 
haglöfs eller lundhags

det viktigaste är vad du tycker.
om båda hade haft samma pris vilken skulle du då tagit?
 
Min hustru behövde en ny säck till förra sommaren, och då hon haft lite ryggproblem provade hon och valde noga. Vi tog hem bl a de två säckarna du räknar upp, fyllde dem med diverse kläder mm för att få volym och vikt i dem varefter hon provade runt. Haglöfs OXO valde hon bort direkt då bärsystemet tryckte obekvämt i korsryggen. Valet föll tillslut på Lundhags V8 Spirit 60 och hon är mycket nöjd med den, inte minst efter förra sommarens vandring Vakkotavara-Abisko när hon fick prova säcken under verkliga förhållanden
 
Jo, det är ju klart :) Men jag känner att jag är tvungen att fråga då det är min första ryggsäck och jag har inte direkt hunnit få någon uppfattning av den. Har m a o ingen erfarenhet utav ryggsäckar :)

Jag har provat båda ryggsäckarna i affären (utan någonting i) och då tyckte jag att de kändes ganska lika på. Alltså det var typ inga märkbara skillnader :p

Men som sagt så blev jag osäker då säljarna verkade tycka att Haglöfs XOX Q 60l var så himla bra, men jag tänkte att Lundhags verkar ju vara ett bra märke och känns typ lika på ryggen som Haglöfs och Lundhags var dessutom så mycket billigare, så varför inte, tänkte jag :p

Men vill ändå gärna veta vad ni med mer erfarenhet tycker så att jag vet om det var ett bra köp :)
 
Det låter ju väldigt positivt att hon tyckte att den kändes bra! :) Jag har tyvärr inga möjligheter att köpa båda och testa hemma :p Men då känns det ju faktiskt ganska bra att det blev Lundhags då :)
 
Har också Lundhags V8 sedan 4 år tillbaka och är supernöjd, det finns inget att klaga på. Skulle väl vara en liten ficka på höftbältet för att ha nötter och liknande nära till hands. Bärsystemet är underbart!

Dessutom verkar Haglöfs ryggsäckar lösas upp inifrån och smulas sönder efter några år. Jag vet inte om detta fortfarande är ett problem men jag har sett ryggsäckar som varit 7 år gamla och fulla av "smulor". Inte så kul att alltid ha all sin packning smutsig varje gång. Går förstås att lösa genom att använda packpåsar, men ändå...
 
Naturligtvis den, som just du och din rygg trivs bäst med! Det är ingen annan än du själv som kan avgöra detta. I butiken kan du bara grovsålla. Ta hem sådana som verkar vettiga på öppet köp, lasta med den vikt du tänkt bära, gå omkring med minst en timme var på ryggen. Mecka fram och tillbaka med alla inställningar. Passa på att kolla, om du trivs med hanterligheten, spännena, fickorna etc, men det primära är bärkomforten - passar ni inte ihop så säg upp bekantskapen. En idealisk ryggsäck skall knappt "falla ifrån" bakåt från din rygg, även om du lossar på axelremmarna, och du skall kunna bära hela vikten med höftbältet.

Allt detta sagt generellt. Själv hade jag inte valt någon av dessa säckar - bägge är mycket tyngre än nödvändigt, även om man tar storleken för given.
Har du koll på vikt och volym på din tilltänkta packning? Med så stora ryggsäckar förstår jag, att du/ni tänkt bära på allt inkl. tält, sovsäckar, kök och all mat?
Problemet med en stor ryggsäck är, oavsett vilket, att man riskerar att fylla den ;). Till stort men för trivseln under vandringen.
Kan du komma ner till ca15-18 kg packning (vilket du bör, gärna med marginal), så finns det en hel del bra säckar som väger mindre än hälften av dem du tittat på - och skillnaden känns, tro mig. Familjens nästan lika stora Osprey Exos 58 väger 1200 g, trots sina många fickor/fästen och halvexterna alu-ram. Dessutom ha den nätventilerad rygg och just den s-svängda form, som gör att den står balanserat på höftbältet utan att falla från ryggen.
 
Allt detta sagt generellt. Själv hade jag inte valt någon av dessa säckar - bägge är mycket tyngre än nödvändigt, även om man tar storleken för given.
Har du koll på vikt och volym på din tilltänkta packning? Med så stora ryggsäckar förstår jag, att du/ni tänkt bära på allt inkl. tält, sovsäckar, kök och all mat?
Problemet med en stor ryggsäck är, oavsett vilket, att man riskerar att fylla den ;). Till stort men för trivseln under vandringen.
Kan du komma ner till ca15-18 kg packning (vilket du bör, gärna med marginal), så finns det en hel del bra säckar som väger mindre än hälften av dem du tittat på - och skillnaden känns, tro mig. Familjens nästan lika stora Osprey Exos 58 väger 1200 g, trots sina många fickor/fästen och halvexterna alu-ram. Dessutom ha den nätventilerad rygg och just den s-svängda form, som gör att den står balanserat på höftbältet utan att falla från ryggen.

Jag reagerade också på dödvikten... Det finns ingen som helst anledning att bära på en ryggsäck som utan innehåll väger flera kilo... För att kompensera det behöver du minska vikten på din övriga utrustning med flera kilo och i så fall kan du lika gärna skaffa en lättare säck från början och istället njuta av att slippa bära en tung packning...

Som Joanna skriver - Exos är en riktigt bra och lätt säck, men den kostar någon krona mer.
 
Känns nästan fånigt att återkomma till Exos hela tiden men som övriga säger är vikten i kombination med komforten svår att inte rekommendera. Om man kikar på att få ned vikten på packningen så inser man snabbt att det är otroligt kostnadseffektivt att just gå från en 3 kilos säck till en lättare variant. För att göra samma viktvinst på övrig packning får man öppna plånboken betydligt, och i många fall tumma på komfort.

Om det är så att du frågar för att du har öppet köp på säcken så gå för all del och kläm på en Exos. Det har rullat ut en uppdaterad utgåva för 2014 som kommit in på websidorna precis och naturkompaniet börjar få hem dom om du har en sådan butik i närheten.

Priset på 1719:- enligt prisjakt behöver inte vara det aktuella. Jag beställde precis en Exos 58 av nya modellen från tyskland för 1350:- inklusive frakt. Hade tidigare en "gammal" exos 46 men gillade att de biffat till bärsystemet markant på den nya.
 
(...) Hade tidigare en "gammal" exos 46 men gillade att de biffat till bärsystemet markant på den nya.
Jag stjäl tråden en sekund - du får hemskt gärna berätta, om du märker en förbättring av lastöverföringen till höftbältet jämfört med den gamla versionen. Visserligen visade sig detta först när man bar riktigt tungt, men jag upplevde det ändå som en liten svaghet hos Exos.
 
Jag stjäl tråden en sekund - du får hemskt gärna berätta, om du märker en förbättring av lastöverföringen till höftbältet jämfört med den gamla versionen. Visserligen visade sig detta först när man bar riktigt tungt, men jag upplevde det ändå som en liten svaghet hos Exos.

Kika på den här bilden:

exos-48-pacific-blue-back-web_1_1.jpg


Det nya tjockare meshmaterialet som du ser innanför höftfickorna kramar höften stadigt men mjukt och behagligt och som du ser är spännremmen och framförallt spännet i sig betydligt grövre.

Den gamla tycker jag var acceptabel men om jag lastade i uppåt 15kg och drog åt rejält vid höften så kunde jag öppna bältet genom att spänna magen. Samma manöver var stört omöjlig med den nya och det var allt jag önskade. Möjligen är det subjektivt men jag tycker säcken var skönare allt som allt och ger intrycket av att kunna bära minst ett par kilo till med samma komfort.

Även axelremmarna är av tjockare men ändå väldigt luftigt och skönt materia så överlag är jag väldigt nöjd med hur de uppgraderat säcken. Kan återkomma när jag har säcken hemma och testat mer ordentligt, detta var första intrycken efter att ha lekt med den en halvtimme på naturkompaniet.

Får ursäkta trådskaparen för sidspåret :)
 
Får ursäkta trådskaparen för sidspåret :)
Jag med - en liten stund till :)
Jag ursäktar mig med att detta kan bli en bra illutration för TS om hur man kan resonera kring ett ryggsäcksköp :).

Jag var mer ute efter, om alu-ramen nu var bättre kopplad till höftbältet. Mer stoppning löser ju inte den konstruktionsmissen (jfr den i övrigt snarlika Mammu Creon Light, där alu-ramen verkligen överför lasten till bältet). Mer stoppning = mer blött tycker jag bara är till nackdel.
Jäkla synd också med de mörka färgerna - jag vill gärna hålla min smörbytta sval i solgasset :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 63
d-b Skofett - stooor burk, var? Utrustning allmänt 4
seobserver Vem var först? Utrustning allmänt 0
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
EmmaR Hyra torrdräkt för paddling - var? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
Morgan Var tvätta dunsäck i Gbg Utrustning allmänt 2
29351 Primus 100g Gas, köpes var? Utrustning allmänt 10
pettisson Var packar ni sovsäcken på er väska? Utrustning allmänt 24
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
Bwana Var hitta dessa moraknivar: "748" samt "Original Classic Nr 2"? Utrustning allmänt 81
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
kim_1138 Var hitta Woo Jin Duraflex Alien Buckle Utrustning allmänt 0
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
bionicon Var hitta brett gummerat resårband (typ skidglasögon? Utrustning allmänt 0
GustavOh Var gör ni av allt? Utrustning allmänt 11
prylManne Ordlek! Var med och fyll på! Utrustning allmänt 109
Skipper_ Var säljer de gmla goa M59 kläder nuförtiden? Utrustning allmänt 1
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
Martin Fjäderlätt Ny veke till fotogenlyktan - var och hur? Utrustning allmänt 11
Schneeberger Om ni var tvungna att rensa garderoben... Utrustning allmänt 12
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
ino Snöspade Voile var att finna..... Utrustning allmänt 3
bananmannen Var får gränsen för UL? Utrustning allmänt 5
Anna Ellström Var hyra militärtält?? Utrustning allmänt 5
Bike_guy Var köpes Vindmätare? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.