Några frågor om utrustning

Hej

Jag har under våren samlat på mig en massa saker för att testa att vandra och tälta och nu har jag nästan allt och några frågor har uppkommit.

Köpte en sovsäck på inrådan härifrån "Marmot Sawtooth"
https://goo.gl/6bTqKl

Och den kom i en enormt stor nätpåse och en mindre packpåse, när den är packad i den lilla påsen är storleken c.a 38 x 18 cm och känns ordentligt tight, då kommer mina två frågor,
om jag använder ytterligare kompressions band riskerar jag att något går sönder? jag gissar att denna säck ÄR så pass kompakt den kan vara givet typ/modell?
När jag inte är ute (vinte och övrig tid) är det ok att man förvarar den i sin lilla påse? (givet att den är torr vädrad innan såklart)
Jag bor i en 25 m2 lägenhet och källarförråd med nät så jag vill varken skylta med utrustning eller inbjuda till råttor att bosätta sig i den..

Liggunderlag, Exped SynMat Lite 5 M http://goo.gl/MHeFJE
Jag har provat denna i vardagsrummet nu och funderade på att blåsa med munnen respektive en pump (exped har en egen bland annat) HUR viktigt är detta med fukt ifrån utandningsluften? har ni tips på någon annan bättre/billigare pump?

Gaskök, Primus Lite Plus UN-Blue
http://www.primus.eu/liteplus-unblue
Jag inser att jag måste köpa en gasburk till den, min fråga är när burken väl är monterad skall den då sitta kvar tildes den är slut? jag antar det men ville fråga.
Dom säger att 100 gram gas räcker i 59 min c.a, hur håller man koll på det över tid? någon sa rita ett märke på gasen...eller har man med sig en reservburk när man "känner" att den är på upphällning?

Tält:
Hilleberg Akto
Köpte detta begagnat och då ingick en footprint som kanske är FÖR enkel att använda så jag kollar med er, hur gör man och vilken sida är upp och ned?
Lägger man bara ut den och ställer tältet ovanpå, var fäster jag in fästena på footprinten?
Och jag förutsätter att footprinten "tas bort" när man packar tältet och inte sitter kvar, till skillnad mot innertältet som sitter kvar vid packning nu?


Rena rookiefrågor men annars får man ju inte veta :)
 
om jag använder ytterligare kompressions band riskerar jag att något går sönder? jag gissar att denna säck ÄR så pass kompakt den kan vara givet typ/modell?
När jag inte är ute (vinte och övrig tid) är det ok att man förvarar den i sin lilla påse? (givet att den är torr vädrad innan såklart)
Hård komprimering riskerar alltid att pressa ihop fyllningen och ge lite försämring av isolationen, så det är alltid en kompromiss.

Så rekommendationen är såklart att förvara den så löst som möjligt hemma och komprimera "så mycket man behöver" när man är ute.

Du kan ju förstärka med en sopsäck eller nåt i förrådet.

Jag inser att jag måste köpa en gasburk till den, min fråga är när burken väl är monterad skall den då sitta kvar tildes den är slut? jag antar det men ville fråga.
Det där köket har flaska med gänga, den går att skruva bort utan att gasen försvinner (läcker dock alltid pyttelite gas när man skruvar dit och bort).

När det gäller gasförbrukning får man prova sig fram lite. Det finns trådar här på forumet om det, det beror ju jättemycket på vad man lagar för mat.


Footprinten har ju främst två funktioner:
1. Skydda tältet från marken
2. Begränsa fukten som kommer från marken (marken "andas" fukt)


Övriga frågor får andra ta.
 
Den lilla sovsäckspåsen är för bärning och den stora för förvaring.

Det finns massvis med pumpar men minst plats tar säcktypspumpen, fabrikat är onintressant men att nippeln passar till ditt liggunderlag är kritiskt.

Jag kör med ett MSR PR och skruvar av brännaren mellan varje gång.
3 tältspik hjälper kanistern att stå stadigt fast och eliminerar vältningsrisken.
Vindskydd kortar koktider samt spar gas.

Footprintet skall vara innanför yttertältet annars kommer avrinningsvatten att leta sig in under tältgolvet och det blir vått.
Mitt footprint består av byggplast och är exakt lika stort som innertältsgolvet.
Stannar på plats av friktionen. Ditt skall fästas i innertältsspiken.

Finns inga dumma frågor.

go tur
 
Tält:
Hilleberg Akto
Köpte detta begagnat och då ingick en footprint som kanske är FÖR enkel att använda så jag kollar med er, hur gör man och vilken sida är upp och ned?
Lägger man bara ut den och ställer tältet ovanpå, var fäster jag in fästena på footprinten?
Och jag förutsätter att footprinten "tas bort" när man packar tältet och inte sitter kvar, till skillnad mot innertältet som sitter kvar vid packning nu?

Har ett Enan med samma footprint. Du fäster det i yttertältet och det kan sitta kvar när du packar ihop tältet (om du vill).
Finns ett Hilleberg märke. Jag har detta uppåt.
Sista sidan visar en bild med footprint: http://docs.hilleberg.net/pitching/H15-Instructions-Enan-A5-148x210-LoRez-030215.pdf
 
om jag använder ytterligare kompressions band riskerar jag att något går sönder? jag gissar att denna säck ÄR så pass kompakt den kan vara givet typ/modell?
När jag inte är ute (vinte och övrig tid) är det ok att man förvarar den i sin lilla påse? (givet att den är torr vädrad innan såklart)
Jag bor i en 25 m2 lägenhet och källarförråd med nät så jag vill varken skylta med utrustning eller inbjuda till råttor att bosätta sig i den..

Det är en fråga om slitage, dunet slits mer av att komprimeras för mycket. Storleken på original påsen är vad Marmot anser vara lagom kompression, men det går att komprimera mera. Samma sak gäller förvaring under lång tid, ju friare och luftigare desto längre livslängd. En dunsovsäck kan gott och väl överleva över 20 år om den sköts om väl. Dock svårt att säga hur mycket man förkortar livslängden genom att komprimera säcken mer än vad tillverkaren anser "normalt". Men jag vet folk som gör det.

Jag förvarar mina sovsäckar bakom soffan och under sängen.

Dom säger att 100 gram gas räcker i 59 min c.a, hur håller man koll på det över tid? någon sa rita ett märke på gasen...eller har man med sig en reservburk när man "känner" att den är på upphällning?

Du märker hur köket gradvis kommer ha sämre effekt. Har man bara tålamod kan man fortfarande använda en gaskartusch när det är löjligt lite gas kvar.

Hilleberg Akto
Lägger man bara ut den och ställer tältet ovanpå, var fäster jag in fästena på footprinten?
Och jag förutsätter att footprinten "tas bort" när man packar tältet och inte sitter kvar, till skillnad mot innertältet som sitter kvar vid packning nu?

Du fäster footprinten i samma hålringar som innertältet sitter fast i längs marken. Du kan välja att ha kvar footprinten när du tar ner och packar tältet.
 
Liggunderlag, Exped SynMat Lite 5 M http://goo.gl/MHeFJE
Jag har provat denna i vardagsrummet nu och funderade på att blåsa med munnen respektive en pump (exped har en egen bland annat) HUR viktigt är detta med fukt ifrån utandningsluften? har ni tips på någon annan bättre/billigare pump?

Gaskök, Primus Lite Plus UN-Blue
http://www.primus.eu/liteplus-unblue
Jag inser att jag måste köpa en gasburk till den, min fråga är när burken väl är monterad skall den då sitta kvar tildes den är slut? jag antar det men ville fråga.
Dom säger att 100 gram gas räcker i 59 min c.a, hur håller man koll på det över tid? någon sa rita ett märke på gasen...eller har man med sig en reservburk när man "känner" att den är på upphällning.

Jag har aldrig använt någon pump på mina uppblåsbara liggunderlag genom åren så det är inget måste. Har man däremot en downmat för vinterbruk så ser jag en poäng att använda pump så att inte dunet blir fuktigt.

Gasförbrukning...högst individuellt
Råder dig att väga gasflaskan, gå ut i naturen och koka en kaffe, koka vatten till ditt frystorkade eller potatismos vad du än ska använda.
Väl hemma väger du burken igen, så får du fram vad en lunch förbrukade i gas. Genom att göra det ute i blåst så får du ett verkligare resultat och förvara gärna vattnet i kylen innan provet, för fjällvattnet är Inte varmt :)!

Jag har mätt min förbrukning och ligger på ca 20-25 gram gas per dygn och det inkluderar frukost, lunch, middag och 3-5 kaffe/te/varma koppen.
Använder ett primus MicroStove med en 0,85l kastrull i titan.
Så med andra ord så räcker en medium gasflaska i 9-10 dagar för mig. Men ska jag vara ute mer än 8 dagar så brukar jag ta med en liten gas i reserv...om läkage uppstår eller så :)!

Gassparande åtgärder: man behöver inte stormkoka vattnet till kaffet, då ska man ändå vänta på att det svalnar...utan när bubblorna släpper från botten är det klart. Lagar du pasta, koka upp pastan och ställ sedan av den och låt den svälla. Och alltid lock på!
 
Senast ändrad:
Hej


Liggunderlag, Exped SynMat Lite 5 M http://goo.gl/MHeFJE
Jag har provat denna i vardagsrummet nu och funderade på att blåsa med munnen respektive en pump (exped har en egen bland annat) HUR viktigt är detta med fukt ifrån utandningsluften? har ni tips på någon annan bättre/billigare pump?

Jag har en Exped schnozzel, som är både min pump och min komprimeringspåse till sovsäcken. Funkar hitintills mycket bra. Man lägger sovsäcken i påsen, sätter sig på den, och stänger sedan munstycket. Den fyller liggunderlaget på cirka 3 tag.

https://www.tindeberg.se/exped-schnozzel-pumpbag.html?gclid=CKSZ2LeQqs0CFWL2cgodihcIDQ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
foag Renskinn, allmänna frågor Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
Iggle Frågor till er Sissipuukko M07 ägare Utrustning allmänt 1
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
patrix10 Frågor om Garmin 60scx Utrustning allmänt 0
patrik_pc Frågor om Satellittelefon Utrustning allmänt 2
FrökenLingon "Nybörjare" med allmänna frågor Utrustning allmänt 54
marcushagg Lite frågor om Suunto Metron/Advizor Utrustning allmänt 4
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.