Turer i Sarek?

  • Trådstartare dame1075@student.tdb.uu.se (Daniel)
  • Start datum

dame1075@student.tdb.uu.se (Daniel)

Gäst
Hej alla fjällentusiaster!
Har fjällvandrat de senaste 5 åren och tänkte nu ge mig på Sarek sista veckan i Juli.
Finns det någon som har bra förslag på turer (ca 8-10 mil), helst genom Rapadalen, som verkar vara sevärd. Skall man utgå ifrån Vietas eller Kvikkvokk? Finns det mycket svåra vad i området?
Hälsning Daniel
 

Rickard

Gäst
Ett förslag

Hej,
Det finns massor av fina möjligheter att se Rapadalen. Jag tycker att den upplevs bäst på håll, lämpligen nord-sidan. Här följer ett förslag med början och slut på samma ställe, vilket underlättar ibland. Platser skrivs med den samiska stavingen, som i den senaste versionen av BD10.


1) Saltoluokta-Sitojaure/Svine
2) Svine-Norr om Skierffe (nedan Bassoajvve) En tur upp på Skierffe är given.
3) Norr om Skierffe-Håll höjd, över Lulep Vássjájågåsj, ner till renvaktarstugan.
4 Renvaktarstugan- ta stig nere i Rapadalen och vidare upp till Snávvávágge.
5 Snávvávágge-Bro vid Guhkesvákkjåhkå
6 Guhkesvákkjåhkå-Sjöarna mellan Gähppo och Vuovres.
7 Gähppo och Vuovres-Saltoluokta.


Inga normalt sett svåra vad. Möjligen Lulep Vássjájågåsj, som är lättast att passera högt upp. En tur upp på Slugga kan vara kul. Fina möjligheter till toppturer från Sarvalåpptå.


Rickard
 

danielmelin77@hotmail.com (Daniel)

Gäst
Tack, lite mer frågor om denna tur.

Jag har kollat kartan och din tur verkar vara ett bra alternativ. Har ett par frågor till bara som det vore bra att få svar på.
Efter Skierffe, menar du då att man skall hålla höjd och gå på skrå och sedan i passet söder om 1) toppen 1214m vid Suorkijåhkå? Hur är terrängen där, stenskravel, blockterräng eller hed?


2) Vilka toppar vid Sarvalåpptå är rekomendabelt att bestiga (utsikt / svårighet mm)?


3) Funderar på att som slutstation ha Suorva eller Vietas, den sista biten mot Saltoloukta verkar inte så kul, såvida man inte kan ta sig över utloppet av Pietsaure vid samevistet på bra sätt, vet du ngt om detta?
 

bert.bodin@swipnet.se (Bert Bodin)

Gäst
Pietsaure mm

Hej!


Har inte mycket att tillägga till föregående råd, förutom att jag hört att vägen mot Suorva/Vietas inte är "så kul". Mycket vide och inte så enkelt.


Vad gäller vadet vid Pietsaure så kan det nog vara rätt djupt, om vädret varit regnigt, men vattnet rinner mycket lugnt, så det bör inte vara några problem.


Jag har gjort många andra vandringar i Sarek, men aldrig vandrat Rapadalen, eftersom jag helst håller mig ovanför skogsgränsen. Man ser mer då! Jag håller alltså med föregående skribent. Dalen gör sig bra på håll och det finns en del jokkar som kan ställa till det ordentligt, vid otjänligt väder.


Hör av dig om Du vill ha fler tips.


Fjällhälsning
Bert
 
Vackraste entrén

Om det är första gången du vandrar i Sarek MÅSTE du ta dig in via båtturen på Sitojaure och sedan genom Pastavagge. Det finns ingen vackrare - eller enklare - entré in i Sarek. Visst är Rapadalen vacker - speciellt från ovan - men jag rekommenderar dig att vänta med den till nästa gång du kommer dit. Sväng norrut istället när du kommer ut på Pielavalta och följ dalgångarna mot Akka och sedan ut på Padjelantaleden mot Ritsem. Har du tid och ork tar du omvägen via Alkavare kapell. Sista söndagen i juli månad är det gudstjänst där. Jag är själv troende, men trots det tog jag mig dit en gång. Det var det värt.
Vi kanske möts där i sommar. Jag åker dit ungefär den 18 juli för en planerad 14-dagarstur.
Håkan
 
Tänkbar väg ut??

Hej
Det verkar vara en fin tur, jag har tankar åt detta håll i början på september. Vet dock ej hur jag skall fortsätta efter Alkavare kapell. Stallolaokta är en tänkbar väg ut och vidare på padjelantaleden norr ut, det verkar något svår orienterat dock. Har du förslag eller åsikter så tackar jag på förhand.


Med vänlig hälsning
Roger Fleischer
Roger.Fleischer@holmenpaper.com
 

Rickard

Gäst
Svar

Hej,


1)Lämplig väg vidare är upp mellan toppen 1342 och Suorkisjnjurtte. Håll häjd vidare söder om Niehter mot toppen 1274. Ganska lättgånget, mestadels hed. Inget vide eller stora blockfält. Hur det är att gå på skrå söder om toppen 1342 vet jag inte.


2) Har du tid så är upp mot Spijka via Tjågnåjekna fint, eller toppen 1952 från ostsidan.


3) Att vada utloppet Pietsaure är som Bert säger inget problem. Det fanns tom en bro där då jag passerade sist (97?). Gå ner vid Rumok. Att vandra ut vid Suorva är en snabb men ganska trist väg. Gick här senast förra året. Jag har aldrig gått ut/in via Vietas, med det finns ju en stig så det är nog inga problem. Området kring Renvaktarstugan vid sluggajåhkå är besvärligt. Vide och storblockig terräng. Lättast att gå runt detta område.


Rickard
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
stormtrivs Sarek tre turer i följd. Fjällvandring 2
Nordbjörn Alpina turer i Sarek, tips och sällskap sökes! Fjällvandring 4
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
iceman123 Idéer för turer runt lofoten/tromsö Fjällvandring 4
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
susannec Tipsa mig om korta turer nära Beitostolen. Fjällvandring 2
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
ImaS Tips på barnvänliga turer i Funäsdalen med omnejd? Fjällvandring 6
k elias Vindelfjällen - turer från syterstugan m barn Fjällvandring 4
Gustav Cronhamn Fina turer kring Memurubu Fjällvandring 0
Timråbo Tips på vackra turer för två erfarna tjejer Fjällvandring 4
Elin75 Kortare turer runt nordligaste delen av Kungsleden? Fjällvandring 4
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
idahelleberg Turer Marsfjället med omnejd? Fjällvandring 0
ellenator Söker tipps på Guidade turer i norr- eller västerbottensfjällen Fjällvandring 3
stormtrivs Sommarens turer - Proviantera om Fjällvandring 2
Lars karlström Fjällvandring med barn - förslag på turer önskas Fjällvandring 7
nnn.sthlm Önskar tips på korta turer till hösten! Fjällvandring 3
agder Att bli guide för att leda turer i Kebnekaise? Fjällvandring 4
dragonfish Turer kring Grövelsjön Fjällvandring 5
Tranan Tips för turer i och omkring Lunndörrsfjället Fjällvandring 5
Anarkaplupp Kortare turer kring Kebnekaise Fjällvandring 0
Krux Underbara turer... Fjällvandring 0
Megin Förslag på turer från Ritsem Fjällvandring 2
Tips på turer uppe i Jotunheimen Fjällvandring 1
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.