Vindelfjällen - turer från syterstugan m barn

Hej, jag ska strax upp till fjällen med man o två barn 1,5 o 3,5 år. Vi tänkte ta liften upp från Hemavan o vandra till viterskalsstugan för att bo där ett par nätter. Nu har dock den store killen blivit så duktig på att gå att jag tror att vi kan ta oss till syterstugan också givet att jag läst att det ska vara en enkel tur. Men därifrån? Finns det något alternativt sätt att ta sig ner till civilisationen än att gå tillbaka? Hur långt o lättvandrat är det till Tärnaby? Är det möjligt att övernatta i något vindskydd/raststuga på vägen om vi skulle överraskas av hårt väder? Vi tänkte inte ta tält med, då bara min man kan bära packning eftersom jag bär 1,5-åringen.
Vad finns annars för fina barnturer kring syterstugan, dvs inte svåra toppturer...?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Från Syterstugan går det leder mot Solberg och Norra Fjällnäs. Båda är ca 18 km så det är rätt långt.
Beskrivning av lederna finns på http://www.vindelfjallen.se/besokare/statliga-leder-och-narleder
På samma site finns även information om stugor och vindskydd.

Personligen skulle jag nog nöjt mig med Viterskalsstugan och inte ge mig ut med så små barn på så pass långa etapper över kalfjäll utan tält. Jag har mer än en gång fått erfara hur fort småbarn blöta ner sina kläder och hur fort de bli nerkylda när det regnar och blåser.
 
Hm, tror du att också leden mellan viterskalsstugan o syter är för tuff? Vi ger oss förstås inte ut om det är dåligt väder, och vi har sällskap av min svägerskas familj med äldre barn som bär med sig tält om det skulle bli riktigt krisigt...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
6-7 km var precis lagom med mina två flickor när de var 4 och 6. Lugnt tempo med många raster för att det skulle vara en trevlig vandring gjorde att det inte blev längre.

Sträckan Viterskalsstugan - Syterstugan är så pass lång att ska ni gå det på en dag får ni nog bära även den äldre en stor del av sträckan. Och oavsett om ni går tillbaka samma väg eller väljer någon av de andra lederna så innebär det två långa vandringsdagar.
Väderskydd har ni om den som bär tält anpassar sig till er vandringstakt.

Sträckan är annars lätt. Biten genom Syterskalet är väldigt platt och lättgången. På andra halvan efter rastkojan blir det lite mer nivåskillnader när man ska över Sjul-Olsaxeln. Sista 2,5 kilometrarna en skaplig utförsbacke. Den måste ni å andra sidan ta er uppför om ni går samma väg tillbaka.

Om det är soligt väder när ni är vid Viterskalsstugan rekommenderar jag en tur upp till kanjonen i Viterskalet. Särskilt sevärt på eftermiddagen när solen lyser ner i kanjonen. För att ta sig dit följer man leden som går mot Norra Sytertoppen över Syterbäcken sedan letar man upp ett bra ställe att ta sig över Viterskalsbäcken. Brukar inte vara så svårt vid normalt sensommarflöde. Sen följer man Viterskalsbäckens västra sida. Kanjonen finns ca 1 km uppströms från sammanflödet med Syterbäcken. Se bara till att hålla barnen i handen.
På vägen dit och tillbaka kan ni försöka få syn på fisk i Syterbäcken. Om man är försiktig brukar man se dom i närheten av vadstället i Syterbäcken.
 
Hej igen,
Jag tänkte rapportera lite kort från vår tur som trots relativt skitväder blev riktigt lyckad. Vi tog oss med lätthet och glatt humör till Viterskalsstugan och har man som jag en mycket energisk och promenadvan tre-åring var det inga problem. Stugan var dessutom full med lekkamrater i samma ålder och kunde t o m erbjuda en barnpotta. Därefter låg vi inregnade två dagar och traskade sedan vidare till Syterstugan. Det gick lätt fram till lunch, men stigningen upp för Sjul-Olsaxeln var tuff för T. Jag gick sedan i förväg med minstingen till Syter och vände om för att hämta upp den store två km från stugan. Dagen därpå gick vi till Tärnasjön och tog båtskjuts till stugorna för en sista natt innan vi unnade oss en helikoptertur hem. Med fler dagar hade vi säkert klarat att ta oss vidare också, men det kändes fantastiskt att lyckas ta sig hela tre etapper på Kungsleden med våra två småttingar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tinab66 Höstvandring i Vindelfjällen? Fjällvandring 4
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
oskarlin En annan del av Vindelfjällen Fjällvandring 3
BengtEvertsson Fjällripfjället från Umbukta? Bråttom! Fjällvandring 0
cloud76 Vindelfjällen - turtips Fjällvandring 8
piaea Vandra Vindelfjällen Fjällvandring 9
Grynet_Molvin Mygg 7-16 Augusti, Vindelfjällen vs Nikka-Salto Fjällvandring 11
JohannaXX Tips på fjällvandring och fiske...? Kan Vindelfjällen vara något? Fjällvandring 13
camoscio till och frün vindelfjällen Fjällvandring 1
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
pergit Vindelfjällen underskattat! Fjällvandring 8
Keras2006 Buss & Tåg till Vindelfjällen? Fjällvandring 5
L-L Vindelfjällen Fjällvandring 7
Erica2 Hund + mygg i Vindelfjällen Fjällvandring 2
fem September runt Tärnasjön i Vindelfjällen Fjällvandring 0
Tipp Vandra i Vindelfjällen Fjällvandring 3
GustavOh Vindelfjällen v 27 tips/sällskap? Fjällvandring 0
jesper.holst Vindelfjällen samt Abisko Fjällvandring 5
kvasse Vandring i Vindelfjällen Fjällvandring 2
migael Har vindelfjällen försvunnit? Fjällvandring 17
chester Skerbeskalet Vindelfjällen Fjällvandring 4
Rekommendationer för Vindelfjällen ?? Fjällvandring 1
Vindelfjällen Fjällvandring 1
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
iceman123 Idéer för turer runt lofoten/tromsö Fjällvandring 4
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
susannec Tipsa mig om korta turer nära Beitostolen. Fjällvandring 2
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
ImaS Tips på barnvänliga turer i Funäsdalen med omnejd? Fjällvandring 6
Gustav Cronhamn Fina turer kring Memurubu Fjällvandring 0
Timråbo Tips på vackra turer för två erfarna tjejer Fjällvandring 4
Elin75 Kortare turer runt nordligaste delen av Kungsleden? Fjällvandring 4
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
stormtrivs Sarek tre turer i följd. Fjällvandring 2
idahelleberg Turer Marsfjället med omnejd? Fjällvandring 0
ellenator Söker tipps på Guidade turer i norr- eller västerbottensfjällen Fjällvandring 3
stormtrivs Sommarens turer - Proviantera om Fjällvandring 2
Lars karlström Fjällvandring med barn - förslag på turer önskas Fjällvandring 7
nnn.sthlm Önskar tips på korta turer till hösten! Fjällvandring 3
Nordbjörn Alpina turer i Sarek, tips och sällskap sökes! Fjällvandring 4
agder Att bli guide för att leda turer i Kebnekaise? Fjällvandring 4
dragonfish Turer kring Grövelsjön Fjällvandring 5
Tranan Tips för turer i och omkring Lunndörrsfjället Fjällvandring 5
Anarkaplupp Kortare turer kring Kebnekaise Fjällvandring 0
Krux Underbara turer... Fjällvandring 0
Megin Förslag på turer från Ritsem Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.