Vindelfjällen

f.d@operamail.com (Fredric)

Gäst
Är det någon som har några bra förslag på vandringsturer i Vindelfjällen? Har funderingar på att vandra där några veckor i sommar.


Tack på förhand


Fredric
 
Mina favoriter...

Mitt personliga favoritområde i Vindelfjällen är området nordväst om Ammarnäs.
Läs Tore Abrahamssons bok 'Detta är Vindelfjällen' och/eller Claes Grundstens 'Vandra Kungsleden 3'
En dagstur från byn gör du t.ex. upp till Småfjällen där du får fina vyer mot Ammarfjällen. Från Tjulträskets östände går man lätt upp på Gaisatj. Är man riktigt rask hinner man upp på Sulåive också men jag skulle nog rekommendera en 2-dagars tur där.
En flerdagarstur runt Ammarfjället genom Skebleskalet är en annan fin upplevelse. En annan variant är att gå upp på Björkfjället via Gouletsbäcken och följa höjderna bort till Dalavardostugorna. Tillbaka via Skebleskalet. Det går att variera i det oändliga.
Fördelen med området (jämfört med t.ex. Sarek) är att det är mycket lättvandrat. Stort inslag av gräshed med lågt ris. Dessutom är det aldrig långt från dalbotten upp på någon fjälltopp. Det är få vandrare i området också, troligen för att man i praktiken behöver tält. Stugorna vid Stabburet, Vitnjul och Skidbäcksbaracken är små med 2-4 bäddar. Till Rävfallsstugan måste man ha nyckel med sig (tror jag).
Jag brukar avsluta mina turer med dusch, bastu och pool på Ammarnäsgården samt därefter en riktigt god middag. Nu i höstas åt jag på Jonstugan (tillika STF vandrarhem) och dom hade inte sämre mat! Båda ställena har fullständiga rättigheter och är även ortens hotell.


God tur!
/Tore
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tinab66 Höstvandring i Vindelfjällen? Fjällvandring 4
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
oskarlin En annan del av Vindelfjällen Fjällvandring 3
BengtEvertsson Fjällripfjället från Umbukta? Bråttom! Fjällvandring 0
cloud76 Vindelfjällen - turtips Fjällvandring 8
k elias Vindelfjällen - turer från syterstugan m barn Fjällvandring 4
piaea Vandra Vindelfjällen Fjällvandring 9
Grynet_Molvin Mygg 7-16 Augusti, Vindelfjällen vs Nikka-Salto Fjällvandring 11
JohannaXX Tips på fjällvandring och fiske...? Kan Vindelfjällen vara något? Fjällvandring 13
camoscio till och frün vindelfjällen Fjällvandring 1
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
pergit Vindelfjällen underskattat! Fjällvandring 8
Keras2006 Buss & Tåg till Vindelfjällen? Fjällvandring 5
L-L Vindelfjällen Fjällvandring 7
Erica2 Hund + mygg i Vindelfjällen Fjällvandring 2
fem September runt Tärnasjön i Vindelfjällen Fjällvandring 0
Tipp Vandra i Vindelfjällen Fjällvandring 3
GustavOh Vindelfjällen v 27 tips/sällskap? Fjällvandring 0
jesper.holst Vindelfjällen samt Abisko Fjällvandring 5
kvasse Vandring i Vindelfjällen Fjällvandring 2
migael Har vindelfjällen försvunnit? Fjällvandring 17
chester Skerbeskalet Vindelfjällen Fjällvandring 4
Rekommendationer för Vindelfjällen ?? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.