Vindelfjällen - turtips

Vi tänkte pröva på Vindelfjällen i sommar. VI har rekat kartor och inser att det finns väldigt många alternativ och skulle således gärna få lite tips på turer (vi tänkte vara ute 7-9 dagar och har hyfsat god fjällvana och kondis).

Vi är ute efter hyfsat folktomma områden med fiskemöjligheter och gärna med varierade terräng (kalfjäll, fjällhed, björkskog etc). Är än så länge inne på att utgå från Ammarnäs och runda Guvertfjällen på den led som går. Någon som gått den leden?
 
Vindelfjällen har mycket att ge. Men jag har bara gått runt Ammarfjället, på Björkfjället plus Kungsledens sträckning.

Den gamla Norgefararleden längs Vindelälven är rätt tråkig, björkskog och rishedar, vattnet ser man sällan. Björkfjället där ovanför är däremot lättgånget och ger fina vyer. Skulle ni välja det så gå ner bortom Dalavardo, där ett fyrhjulingsspår går ner till stigen.

Guvertfjället har jag således ingen kunskap om, men det ser ju ut att vara en lagom runda längs rösad led. En tur jag själv skulle kunna tänka mig.

Jag rekommenderar en bok, "Där Vindelfjällen tar vid" av Hans Nyström.

Lycka till önskar Pelle
 
Har själv funderat på en tur som jag kan dela med mig av här; att gå norra Ammarnäs-Raksjavratje-Jilie Skiebliejavrrie-Dalavardo-Ammarnäs.

Har tidigare bara gjort en mindre del av denna tur. Lägger in några bilder från den ;) Bild 1 visar Rävfallsstugan, bild 2 Rävfallet nära bron, bild 3 och 4 lägret vid Raksjavratje, bild 5 Vuoddsjavratje och bild 6 dalgången varigenom planerad vidare färd skulle gå.

Längs den som sagts lite tråkiga men snabbgångna leden i Vindelälvens dalgång upp till Rävfallsstugan (går att övernatta där mot efterskottsbetalning vill jag minnas), över bron vid Rävfallet och vidare efter Kungsleden några km uppför den något krävande sluttningen.

Det finns ett antal ställen att fiska på utmed Vindelälven, men skippar man det är det en lagom första dagsetapp att förlägga lägret vid Raksjavratje eller Vuoddsjavratje. Dessa tjärnar är också väldigt fina fiskevatten, i den övre fick vi några fina öringar runt kilot samt såg ännu större. Vill minnas att det även skulle finnas harr eller röding i den nedre, men hann knappt prova den tyvärr.

Dalgången där bäcken Skiebliejuhka rinner upp ser ut att vara oledad, men någon liten stig kanske finns samt att det ser skapligt lättgånget ut ändå.

Även de översta delarna av Vindelälven har jag hört ska hysa skaplig öring, man lär ju också slippa det mesta av den storvuxna fjällbjörkskogen som finns längre ner.

Sen finns ju även fiskemöjligheter om man följer Vindelälvens dalgång hela vägen tillbaka. Denna sträcka borde ta 2-3 dagar..
 

Bilagor

  • P1010132.jpg
    P1010132.jpg
    104.9 KB · Visningar: 1,189
  • P1010007.jpg
    P1010007.jpg
    88.8 KB · Visningar: 1,253
  • P1010021.jpg
    P1010021.jpg
    57.2 KB · Visningar: 1,378
  • P1010022.jpg
    P1010022.jpg
    48.9 KB · Visningar: 1,442
  • P1010074.jpg
    P1010074.jpg
    48.3 KB · Visningar: 1,214
  • P1010096.jpg
    P1010096.jpg
    60.3 KB · Visningar: 1,245
re:

Wow! Det var inga dåliga bilder och beskrivningar. Tusen tack - kanske värt att fundera på denna runda också!

btw, spinnfiskade du eller körde du med fluga?

Har själv funderat på en tur som jag kan dela med mig av här; att gå norra Ammarnäs-Raksjavratje-Jilie Skiebliejavrrie-Dalavardo-Ammarnäs.

Har tidigare bara gjort en mindre del av denna tur. Lägger in några bilder från den ;) Bild 1 visar Rävfallsstugan, bild 2 Rävfallet nära bron, bild 3 och 4 lägret vid Raksjavratje, bild 5 Vuoddsjavratje och bild 6 dalgången varigenom planerad vidare färd skulle gå.

Längs den som sagts lite tråkiga men snabbgångna leden i Vindelälvens dalgång upp till Rävfallsstugan (går att övernatta där mot efterskottsbetalning vill jag minnas), över bron vid Rävfallet och vidare efter Kungsleden några km uppför den något krävande sluttningen.

Det finns ett antal ställen att fiska på utmed Vindelälven, men skippar man det är det en lagom första dagsetapp att förlägga lägret vid Raksjavratje eller Vuoddsjavratje. Dessa tjärnar är också väldigt fina fiskevatten, i den övre fick vi några fina öringar runt kilot samt såg ännu större. Vill minnas att det även skulle finnas harr eller röding i den nedre, men hann knappt prova den tyvärr.

Dalgången där bäcken Skiebliejuhka rinner upp ser ut att vara oledad, men någon liten stig kanske finns samt att det ser skapligt lättgånget ut ändå.

Även de översta delarna av Vindelälven har jag hört ska hysa skaplig öring, man lär ju också slippa det mesta av den storvuxna fjällbjörkskogen som finns längre ner.

Sen finns ju även fiskemöjligheter om man följer Vindelälvens dalgång hela vägen tillbaka. Denna sträcka borde ta 2-3 dagar..
 
Wow! Det var inga dåliga bilder och beskrivningar. Tusen tack - kanske värt att fundera på denna runda också!

btw, spinnfiskade du eller körde du med fluga?

Jag körde bara spinn, mest med draget nedan (ett gammalt Toby tiger) som är, eller var, riktigt bra i en tjärn som denna, inte minst eftersom kastlängden är väldigt bra. Efter att ha dammat av det (inköpt av farsan på 70-talet) blev detta typ enda gången det användes då draget på oklart vis senare försvann.. :(

Mira-spinnare samt lite mindre skeddrag men med bra kastlängd tycker jag annars funkar utmärkt i den här typen av vatten, även om man tappar ganska mycket fisk med skeddragen.

Min turkamrat fiskade emellertid med fluga och vi hade ganska likvärdig framgång denna gång. De bättre sträckorna nere i Vindelälven kan jag tänka mig är rena flugfiskesträckor också..
 

Bilagor

  • P1010121.jpg
    P1010121.jpg
    123.1 KB · Visningar: 1,090
Har funderingar på Vindelfjällen -- Väserbotten och Gotland är de enda svenska regioner jag aldrig besökt. Helst skulle jag undvika de låga partierna och ta den variant över Ammarfjället som beskrivs på lysator.se/ (googla nixon+vindelfjällen). En praktisk fråga gäller övernattning före (Ammarnäs) och efter (Hemavan) turen. Finns det camping eller tältmöjlighet intill anläggning? Eller möjlighet till fritältning (som t ex vid Enafors om man ska upp i Jämtlandsfjällen).

(Kanske äventyrligt, eftersom jag inte vandrat sen 1997 (en tur i Schweiz som började på min 75-årsdag).)
 
I Ammarnäs finns det en plätt precis vid busshållplatsen där folk uppenbarligen brukar tälta (gräsmatta, eldstad, precis vid älven), detta är tydligen fullt tillåtet eftersom de i butiken rekommenderade detta alternativ när jag frågade. (Själv ville jag ha litet mer avskilt läge så jag traskade någon timme längst Tjulån i riktning Tjulträsk och tältade vid ett vindskydd där istället, mycket trevligt. Men såg flera tält vid busshållplatsen sen nästa morgon.)
 
I Ammarnäs finns det en plätt precis vid busshållplatsen där folk uppenbarligen brukar tälta (gräsmatta, eldstad, precis vid älven), detta är tydligen fullt tillåtet eftersom de i butiken rekommenderade detta alternativ när jag frågade. (Själv ville jag ha litet mer avskilt läge så jag traskade någon timme längst Tjulån i riktning Tjulträsk och tältade vid ett vindskydd där istället, mycket trevligt. Men såg flera tält vid busshållplatsen sen nästa morgon.)
Tack. Funderar vidare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tinab66 Höstvandring i Vindelfjällen? Fjällvandring 4
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
oskarlin En annan del av Vindelfjällen Fjällvandring 3
BengtEvertsson Fjällripfjället från Umbukta? Bråttom! Fjällvandring 0
k elias Vindelfjällen - turer från syterstugan m barn Fjällvandring 4
piaea Vandra Vindelfjällen Fjällvandring 9
Grynet_Molvin Mygg 7-16 Augusti, Vindelfjällen vs Nikka-Salto Fjällvandring 11
JohannaXX Tips på fjällvandring och fiske...? Kan Vindelfjällen vara något? Fjällvandring 13
camoscio till och frün vindelfjällen Fjällvandring 1
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
pergit Vindelfjällen underskattat! Fjällvandring 8
Keras2006 Buss & Tåg till Vindelfjällen? Fjällvandring 5
L-L Vindelfjällen Fjällvandring 7
Erica2 Hund + mygg i Vindelfjällen Fjällvandring 2
fem September runt Tärnasjön i Vindelfjällen Fjällvandring 0
Tipp Vandra i Vindelfjällen Fjällvandring 3
GustavOh Vindelfjällen v 27 tips/sällskap? Fjällvandring 0
jesper.holst Vindelfjällen samt Abisko Fjällvandring 5
kvasse Vandring i Vindelfjällen Fjällvandring 2
migael Har vindelfjällen försvunnit? Fjällvandring 17
chester Skerbeskalet Vindelfjällen Fjällvandring 4
Rekommendationer för Vindelfjällen ?? Fjällvandring 1
Vindelfjällen Fjällvandring 1
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
Glimmerstigen Turtips Norge september Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Sickansmatte Vandringssällskap alt turtips! Fjällvandring 3
Gunsig Turtips Dovre/Rondane Fjällvandring 1
svebban Vandring/paddling femundsmarka turtips Fjällvandring 2
johan5588 Turtips !? Med start från Våladalens Fjällstation..... Fjällvandring 0
malamuteberger Vandring för nybörjare - turtips Fjällvandring 3
ANNA78 turtips vandring/paddling i norge Fjällvandring 0
fjällfare Turtips efterlyses:Unna Reidavagi/östra delen- svårt?? Fjällvandring 10
Staffan Andersson Turtips i A-plogsfjällen Fjällvandring 7
thomalin Turtips i Jotunheimen Fjällvandring 9
nr23se Många turtips var? Fjällvandring 5
Lämmel Sarek på 8 dagar, turtips? Fjällvandring 7
Laz Turtips kring Storulvån? Fjällvandring 5
uljo2 Turtips Börgefjell eller Artfjället/Okstinarna Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.