Torkad svamp

Jag har läst lite om att torka svamp, bl a här på Utsidan. I någon tråd nämndes att man kan torka svamp genom att helt enkelt låta den ligga luftigt i några veckor.

Vad är det som gör att detta går bra med svamp, men t ex inte är att rekommendera med köttfärs? Jag tänker att köttfärsen skulle bli riktigt dålig av att ligga i rumstemperatur så länge, men tydligen inte svamp? Beror det på lågt fettinnehåll eller så?

I väntan på svar torkar jag i ugnen.
 
Vet inte vad det beror på - men jag garanterar att det går alldeles utmärkt att torka i rumstemperatur...

Ut med dom på några tidningar, behöver knappt rensas - enklare blir det inte.
Funkar även nice uppträdda på ett snöre - förslagsvis hänger man dessa i fönstret - tar ingen plats i anspråk.
 
Snöre-lösningen är elegant men tidskrävande om du har flera kassar svamp...

Ska du lägga på tidningar: se till att breda ut dem luftigt! Jag har fått svamp att ruttna på tidningar, aldrig med nån annan torkmetod.

Den metod jag tror är säkrast (om man inte har en torkmaskin) är att spänna upp (mygg)nät på träramar, ungefär som myggfönster, och torka svampen på dessa. I rumstemp.
 
Jag tackar för svaren, som visserligen bekräftar att det går bra, men inte förklarar varför det går bra :) Svamp är väl näringsfattigt, så jag gissar att bakterietillväxten blir lägre än i t ex kött?

Jag funderar på att skaffa myggnät, göra tre ramar på 50x50 cm eller så, och så lite snöre så man kan hänga detta trevåningshus i en krok i taket. Enda frågan är vad min sambo säger.
 
En liten varning för att torka på tidningspapper: När jag gjorde det så fastnade svampen i pappret. Blev ett himla jobb att skrapa loss det.
 
Kompakta svampar tex Karl-Johan går inte att torka i rumstemperatur, det tar för lång tid. Du måste tillsätta en värmekälla tex en kupevärmare. För att värmen inte ska blåsa överallt och bli ineffektiv går det enkelt att bygga en egen svamptork av en stor kartong, lite trälister och myggnät.

Jag har byggt en 4-våningars svamptork på det sättet och det tar mellan 5-10 timmar att torka ett par kilo KarlJohan på det sättet. Jag har även provat att bre ut Karl-Johan på en myggdörr och torkat med kupevärmare men då tog det nästan ett dygn eftersom värmen spreds åt fel håll.

Kantareller och liknande svampar går däremot bra att torka i rumstemperatur.

OBS! Allt är ju beroende på vilken innetemperatur man har inne samt luftfuktighet men nu när hösten är här (åtminstone i norr) så är kupevärmaren ett måste.
 
Bekräftelse!

Strykarräven;381704 sa:
Snöre-lösningen är elegant men tidskrävande om du har flera kassar svamp...

Ska du lägga på tidningar: se till att breda ut dem luftigt! Jag har fått svamp att ruttna på tidningar, aldrig med nån annan torkmetod.

Den metod jag tror är säkrast (om man inte har en torkmaskin) är att spänna upp (mygg)nät på träramar, ungefär som myggfönster, och torka svampen på dessa. I rumstemp.
Kan intyga att träram med myggnät-metoden fungerar alldeles förträffligt! Enligt mig så ska man dela alla svampar minst en gång för bästa torkresultat! Större svampar delas/klyvs två gånger. Med ram konstruktionen så blir svampen liggandes väldigt luftigt och torkar fort i enbart rumstemperatur. Det kan inte bli enklare!
 
Det där med tidningar har jag tråkiga erfarenheter av. Särskilt när det gäller soppar. Dels finns risken att de hinner bli dåliga (särskilt om de är plockade i blöta marker), dels fastnar de i papperet. Bättre då att torka dem i torkramar För ändmålet utmärkt tyg hade de för ett tag sedan på IKEA. Tätt, tunt myggnätsliknande tyg för sex eller sju kronor metern. Knottsäkert också...

För sopp rekommenderar jag värmekälla av något slag. Jag riggade svamparna ovanför vedkaminen i sommarstugan. Funkade fint.


Torrare svampar är enklare att torka. Föränderlig tofsskivling, kremlor och dylikt är bara att sprida ut. Men det får inte vara för fuktigt i luften, för då börjar de ruttna.
 
Som jag även skrev så kan det variera beroende på temperatur och luftfuktighet.........

nänä.. haha.. lägg ägg...

Kompakta svampar tex Karl-Johan går inte att torka i rumstemperatur
nu när hösten är här (åtminstone i norr) så är kupevärmaren ett måste

du skrev att det inte går och att man måste ha kupe värmare.. var en karl och stå för vad du sagt.. eller rita en bild som illustrerar..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
sofiah torkad Quorn? Friluftsmat 8
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
Lennyosd Torkad köttfärs Friluftsmat 30
pajaro Torkad mat? Friluftsmat 29
hannulan Näringsinnehåll i torkad mat Friluftsmat 2
Humran Utvärdering av torkad mat Friluftsmat 0
peter1959 Torkad kycklingfilebitar ? Friluftsmat 18
mipert Torkad maskrosrot kostar 560 kronor / kg Friluftsmat 4
päeng torkad renbog Friluftsmat 6
Kamvandrare me´skavssår Recept på suovas - rökt, saltad renstek...och torkad Friluftsmat 0
Linda D Blötläggning av torkad mat Friluftsmat 6
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
Boel Olin Torkad quorn i bitar? Friluftsmat 10
Mi Torkad mat på postorder Friluftsmat 0
PaulPersson Förvaring av torkad mat under vandringen Friluftsmat 6
T.Setterborg "torkad" mat...? Friluftsmat 15
puttepatrik77 torkad mat, Friluftsmat 11
jjjjy66 Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 4
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
lejon Efterlysning-recept på torkad köttfärs! Friluftsmat 7
-Patric- torkad kölling Friluftsmat 7
humbug Fett i torkad mat? Friluftsmat 7
O torkad fisk Friluftsmat 3
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
Jätte Micke Torkad mat, hur? :-) Friluftsmat 27
pebu Receptförslag torkad mat Friluftsmat 5
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
jessie torkad frukt Friluftsmat 2
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.