"torkad" mat...?

För frystorkning krävs proffsgrejer, men att lufttorka är inga problem. Det är ju ett klassiskt sätt att bevara mat på.

Hoppa in på "friluftsmat"-forumet och sök så hittar du en massa bra trådar.
Hela webben är full med tips.
 
Det är lätt att göra egen torkad mat!

Det mesta går att torka, det är bara att prova sig fram!

Grundprincipen är att man först tillagar livsmedlet, sedan finfördelar det och slutligen torkar det i ugnen.

Torktiden varierar, men för kött gäller 10-12 timmar. Ugnen ska vara 50 grader. Kontrollera med en vanlig utomhustermometer, en sån där där kännaren sitter på en sladd, så kan du ha den hängande i ugnen utan att behöva röra luckan när du läser av den. Om det är varmare än 50 grader förstörs proteinerna.
Ugnsluckan ska vara öppen ca 5 cm hela tiden, så att fukten vädras ut.
Kött måste vara helt torrt för att bakterier inte ska kunna börja frodas i det. Potatis och grönsaker kan ha lite vatten kvar utan att bli dåligt.

Några exempel på mat jag torkat:

Köttfärs - det allra enklaste! Bryn färsen i stekpanna. Snåla inte med saltet! Finfördela med gaffel under tiden så att det inte blir några stora klumpar. Fördela köttfärsen på en plåt och torka, lämpligen över natten.

Kuriosa: Första gången jag gjorde detta tog jag undan lite och la i en vanlig plastburk med tättslutande lock. Burken ställde jag högst upp i ett rumstempererat skåp.
Burken var diskad innan på vanligt sätt, alltså inte steril. Jag öppnade den dessutom några gånger och tittade och luktade på innehållet för att notera eventuella förändringar.
Efter tre månader hade den inte förändrats, varken till utseende eller lukt så jag hällde på vatten och kokade upp den - men lät för säkerhets skull ingen annan smaka!
Det smakade helt okej, och jag blev inte sjuk! Kände inte på något sätt av den - förutom att den gjorde mig mätt förståss!

Kyckling: Stek kycklingen hel i ugnen eller stekgryta. Se till att den blir ordentligt genomstekt. Ta bort köttet från benen och skär så små bitar som möjligt. Salta och fördela bitarna på en plåt och torka.

Lamm: Stek en lammstek i en gryta. Skär små bitar, salta och torka.

Potatis: Koka potatisen, skala, skär i mycket små bitar, salta och torka. Eftersom kokt potatis innehåller väldigt mycket vatten tar den lång tid att torka. Den kräver också lång tid i vatten, helst något uppvärmt, för att bli god att äta igen.

Lök, tomater, gurka, paprika, ärter och majs är exempel på grönsaker som kan torkas på samma sätt och blandas med köttet till goda grytor! Jag brukar dock inte blanda grönsaker och kött innan det ska ätas för att inte riskera att nåt oönskat händer med köttet.

Kryddor efter tycke och smak, tar jag med och blandar på plats. Har även provat att krydda hemma och det var praktiskt, men jag var lite orolig att vissa kryddor kunde förstöra köttet.

Innan tillagning är det bra om köttet hinner stå en stund i vatten och dra till sig det. Sedan är det bara att värma och blanda ihop sin gryta. I köttfärsen blandar jag lök och tomater och kokar makaroner till. Till kycklingen kokar jag ris och i lammgrytan lägger jag ner potatisen + de grönsaker jag känner för.

Det blir inte lika lätt som köpta påsar, men mycket godare, mer mättande och billigare (tror jag). Dessutom är det en helt annan känsla!

Prova dig fram och Lycka till!
 
Potatis behöver man inte koka, dock måste de flesta "grönsaker" förvällas kort för att ta kål på de enzymer som gör att de mognar (annars blir de övermogna trots att de är torkade).

Man kan skiva potatisen och sen förvälla skivorna 2-3 minuter innan man torkar dem. (Förvälla hela potatisar fungerar inte eftersom de inte blir förvällda i mitten.)

Kött behöver man inte heller tillaga före torkningen (undantaget är väl köttfärsen eftersom annars hinner bakterierna börja gro i den under torkningen, köttfärs är känsligt). Tror att kyckling bör tillagas också, men marinerad lövbiff kan man torka rå i alla fall.
 
nermander; sa:
..dock måste de flesta "grönsaker" förvällas kort för att ta kål på de enzymer som gör att de mognar (annars blir de övermogna trots att de är torkade).
Ja det är helt rätt, fast om man torkar grönsakerna bara några dagar innnan de ska ätas, vilket jag brukar göra, så behöver det inte förvällas, för mognadsprocessen bromsas in av torkningen och de håller sig minst en vecka, även om de inte är helt genomtorra.

nermander; sa:
Man kan skiva potatisen och sen förvälla skivorna 2-3 minuter innan man torkar dem.
Har du provat det och blivit nöjd med resultatet?
Jag tyckte inte det blev bra. Jag blir iofs inte helt nöjd med kokt potatis heller, men resultatet har i alla fall blivit bättre än när jag förvällt den.

nermander; sa:
Kött behöver man inte heller tillaga före torkningen (undantaget är väl köttfärsen eftersom annars hinner bakterierna börja gro i den under torkningen, köttfärs är känsligt). Tror att kyckling bör tillagas också, men marinerad lövbiff kan man torka rå i alla fall.
Marinerad lövbiff är ju "tillagad" och har genom marineringen fått en viss hållbarhetsbehandling.
När man torkar kött under längre tid på "gammaldags" sätt tillagar man det ju inte innan, men för sån här "snabbtorkning" i vanlig ugn tror jag man riskerar sin hälsa på fjället om man inte gör det.
 
Kompositmaterial?

De flingor jag kört med har varit "ren" potatis (i alla fall enligt innehållsförteckningen). Ska man göra potatismos av dem måste man tillsätta både mjölk, smör och kryddor (enligt instruktionen). Har för mig att märket jag brukar köra med är Euroshopper. Vi köpte av misstag första gången (vi trodde det var vanligt pulvermos och stod där utan mjölk och smör och kryddor.....).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
pajaro Torkad mat? Friluftsmat 29
hannulan Näringsinnehåll i torkad mat Friluftsmat 2
Humran Utvärdering av torkad mat Friluftsmat 0
Linda D Blötläggning av torkad mat Friluftsmat 6
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
Mi Torkad mat på postorder Friluftsmat 0
PaulPersson Förvaring av torkad mat under vandringen Friluftsmat 6
puttepatrik77 torkad mat, Friluftsmat 11
humbug Fett i torkad mat? Friluftsmat 7
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
Jätte Micke Torkad mat, hur? :-) Friluftsmat 27
pebu Receptförslag torkad mat Friluftsmat 5
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
sofiah torkad Quorn? Friluftsmat 8
Lennyosd Torkad köttfärs Friluftsmat 30
millimeter Torkad svamp Friluftsmat 40
peter1959 Torkad kycklingfilebitar ? Friluftsmat 18
mipert Torkad maskrosrot kostar 560 kronor / kg Friluftsmat 4
päeng torkad renbog Friluftsmat 6
Kamvandrare me´skavssår Recept på suovas - rökt, saltad renstek...och torkad Friluftsmat 0
Boel Olin Torkad quorn i bitar? Friluftsmat 10
jjjjy66 Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 4
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
lejon Efterlysning-recept på torkad köttfärs! Friluftsmat 7
-Patric- torkad kölling Friluftsmat 7
O torkad fisk Friluftsmat 3
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
jessie torkad frukt Friluftsmat 2
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.