Russin eller torkad frukt som vandrargodis?

Ska upp till Sarek med en grupp snart för att kolla in omgivningen. Börja undra på om det finns något som är bättre än russin att ha med som vandrargodis t.ex. torkad blandfrukt sådan som man kokar fruktsoppa på?

Jag tänker mest på energi i förhållande till vikt.

Någon som har erfarenhet av detta?
 
Vingummin är oslagbara när det gäller energiinnehåll vs vikt/volym.

Innehåller inget fett och protein utan endast kolhydrater(mest glukos och lite fruktos)

Den ultimata kombinationen av allt alltså :)
 

avslutad210712

Gäst
jharmala; sa:
Ska upp till Sarek med en grupp snart för att kolla in omgivningen. Börja undra på om det finns något som är bättre än russin att ha med som vandrargodis t.ex. torkad blandfrukt sådan som man kokar fruktsoppa på?

Jag tänker mest på energi i förhållande till vikt.

Någon som har erfarenhet av detta?

Tycker inte att det ena utesluter det andra och använder själv både och under samma vandring. Räknar inte enbart vikt/energi-förhållandet utan även med att det är trevligt att variera smaken. Brukar också käka druvsockertabletter. På en vandring där man gör av med hur mycket energi som helst har jag inget emot att äta godis (vilket jag sällan gör hemma) helt enkelt för att det är mycket energi. Tror dock att jag skall testa Runekakan enligt ovan.

Fast favoriten som "vandringsgodis" är trots allt att plocka fram en bit torkar renkött och skava av en bit att tugga på *L*

[Ändrat av avslutad210712 2004-05-17 kl 23:36]
 
torkade bananer, ev. med blandning av jordnötter, russin, choklad. allt för gott dock. uppätet innan du "behöver det".
 
Att tänka på om du kör något med enbart socker (druvsockertabletter, vingummin etc) är att det kommer fort ut i blodet men försvinner lika fort igen.

Bättre är en blandning som ger lite längre effekt.

Jag brukar köra en blandning av torkade aprikoser, choklad, rostade solrosfrön (kör med lite soja i stekpannan), och lite annan torkad frukt efter tycke och smak.
 
Jägarsnus

Jag brukar blanda mandlar, rostade solrosfrön, "rutor" från olika chokladkakor samt mycket russin och annan torkad frukt aprikoser... Jag delar upp det i dagsransoner så jag säkert har ordentligt kvar till de sista dagarna på vandringen. Chokladen har någon udda dag smält lite och skapat riktigt smaskiga "klumpar" av blandningen, gör ingenting.... Mums !!

/Leif
 
_Erik_; sa:
Vingummin är oslagbara när det gäller energiinnehåll vs vikt/volym.

Innehåller inget fett och protein utan endast kolhydrater(mest glukos och lite fruktos)

Den ultimata kombinationen av allt alltså :)

Konsistensgivaren i vingummin är gelatin (från grishudar) d v s protein. Vad man än tar med sig så är det bra med variation, man kan fort tröttna. Nötter kan vara bra att blanda med t o m salta jordnötter fungerar att blanda med sötare torkad frukt.
 
ornskar; sa:
Att tänka på om du kör något med enbart socker (druvsockertabletter, vingummin etc) är att det kommer fort ut i blodet men försvinner lika fort igen.

Energi som man stoppar i sig kan bara försvinna på två sätt: Antingen genom att man förbrukar den eller så kommer den ut "den naturliga vägen".

Eftersom man stoppar i sig godiset för att få energi att förbruka så är det inget negativt att det "försvinner lika fort" eftersom det handlar om att det används av kroppen.

(Sen kan det såklart försvinna från blodet genom att lagras, men då finns det ju kvar i kroppen i alla fall.)

Det är stor skillnad på hur man skall äta vid fysiskt ansträngande aktiviteter och hur man skall äta "till vardags" när man inte bränner lika mycket energi.
 
Risenta

Jag vet inte om det är så optimalt rent näringsfysiologiskt men de där små kakorna med sesamfrön och honung är jäkligt goda.

Ett annat tips är mini-marianne som är perfekt att blanda med "jägarsnuset". Praktiskt att chokladen är instängd i mintöverdraget när solen steker på och smälter annan choklad.
 
Torkad Papaya

i större bitar är trevligt att ha med. Vet inte vad det har för näringsinnehåll - mest fruktsocker skulle jag tro - men papayastavarna är i sig praktiska portionsförpackningar att ha i fickan och lätta att ransonera.
 
Kraftkakor!

nermander; sa:
Energi som man stoppar i sig kan bara försvinna på två sätt: Antingen genom att man förbrukar den eller så kommer den ut "den naturliga vägen".

Eftersom man stoppar i sig godiset för att få energi att förbruka så är det inget negativt att det "försvinner lika fort" eftersom det handlar om att det används av kroppen.

Men man vill ju att energin skall räcka hela uppförsbacken. Det smartaste är ju att pytsa ut energin i blodet under lagom lång tid, istället för att vräka ut allt på en gång så snabbt att kroppen inte kan utnyttja det. Risken är också att du får ett snabbt insulinpåslag som SÄNKER blodsockret.
Snabba kolhydrater ger snabb höjning av blodsockret, och sen en lika snabb sänkning.
Är det då inte bättre att blanda energityper så att man får en snabb höjning, en utplaning och sedan en långsam sänkning?
Det tror jag.

Jag röstar på kraftkakor/runekakor!
Det är både vansinnigt gott (om man har kakao i) och en bra blandning av energi. Dessutom är det billigare än godis.

Ett annat alternativ är "välsammansatta" godisbitar som Snickers, eller de lustigt nog energispäckade bantningskakorna från till exempel Nutrilett. Men de är som sagt galet dyra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bananmannen Gröna russin. Friluftsmat 1
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
sofiah torkad Quorn? Friluftsmat 8
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
Lennyosd Torkad köttfärs Friluftsmat 30
pajaro Torkad mat? Friluftsmat 29
hannulan Näringsinnehåll i torkad mat Friluftsmat 2
millimeter Torkad svamp Friluftsmat 40
Humran Utvärdering av torkad mat Friluftsmat 0
peter1959 Torkad kycklingfilebitar ? Friluftsmat 18
mipert Torkad maskrosrot kostar 560 kronor / kg Friluftsmat 4
päeng torkad renbog Friluftsmat 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.