Frystorkat, gott eller bara nödvändigt?

Vill ha era synpunkter!!!!!!

Håller på att skriva ett arbete i skolan om frystorkad friluftsmat.
Finns det något märke som har en hyfsad produkt, eller är det bäst att torka själv?
Själv försöker jag alltid torka själv, men enligt butiker i Sverige säljs det en hel del frystorkad...
Vad tycker du? Hör av dig!

Tina
 
Dyrt men enkelt.

Jag har själv provat en del olika frystorkad mat, bla blå band och wildlife. Wildlife maten är *dyr*, men lättlagad och ganska god. Blå bands rätter är bara dyra, men smakar å andra sidan inget vidare heller. Den allra bästa frystorkade mat jag käkat var tillverkad i Norge, av ett företag som jag naturligtvis glömt vad det heter. Man tillagade det på samma sätt som Wildlife (hällde kokande vatten i påsen, lät stå), smakade så gott att jag utan vidare skulle ätit det även hemma. Jag har dock ingen prisuppgift på den maten eftersom det var ett test ex som jag fick i en sportbutik.
Kontentan är: Kan man fixa frystorkat själv så är det nog allra bäst, framför allt garanterat billigast. Om man däremot inte är så van i köket så blir man nog så illa tvungen att punga ut med minst 40:- per måltid för halvtaskigt till dåligt käk.
Btw skall jag försöka hitta namnet på det där Norska käket och se om jag kan hitta vad det kostar, för det var riktigt bra.

mvh // Kristoffer Tyvik
 
Behövs oftast inte !

Hallå !

Tycker oftast att det känns ganska onödigt med frystorkat ute i naturen. Själv tycker jag att man klarar sig alldeles utmärkt på Pasta ris och olika såser, soppor med makaroner/ris. Normalt sett så tycker jag att frystorkade portioner ofta är för små ( behövs tre påsar till två pers ) för mig. På turer brukar jag ändå ta med mig några kvälls måltider som jag kan se fram emot under veckan ( lite tyngre mycket godare ) Få saker är väll så gott som att steka upp riktigt drypande bacon efter ett par dagar i fjällen.
Har även märkt att man är bra torsk på fett i fjällen och att det ofta räcker med att hälla en ansenlig mängd olja på maten för att kroppen skall jubla !

 
Frystorkat

Frystorkat är blaha blaha tycker jag. Är man två räcker inte en påse och dom allra flesta smakar inte bra. Själv är jag inte för att torka själv. Snabbmakaroner, ris och pulvermos med pastasåser, lite bacon och torkat kött är utmärkt. Lätt och gott och enkelt att ta med sig. Man kan portionera det efter behov. Vi brukar ha med oss några få påsar frystorkat som reservproviant.

Laila.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap150605 frystorkat som är riktigt gott samt är riktigt billigt Friluftsmat 90
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
rimn Favoritmärke frystorkat? Friluftsmat 3
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Dr manne Frystorkat billigast? Friluftsmat 2
Mansson Frystorkat Friluftsmat 22
arjaeli Trött på frystorkat Friluftsmat 9
Mattias1981 Frystorkat på termosvatten?? Friluftsmat 13
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
johan.l Någon som testat Travellunch Frystorkat? Friluftsmat 7
kjpil Matschema för frystorkat Friluftsmat 0
Stuvarn Vägra frystorkat :-) Friluftsmat 9
Kung Stalle Var köpa billigt frystorkat? Friluftsmat 17
Polarnatt Energimängd i frystorkat Friluftsmat 29
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Alexander85 Hur görs frystorkat? Friluftsmat 22
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
Razzle-Dazzle hur länge håller sig frystorkat? Friluftsmat 2
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31
ptte frystorkat? Friluftsmat 2
hedencrona bortom frystorkat Friluftsmat 12
Schneeberger Frystorkat på termosvatten? Friluftsmat 2
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
annerborn "Utekokboken" & "Bortom frystorkat" slut hos förlagen. Friluftsmat 4
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
Roddjer Frystorkat Friluftsmat 0
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
Kan frystorkat bli gammalt? Friluftsmat 5
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Inte gott! Friluftsmat 5
Bulingen Gott att dricka? Friluftsmat 16
Roddan B Torkning av kött så att det blir gott Friluftsmat 5
sleipnah nån som kan nåt gott? Friluftsmat 20
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
da_flower Mat i två veckor .. gott och tungt .. Friluftsmat 56
såg lite gott recept Friluftsmat 1
Maria Habermann Gott till couscous Friluftsmat 0
Boreal Detta är gott! Friluftsmat 0
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.