Konserver/mat till stugvandring

Hade tänkt göra en stugtur uppe i Abisko och lite osäker vad som är lämpligt att ta med som mat.

Frukosten kommer bestå av havregrynsgröt. Däremot är lunch och middag lite oklart. Ris, pasta, linser, etc kan ju vara lämpligt som basmat att ha i typ plastpåsar med sig. Tittat på typ konserver typ bullens pilsnerkorv, frågan är om man blir mätt på det. Lär ju finnas massa konserver men det kanske blir för skrymmande och tungt? Sen lär ju avfallet göras rent och hanteras (+ konservöppnare).

Räknar med iaf 2 nätter i stuga och där 3 vandringsdagar.
 
Du är alltså ute efter proteinkällor att matcha din kolhydratbas med?
I så fall kan du ha nytta av tipsen i denna tråd.
Letar du efter sådant som finns färdigt att köpa, så kolla här.
Om du är ute efter lätthanterliga grönsaker att enkelt torka själv, så kan du läsa här, men numera finns många fina färdigtorkade grönsaksblandningar i vanliga mataffärer, för att inte tala om affärer med invandrarmat. Soltorkade tomater, rostad lök mm finns ju också i vanliga affärer.

Detta forum är en guldgruva, vill du hitta mer så är det bara att söka i avdelningen "Friluftsmat". Om det känns övermäktigt, kan du starta med alla länkar jag pepprat detta inlägg med, och spinna vidare därifrån :).

Till dina kolhydratbaser kan du, om du vill, lägga till couscous, bulgur eller bönpasta. Alla dessa kräver bara ett uppkok + ca 10 minuters svällning i en "grytmysare" (ett isolerat fodral till din kokgryta), så du spar bränsle på längre turer. En rejäl smörklick, jordnötssmör, kokosmjölkpulver, nötter, kokosflagor, bitar av soltorkade tomater, örtkryddor, torkat citronhack, en färsk vitlökskrydda är enklet att ta med och gör din mat fylligare och roligare.

Men för bara tre dagar är det ju inte så blodigt vad du äter eller vad maten väger, så åtminstone till första middagen kan du ju bara ta med en (ev. nerfryst) portion av någon "färsk" faforitmaträtt du fixat till hemma, som du bara värmer upp.

Nötter, mandel, rostade kikärter (som du köper färdiga i Mellanösternaffärer) funkar som välsmakande proteintillskott i många maträtter, och än bättre som kalorispäckat snask att tugga på på vägen.
 
Senast ändrad:
Joanna sitter på en guldgruva vad gäller "fjällmat" - vilket kanske framgår av hennes inlägg ovan(?). Men som svar på din fråga är nog detta hennes delsvar det mest passande:
Men för bara tre dagar är det ju inte så blodigt vad du äter eller vad maten väger, så åtminstone till första middagen kan du ju bara ta med en (ev. nerfryst) portion av någon "färsk" faforitmaträtt du fixat till hemma, som du bara värmer upp.
Tillägas bör kanske, att färdigköpt frystorkad mat är enligt mig helt OK vid så korta vandringar. Dyra, inte precis gourmetmat, men väldigt praktiska!
Grötfrukost / mackor med pålägg, ölkorv o.d. till lunch / nötter, choklad, druvsocker o.d. till mellanmål och/eller vid downperioder / och fryspåsar (gärna med extra lite pasta och/eller kryddor) till middag är vad jag tar med mig.
 
Tittat på typ konserver typ bullens pilsnerkorv, frågan är om man blir mätt på det. Lär ju finnas massa konserver men det kanske blir för skrymmande och tungt?
Nä. särskilt mätt blir man inte på varmkorv. Vill du köttkonserv måste det bästa vara Corned Beef! Finhackad oxkött, inget spad eller blaskig sås. Stelnat i en klump liksom, man kan skiva det. Blir perfekt (och gott!) lapskojs nedrört i potatismos. Enda nackdelen är att burkarna bara finns i en storlek, lite för stora om man är ensam. Alla märken kör samma storlek, 340 g . Men om du inte ska gå i sommarvärme går det nog att spara en del till nästa mål.

 
Konserver är ju bra om orkar bära. + 30 kg på kortare turer 😀 torka mat själv blir ca 50 kr i extra elräkning för 1-2 v tur + några timmar jobb men relativt enkelt
 
För tre dagars vandring spelar som sagt varken vikt eller näringstäthet, och knappt matns hållbarhet, någon roll.

Vill du ändå varken behöva bära på onödigt skrymmande och tunga saker, inte behöva ta hand om tomma konservburkar och inte ens laga/frysa in tre egna matportioner, så klarar du dig utmärkt på någon torr korv och/eller ost, en påse soltorkade tomater och lite smör eller olja (finns mini-plastflaskor att köpa) att röra ner i din gröt, couscous eller potatismos, som förhöjer smaken och energiinnehållet. Samt kanske några nävar nötter/mandel/torkad frukt/choklad eller vad du nu gillar som mellanmål.

Men om du tänkt dig fler/längre vandringar i framtiden, så är din korta tur ju ett ypperligt och helt riskfritt tillfälle att testa dig fram till lösningar som "klarar" en vecka eller två, och som du själv trivs med. Då kan du få många tips och knep i denna forumavdelning, se ovan :).
 
En burk surströmming, kanske, passar för tiden.
Jag håller med Joanna om vandring på tre dagar. Man kan gå utan mat och bli friskare.
 
En burk surströmming, kanske, passar för tiden.
Jag håller med Joanna om vandring på tre dagar. Man kan gå utan mat och bli friskare.
Surströmming.... Tre års abstinens efter den älskade.. Och nu kommer min dotters fd sambo att lägga undan ett antal burkar eftersom han är inköpsansvarig.

Var alltid kompis med era barns fd.

Tips från coachen
 
Hade tänkt göra en stugtur uppe i Abisko och lite osäker vad som är lämpligt att ta med som mat.

Frukosten kommer bestå av havregrynsgröt. Däremot är lunch och middag lite oklart. Ris, pasta, linser, etc kan ju vara lämpligt som basmat att ha i typ plastpåsar med sig. Tittat på typ konserver typ bullens pilsnerkorv, frågan är om man blir mätt på det. Lär ju finnas massa konserver men det kanske blir för skrymmande och tungt? Sen lär ju avfallet göras rent och hanteras (+ konservöppnare).

Räknar med iaf 2 nätter i stuga och där 3 vandringsdagar.
Tre dagar...

Och du funderar på vad du ska äta...

Och alla experter på Utsidan berättar.....

Men eftersom jag inte tänker bli avstängd igen......

Så säger jag bara.....

Inenting...
 
Om du inte orkar bära konserver eller färsk mat för tre dagar så kanske du ska stanna hemma. Att ens fundera på att torka mat själv för tre dagar är en ganska tja mindre genomtänkt lösning
 
@zebulah... tillåt dig tanken att det som känns självklart/banalt för dig, kan ge huvudbry åt någon annan.

Det finns inga korkade frågor, bara mer eller mindre hjälpsamma svar. Och då ska gudarna veta att vi haft mer korkade frågor än just denna trådstartares (som inte alls är korkad).

Jag har själv inte sällan spontant gapat av förvåning över sådant som är självklart för mig, men tanke nr 2 är ju att vi alla är olika, med olika liv, uppväxtmiljöer, erfarenheter och privata nojjor. Vissa av oss är födda praktiska, andra med tummen mitt i näven. En klasskompis till min yngsta dotter hade aldrig gått på ojämnare mark än trottoarplattor. En annan hade ångest inför att behöva bajsa i skogen. Någon tredje kanske inte kan laga mat ens hemma.

Vidsynthet, öppenhet och beredskap att gå in och hjälpa till på trådstartarnas egna villkor och erfarenhetsnivå tycker jag hör till detta forums bästa egenskaper.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jamo Goda konserver Friluftsmat 36
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16
fridaeus Glutenfri mat Friluftsmat 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.