Sarek - Uppskattning av tidsåtgång

Hej Peter.
Här kommer de utlovade kommentarerna. Möjligen kommer du att tycka: Så många ord och så lite fakta - men det får du stå ut med. Jag KAN inte skriva fåordigt om Sarek - eller jag VILL inte.

pal2; sa:
Har mer eller mindre siktat in mig på en tur i Sarek i sommar. Under dagen har jag haft Sarek för mina fötter (vardagsrumsgolvet) och Claes i knät (Grundstens turbeskrivningar). En tur jag fick ihop blev följande:

Kvikkjokk-Vallevagge-korsa Tjuoldavagge-Låptåvagge-
-Njåtjosstugan-Luottalahko-Jieknavagge-Alkastugan-
-Alkavagge-Smaila-Routesvagge-Akkastugorna(Änonjalme)

Jag får det till cirka 126 km och då uppstår ett frågetecken. Jag har 12,5 vandringsdagar till förfogande. Dra bort en dag som reserv och lite till för någon dagsutfärd, någon topptur längs resans gång. Det känns som väldigt lite "strulmarginal". Med tanke på att jag räknar med 15 km/dag i Abisko/Kebnekaise området som lagom tempo, borde jag inte sänka det en bit i Sarek med tanke på främst alla vad men även rent allmän lite jobbigare vandringsterräng?

Jag har än så länge använt mig av fem olika ingångar till Sarek och starkt funderat på och planerat en sjätte. Den allra vackraste var nog vägen från Staloluokta och österut. Fast å andra sidan så var vädret då helt makalöst med strålande sol och nysnöpuder på Sarektopparna.
Vill man vara säker på att bli förstummad ska man nog ta min vanligaste färdväg in - via båtresa på Sitojaure. Det är en fantastisk känsla att åka båt på den långsmala sjön från lågfjäll rakt in i högfjällsmiljön och den är vacker och mäktig även i dåligt väder. Och Pastavagge är verkligen både vild och vacker.
En tredje färdväg är med start vid Suorvadammen - som ju inte är speciellt vacker. Men om man därifrån håller ungefär VSV riktning så kommer man fram till Guhkesvagges övre delar. När man närmar sig krönet ner mot dalen har man det vackra Akka till höger, det mäktiga Sarek rakt fram och det vilda Äpar nere till vänster. DET kändes som ett mottagande, det!
Min fjärde ingång är den du beskriver som ditt andra alternativ - den mest lättgångna, men därför också inte lika anslående. (Jo, jo, den är vacker den också med Akka i blickfånget, men de andra ger mer.
Den femte ingången gick från Kvikkjokk via Pårek till Pårte. Denna ingång kommer jag inte att använda igen om det inte är just Pårte jag är ute efter. Visst är naturen vacker med gammal skog, men det finns på andra håll. Jag vill komma upp på fjället.
Det alternativ som jag just nu funderar över liknar väldigt mycket ditt första förslag. Hela delen fram till Njoatsosvagge har jag ingen personlig erfarenhet av. Däremot kanske du kan ha glädje av en annan länk jag startat för att just ta reda på lite mer om dessa trakter? Håll till godo i så fall. Där finns också något tips som rör ditt andra turförslag.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=42342

När det gäller Luohttolahko tycker jag att du ska kika på denna tråd:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33701

Tältplatsen vid Luohttojavrre är ett måste.
I och med att du passerat Jieknavagge så ändar din vandring karaktär mycket påtagligt. Även om det var många år sedan jag vandrade i Alkavagge, så minns jag den med välbehag. Norra sidan är (var) mycket lättvandrad. DU vandrar under den längsta sammanhängande fjällväggen i Sarek när du passerar Härrabakte. Ofta hörs stenbumlingar rasa ner längs branten. Jag undrar om "Herren" finns kvar i dess västra ände?
Även om din start på vandringen är ganska kuperad så tror jag inte att du kommer att ha några problem att vandra i snitt 15 km/dag. Från Alkavagge till mål är det mycket lättvandrat. Där behövs inga råd. MEN - om du går in i mitt fotoalbum och tittar på tredje bilden nerifrån i vänstra spalten, så får du se vad jag hittade ungefär vid den förfallna Kisuriskåtan. Fundera på vad DU tror att det är, INNAN du tittar på nästa länk:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33744

Oavsett vem som har rätt så finns där vilda djur. Bara minuten innan vi hittade de där högarna, så hade vi stött på mitt livs första järv i frihet. DET var en mäktig känsla. Vi vandrade i sydostlig riktning med ganska stark motvind då plötsligt en järv reser sig på bakbenen ca 25 meter bort. Den tittar - vi tittar. Den nosar - vi håller andan. Sedan galopperar den uppför fjällsidan och försvinner.

Du har inte skrivit något om vilken väg du tänkt ta från Ruotesvagge till Akkastugorna. Eftersom du i din trådstart nämnde att du tänkt passera två icke-existerande stugor, så gissar jag att du har en äldre upplaga av BD 10:an. Den använde jag vid en vandring 1999 då jag avslutade min vandring med att ta mig från Ruotesvagge till Akka. Den i mitt tycke intressantaste vägen såg ut att gå på kanten till ravinen mellan Sjnjuvtjudis och Akka, för att sedan komma ut på Padjelantaleden ungefär vid bron rakt norr om Sjnjuvtjudis. På den kartan var det markerat att det var ett kalfjäll precis söder bron. På dagens karta är det inget kalfjäll markerat utan en myr. Vi hamnade i mycket svårforcerad blötmark och min svåger var övertygad om att jag lett honom vilse.


Ett annat alternativ jag klurar på är:
Akkastugorna-3-parksmötet-Koupervagge till Nasavagge-Nasavagge till-Alkastugan-Alkavagge-Smaila-Routesvagge-Akka-Akkastugorna

Jag har ännu inte vandrat genom Nasasvagge, men den finns nämnd i den första tråden ovan. Det ser ut som en betydligt lättare vandring - men också något mindre intressant i mina ögon.

Hoppas att du får ut NÅGOT.

HåkanF
 
Stugorna nedbrända

Hittade av en slump ett gammalt nummer av Utemagasinet, 7/2001. Där finns en nyhetsnotis att Länsstyrelsen i Norrbotten till vintern ska bränna ner Alkastugan och Njåtsosstugan. Detta eftersom de var i så dåligt skick, att man befarade skador om de skulle fortsätta användas.
Vi kan ju bara konstatera att de fullföljt sitt uppdrag.
M.
 
pal2; sa:
Har mer eller mindre siktat in mig på en tur i Sarek i sommar. Under dagen har jag haft Sarek för mina fötter (vardagsrumsgolvet) och Claes i knät (Grundstens turbeskrivningar). En tur jag fick ihop blev följande:

Kvikkjokk-Vallevagge-korsa Tjuoldavagge-Låptåvagge-
-Njåtjosstugan-Luottalahko-Jieknavagge-Alkastugan-
-Alkavagge-Smaila-Routesvagge-Akkastugorna(Änonjalme)

Jag får det till cirka 126 km och då uppstår ett frågetecken. Jag har 12,5 vandringsdagar till förfogande. Dra bort en dag som reserv och lite till för någon dagsutfärd, någon topptur längs resans gång. Det känns som väldigt lite "strulmarginal". Med tanke på att jag räknar med 15 km/dag i Abisko/Kebnekaise området som lagom tempo, borde jag inte sänka det en bit i Sarek med tanke på främst alla vad men även rent allmän lite jobbigare vandringsterräng?

Ett annat alternativ jag klurar på är:

Akkastugorna-3-parksmötet-Koupervagge till Nasavagge-Nasavagge till-Alkastugan-Alkavagge-
-Smaila-Routesvagge-Akka-Akkastugorna

Det blir lite drygt 10 mil och (vad jag kan läsa mig till från Grundsten) inte lika stor risk för strul med vad eller krånglig terräng. Således hyfsat gott om tid till både strul, dagsutfärder och toppturer.

Så kära Sarek-beresta: Show me the light!

Mvh
Peter P.

Dessa är mina turer i området och särkilt den första är ju ruskigt likt din första tilltänkta....

Kvikkjokk-Prinskullen-Vallevagge-Låptåvagge-Luohttolahko-Jiegnavagge-Sarvesvagge-Niejdarienpvagge-Alggavagge-Mikkastugan-Ruohtesvagge(via sjön Boajsajavrasj 1262 m.ö.h)-Ritsem, 9 dagar

Laitaure-Ljvarlahko-Bron över Gådokjåhkå-Lullihavagge-Sarvesvagge-Tuottarstugorna(Padjelanta)-Staloluokta(Padjelanta)-Padjelantaleden till bron över Miellädno,vek av höger efter bron in emot Sarek,följde Miellädno till renvaktarstugan,tog sikte på Nasasvagge-Guohpervagge-Mikkastugan-Rapadalen-Skierfeklippan-Aktse, 12 dagar

Kvikkjokk-Padjelantaleden till Tarraluoppastugorna-vek av emot sjön Alggajavrre-Alggavagge-Mikkastugan-Basstavagge-Ritsem-Båt till Sitojaurestugorna-Saltoluokta, 8 dagar
 
Tillbaka

Just tillbaka från Sarekturen. Turen blev den längre med undantag att jag inte gick Luottalako-Jeknavagge utan följde Njotsosvagge hela vägen ut och därefter till Alkajaure. Vaden har varit relativt lättgenomförda. Vadade Miloätnu vid Alkajaure t.ex. Svårast var Njotsosjokka och Suottasjokka. Njotsosj. var djup (midja, blöta kalsonger) men inte så farligt strömt om man letade. Suottasj. var lite besvärlig. Turen tog 8,5 dag mot "budgeterade" 12,5 dag. Om någon undrar något om snöläge osv så fråga på.

Vädret var ganska lågtrycksbetonat men trots det en hel del sol och faktiskt lite regn. Inga jättevarma temperaturer vilket naturligtvis hjälpt till.

Peter P.
 
Dunken..........

Hämtades omgående när vi fick veta det, GPS kordinaterna stämde bra.......
Ramlat av en skoterkälke någon gång........
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.