Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta

Hej!

Jag och en god vän kommer att bege oss på vår första Sarektur om några veckor. Den planerade rutten är som, rubriken antyder:

1. Start vid Suorva för att sedan gå in till hjärtat av Sarek
2. Vi svänger söderut och går ner för Rapadalen på den högra sidan (uppe på berget) för att sedan snedda ner till Sitojaure
3. Där ansluter vi till Kungsleden som tar oss till Saltoluokta.

Vi planerar att ta oss från Suorva till Salto på 7 dagar och skulle vara intresserad att höra eventuella synpunkter på detta. Övriga tips för rutten uppskattas även.

Värt att nämna att vi är båda har god fjällvana och håller vanligvis ett relativt högt tempo (3-4 mil om dagen är inget problem)

Mvh,
qparq
 
Vandra 3-4 mil per dag i Sarek är imponerande! Berätta gärna för oss andra hur det gick!

LarsÖ

Som mitt meddelande antyder har vi inte gått i Sarek - milangivelsen är baserad på tidigare turer.

Istället för ditt rätt dåliga svar hade du kunnat säga "Ni bör tänka på att vandra i Sarek är mycket mer tidsintensivt än typiska fjällturer på led." - vilket jag har full förståelse för.
 
Håller med föregående inlägg att det du uppger låter för långt i förhållande till tiden som ni vill vandra. Antar att Rapadalen var inte det du menade. När ni når Niendo så kan ni ta sikte på Slugga och börja vandra österut mot kungsleden lägnst Pietsesjön. I slutet av sjön så kan vi välja gå till Salto eller mot Sito.
Det är mycket vatten i området i år men å andra sidan finns inga svåra vad i området.

Njut av turen
// Vlad
 
Håller med föregående inlägg att det du uppger låter för långt i förhållande till tiden som ni vill vandra. Antar att Rapadalen var inte det du menade. När ni når Niendo så kan ni ta sikte på Slugga och börja vandra österut mot kungsleden lägnst Pietsesjön. I slutet av sjön så kan vi välja gå till Salto eller mot Sito.
Det är mycket vatten i området i år men å andra sidan finns inga svåra vad i området.

Njut av turen
// Vlad

Hej och tack för ditt svar!

Den ovannämnda mil-angivelsen var mer en indikation på hur snabbt vi har kunnat gå om vi måste - det är inte den takt vi strävar efter. Dock var det Rapadalen vi tänkte på.

1. Sourva - Skarja (eller början av Rapadalen) - 2 dagar - 40km: 2mil per dag
2. Rapadalen - Sitojaure - 3-4 dagar - ca 60km : 2 mil per dag
3. Sitjaure - Salto - 1 dag - 20km : 2mil per dag.

Låter detta rimligt?

Mvh,
qparq
 
Kungsleden kan man ju gå 5-8 km per timme men annars får man väl snarare räkna med max 3 km/h. Men det är ju omöjligt eller i alla fall svårt att sia om då man kan hamna i hemsk blockterräng, svårt vad, "vågar vi gå över den här snöbryggan?", tätt ris osv. Rätt vad det är så tar det ett par timmar bara att hitta ett ställe att ta sig över ett vad. Har själv gått två för optimistiska turer i Sarek och fått ta till plan B, som fanns hyfsat klar i huvudet. Efter 12-14 timmars regnande var den jokk vi tänkt oss inte alls aktuell. Var mer en fors och inget vi ville riskera. Jag tycker spontant att det är för optimistiskt men det beror ju helt på terrängen. Är det platt fjällhed så går det ju väldigt snabbt och i stenskravel kan det gå väldigt långsamt samt att man blir väldigt trött i längden av det.

Jag gick 10 mil på åtta dagar ena turen med ganska trasiga fötter sista tre, drog på mig skavsår pga idiotiskt sulbyte. Då var jag väldigt tungt lastad, ~32 kg, med stegjärn och glaciärgrejer. Hade en hel vilodag då. Någon dag var det riktigt tungt trots att jag känner mig hyfsat i form. Oledat går inte alls att jämföra med att gå på led tycker jag.
 
Kungsleden kan man ju gå 5-8 km per timme men annars får man väl snarare räkna med max 3 km/h. Men det är ju omöjligt eller i alla fall svårt att sia om då man kan hamna i hemsk blockterräng, svårt vad, "vågar vi gå över den här snöbryggan?", tätt ris osv. Rätt vad det är så tar det ett par timmar bara att hitta ett ställe att ta sig över ett vad. Har själv gått två för optimistiska turer i Sarek och fått ta till plan B, som fanns hyfsat klar i huvudet. Efter 12-14 timmars regnande var den jokk vi tänkt oss inte alls aktuell. Var mer en fors och inget vi ville riskera. Jag tycker spontant att det är för optimistiskt men det beror ju helt på terrängen. Är det platt fjällhed så går det ju väldigt snabbt och i stenskravel kan det gå väldigt långsamt samt att man blir väldigt trött i längden av det.

Jag gick 10 mil på åtta dagar ena turen med ganska trasiga fötter sista tre, drog på mig skavsår pga idiotiskt sulbyte. Då var jag väldigt tungt lastad, ~32 kg, med stegjärn och glaciärgrejer. Hade en hel vilodag då. Någon dag var det riktigt tungt trots att jag känner mig hyfsat i form. Oledat går inte alls att jämföra med att gå på led tycker jag.

Hej Niklaz och tack för ditt svar!

När du säger att det verkar för optimistiskt refererar du då till de 2 mil per dag som vi faktiskt kommer att gå? Jag vill gärna förtydliga detta då fokus har varit på en milangivelse vars syfte var att ge en indikation på vårt tempo.
 
Jag är ingen mästeräventyrare utan i hyfsad form och 40 år gammal/ung. Ville bara understryka att frågor i stil med "hur långt går man på en dag i Sarek" knappt går att svara på då det är oledat. Förra sommaren fick vi vända och arrangera om hela turen pga att det var så mycket vatten (tidigare inlägget). Dvs. det kan ta helt stopp eller gå väldigt långsamt. Rätt vad det är så blir det bara en kamp mot klockan att ta sig runt sin tur för att hinna med tåget hem. Blockhav tycker jag inte bara tar på kroppen utan jag brukar bli trött i huvudet också.

Hej Niklaz och tack för ditt svar!

När du säger att det verkar för optimistiskt refererar du då till de 2 mil per dag som vi faktiskt kommer att gå? Jag vill gärna förtydliga detta då fokus har varit på en milangivelse vars syfte var att ge en indikation på vårt tempo.
 
Att gå oledat i Sarek eller Abisko/Keb-området är utmanande. Så som alla redan skrivit - räkna med max 2 mil om dan, då orkar ni njuta lite också.

Jag är precis hemkommen från Kungsleden/Dag Hammarskjöldsleden. MYCKET vått! Så det kommer bli en hel del vad i Sarek-området för det är ju normalt bra mycket nederbördsrikare än Abisko.
 
Oledat är väl en definitionsfråga, jag har inte gått hela den sträcka ni tänker er men från Suorva till Skarja är det bara att traska på efter den stig som finns nästan hela vägen. Mycket lättare än att gå den s.k markerade leden norr om ailseätno t.ex.
pär
 
Jag kan själv hålla bra tempo (när terräng och väder tillåter) och pallar långa dagar om jag måste.
Trots det skulle jag personligen inte lägga upp en plan där jag "måste" gå två mil om dagen genom Sarek. Inte ens längs de (normalt) lättgångna stråken.

Du skriver att ni har god fjällvana så det här är väl inga nyheter, men se till att ha reservdagar och en tydlig plan B.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
SAREK. Startplats Suorva? Fjällvandring 4
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.