sarek runt

hallå
var och knatade i fjällen och fick en fundering när jag vandrade förbi sarek. varför inte gå runt hela sarek, från akka, padjelantaleden till kvikkjokk och sedan följa kungsleden till saltoluokta. är det någon som har gjort denna rundtur?
 
Varför..?

Men.. då missar man ju hela Sarek trots att man i princip redan är där..! Nä, jag skulle nog inte kunna hålla mej utanför :)


//Björn
 
folk säger att padjelanta is da shit, har respekt för sarek för att jag gillar att vandra ensam. när jag var i aktse förra veckan saknades det fem personer i sarek. inspirerades av annapurna circuit trek som går runt annapurnaområdet.
 
Det är en bra idé, åtminstone känner jag igen den: Jag gjorde nämligen exakt det. :)

För några år sedan var jag relativt ny i branschen och i trakterna och jag ville utveckla en känsla för både min prestationsförmåga/uthållighet och terrängen. Att gå runt först -- för mig var det det logiska första steget som jag skulle ta innan jag skulle in i Sarek. Det var lika logiskt för mig att jag absolut skulle in i Sarek. Senare, när jag kände mig tillräckligt erfaren och mogen.

Jag vandrade först från Salto till Kvikkjock (gjorde en avstickare upp på Skierfe, rekommenderas), åkte in till Jokkmokk för att vila lite och proviantera, återvände och gjorde Kvikkjock-Akka.

Men det hade inte bara att göra med min erfarenhetsgrad.
Det är kanske en typfråga hur man går till väga. Jag är en sådan som lusläser förpackningen innan jag öppnar den. Det finns folk som aldrig någonsin skulle förstå det. CWOT (complete waste of time), skulle de säga, riv upp den och titta på innehållet. Nej, tycker jag, att titta på förpackningen tillhör helhetsupplevelsen.
Nej, det här blir en allt konstigare jämförelse, Padjelanta är ju ingen förpackning. Men i alla fall, jag ville gå runt först. Det skulle ha känts ofullständigt för mig, att gå runt utan att gå in och att gå in utan att gå runt.
Jag kommer nog inte at gå runt hela vägen en gång till, men jag kommer att gå in om och om igen. Varje gång kommer jag in och ut på ett annat ställe och känner ändå igen mig. Det är kul.

Egentligen finns ju inget inne och ute, allt hänger ju ihop.

Det är vackert att gå runt.
 
... Det är vackert att gå runt.

Jag har inte gått sträckan i en sväng, men har i princip vandrat längs alla delar under olika tillfällen. Och även om det är som Nordbjörn säger att man missar själva Sarek, så har de omkringliggande lederna definitivt sin tjusning. Längs Padjelanta-leden är det kontrasten mellan Padjelantas vidder och de mörka bergsiluetterna i Sarek som skapar dramatik. Dessutom får du tillfälle att se de stora sjöarna Vastenjaure och Virihaure; sträckan mellan Staloluokta och Arasluokta är hänförande.

Padjelantaleden inbegriper även Tarradalen, som jag tycker är en pärla. Bergsidorna i öster ligger påträngande nära och Tarraälven i väster är en trevlig kumpan där den flyter med.

Kungsleden mellan Kvikkjokk och Staloluokta erbjuder allt från tallurskog till Ultevistuottars fria landskap. Och däremellan ligger Aktse och Skierffe som en försmak på vad det inre av Sarek kan erbjuda.

Jag kan inte annat än att hålla med Georg: det är vackert att gå runt. Sannerligen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
Mattias70 Sarek runt midsommar. Fjällvandring 18
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
bredviken Runt Låddebákte Sarek? Fjällvandring 2
bjornw Södra Sarek runt midsommar Fjällvandring 5
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.