Sarek, kan vi gå så här?

Nu när ni har sommarens vandringar i färskt minne, hjälp en som inte vandrat i Sarek.
Vår plan för nästa sommar är denna. Från Kvikkjokk
till Pårek-sameviste, över Kåtokjokkå, genom Lullihavagge, österut runt Piellorippe, över Kåtokjokkå, och tillbaks till Kvikkjokk.
Om Lullihavagge har jag läst allt från att det är inga problem till att det är brant och livsfarligt, vad är rätt? Att det är snårigt och besvärligt runt Piellorippe verkar helt klart, men inte omöjligt väl?
Har ni andra förslag på rundturer från Kvikkjokk på runt en vecka så fram med dom.
Vi är hyfsat tränade och fjällvana.
Mvh Anders S
 
Delvis erfaren...

Hej!

Har gått den väg Du beskriver - delvis.

Från Påreks sameviste upp mellan Pårektjåkkå och Stuor Jerta. Sedan upp mot Pårtejekna. (Besteg Pårtetjåkko via glaciären).

Kåtojåkka kunde då lätt vadas nästan vart som helst på en sträcka på 2 -3 km från glaciären. Vet ej om bron existerar längre.

Lullihavagge delvis snötäckt, vilket gjorde delar av passagen enkel. Men visst finns det block. Och sluttningarna är branta. Men givetvis tar man sig fram.

Sarvesvagges videsnår är beryktade och fortsättningen av din vandring runt Piellorieppe har jag inte vandrat.

Sarek har mycket att erbjuda och andra ingångsmöjligheter. Hör av dig och berätta mer om vad Du är intresserad av, så berättar jag gärna.

Med vänlig hälsning
Bert
 
Vandra runt Piellorieppe

Hej !!

Jag har gått runt Piellorieppe i motsatt riktning jämfört med du beskriver...(jag tror inte att detta påverkar turen nämnvärt).

En mycket jobbig sträcka...men visst kommer man fram, även om man stundtals undrar vad man egentligen syslar med. Normalt så brukar man ju ha en viss utsikt under vandringen...denna piggar upp och ger dig vissa idéer om hur du skall gå för att komma fram på enklast möjliga sätt. Så är det inte riktigt här...du ser eg. ingenting mer än sly, sly och åter sly. Är du intresserad av fågelliv så finns chanser att få en del kryss.
Tältplatser är det inte speciellt gott om, du måste räkna med att du kan bli tvungen att ta hela sträckan i ett svep. Enl. Grundstens bok "Vandra kungsleden 2" så skall det finnas tältplatser under sträckan...av detta såg jag dock noll och intet...mest beroende på att det är så svårt att orientera sig.
Jag stötte inte på några svårare vad när jag vandrade här, men är det mycket vatten när du ger dig ut så kommer detta att sinka dig ytterligare...rötterna på marken och stenarna blir troligtvis såphala då vilket höjer skaderisken ordentligt...

Jag vill inte avråda dig, men se till att du har gott om tid på dig, räkna med att transporten från "torget" fram till lämplig tältplats norr om Kåtojåkkå tar en hel dag i
anspråk. Vid dåligt väder ännu längre tid. I hyffsat väder gör man ca. 500 meter i timmen på de sämsta ställena.

Mvh // Pzon ..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lars G A "Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem? Fjällvandring 60
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.