Sarek - färska rapporter?

Hej!

Vi planerar en tur mellan 14 - 23 juli i Sarek alternativt längs Padjelantaleden med start i Ritsem. Är mycket nyfiken på aktuella observationer om vattenstånd i Sarek. Vi har två alternativa rutter som vi funderar på:

1. Ritsem, Routesvagge, Skarja, Snavvavagge, Rapadalen (längs östra "höga" vägen mot Skierffe), Kungsleden till Saltoluokta.
2. Samma som 1 men Bastavagge, Rinim, Sitojaure, Saltoluokta istället för Snavvavagge och Rapadalen.

Om det verkar vara alldeles för mycket vatten väljer vi nog Padjelantaleden.

Någon som har känt på vaden de senaste dagarna?
 
Hej!

Jag kom hem igår efter 10 dar i Sarek. Mycket snö för årstiden, vilket kan ge upphov till mycket vatten. Men vattennivåerna varierar ju från dag till dag beroende på värme och/eller regn. Därför är det svårt att ge ett entydigt svar på dina funderingar. Snön ger ju också fördelar, vackert att se på, stora lättgångna snöfält i högre terräng samt en del fina snöbryggor över besvärliga jokkar.

Av dina alternativa rutter har jag bara passerat sträckan mellan Mikka och Bierkejavrre. Mathujågåsj gick jag över på morgonen nere på svämkäglan utan problem och Tjågnårisjågåsj hade generösa snöbryggor. Bielajåhkå passerade jag inte.

Jag tycker inte ni ska avstå från Sarek pga vattnet, men sätt av 1 eller helst 2 reservdagar utifall ni måste vänta ut värme eller regn.

Hälsn Pelle
 
[...] Mathujågåsj gick jag över på morgonen nere på svämkäglan utan problem och Tjågnårisjågåsj hade generösa snöbryggor. Bielajåhkå passerade jag inte.

[...]

Per, en fråga: Såg du om Mathujågåsj överhuvudtaget hade någon användbar snöbrygga? Eller hade den hunnit brytas ner?

Om Bielajåhkå: Vanligtvis är den minst besvärlig av de tre jokkarna på Pielaslätten. Men detta år kan man ju aldrig veta ;-). Den borde knappast vara ett omöjligt hinder och vadas enklast vid den stig (mot Snavvavagge) som är utritad på fjällkartan. Högre upp är den visserligen lugn men irriterande djup och alltför bred för att hoppas över.

/Hans
 
Tack för tipsen!

Lutar nog åt att det blir Sarek ändå. :) Går nog in i Routesvagge via treparksmötet för att undvika att vada Suottasjjåhkå. Rapadalen eller Bastavagge får vi se - beror på hur många dagar vi har kvar när vi närmar oss. Verkar bli regnigt lördag-söndag men rätt fint under nästa vecka (i den mån man kan tro på prognosen) så det kanske blir ett basläger på Bielavalda några dagar.
 
Hans - din fråga om Mathujågåsj. Inom synhåll uppåt från stigen samt hela vägen nedåt fanns ingen användbar snöbrygga. Ännu längre upp fanns säkert möjlighet att gå över med tanke på hur mycket snö som ändå ligger kvar på högre nivåer.

Jag gick över precis där svämkäglan börjar, vilket sammanföll med nedersta snögränsen.

Hälsn Pelle
 
Hans - din fråga om Mathujågåsj. Inom synhåll uppåt från stigen samt hela vägen nedåt fanns ingen användbar snöbrygga. Ännu längre upp fanns säkert möjlighet att gå över med tanke på hur mycket snö som ändå ligger kvar på högre nivåer.

Jag gick över precis där svämkäglan börjar, vilket sammanföll med nedersta snögränsen.

Hälsn Pelle

Tack, då vet jag! Själv passerade jag där onsdag eftermiddag den 27 juni. Då fanns en snöbrygga kvar precis där stigen från och till Skarja korsar jokken. //H
 
Jag är också på väg till Sarek nästa vecka, min första tur dit. Tänkte höra vad ni rutinerade tror om min rutt?
Jag har 11 dagar och tänker mig följande:
Saltoluokta-Sitojaure-Aktse-Skarja-Alggavagge-Niejdariehpvagge-Luohttolahko-Tjievrra-Pårek-Kvikkjokk.

Sträckan Aktse-Skarja tänker jag ta på höjd via Skierffe, det lär väl vara att föredra framför mygg och sly nere i dalen?

Det är en rutt på ca 17 mil, vilket med en snittfart på 17 km om dan ger en vilodag (plus en halvdag till i väntan på bussen hem). Kanske optimistiskt i Sarek-terräng? Men det finns ganska få genvägar på denna rutt, med Skarja som begränsande faktor. Hur är det att gå exempelvis västsidan av Rapadalen från Skarja ner till Sarvesvagge?

Vart kommer jag stöta på de svåraste vaden?

Vore toppen med några tips från er som kan området!
 
Vad tror ni om Suottasjjåhkå i mitten av nästa vecka? Jag funderar på om mina barn 11 och 13 år fixar vadet eller om det är för mycket vatten. Annars får det bli Treparksmötet och sen in i Ruottesvagge.

Tacksam för råd!
Mats
 
Jag tillhör inte de mest erfarna, men har nyligen gått från Kvikkjokk till Suorva. Därför börjar jag skriva, men hoppas du får fler svar.

Jag bedömer tidplanen som ok, själv använde jag mig av 9-10 dagar.

Jag tycker du gör rätt i att undvika nedre Rapadalen, mycket vegetation och ingen sikt.

Sträckan Skarja - Sarvesvagge på västra sidan ska du undvika av flera skäl. Först får du bekymmer att komma över Guoperjåhkå så långt ner, sen får du häftiga flöden från de stora glaciärerna väster om dalen. Slutligen kommer du inte över Sarvesjåhkå utan måste kämpa i videt långt västerut på den jobbiga nordsidan.

Så till vaden. Lulep Vassjajågåsj klarar du uppe på höjden, i sista hand på snöbrygga. Tjågnårisjågåsj går säkert också på snöbrygga, annars på svämkäglan. Matujågåsj tar du på svämkäglan. Guoperjåhkå är lättvadad 300 m uppströms sammanflödet med Galmejåhkå. Sähkokjåhkå går på snöbrygga. Slutligen har du vadet vid Boarekslätten, som normalt inte är något problem. Rätt mycket vatten men fallhöjden mellan två lugna vattenytor är bara några dm.

Du vet naturligtvis att man vid problem vadar tidig morgon. Detta är ju bra att tänka på när man planerar sina tältplatser.

Du kommer att gå över många och stora snöfält. Luohttolahko är nog fortfarande vinter. Normalt håller snön att gå på, bortsett från enstaka steg, men om den sviker får du gå nattetid. För övrigt ingen dum idé, det är ju ljust dygnet runt och chansen att se en järv på Luohttolahko ökar då.

Lycka till önskar Pelle
 
Vad tror ni om Suottasjjåhkå i mitten av nästa vecka? Jag funderar på om mina barn 11 och 13 år fixar vadet eller om det är för mycket vatten. Annars får det bli Treparksmötet och sen in i Ruottesvagge.

Tacksam för råd!
Mats

Denna jokk är även under normala förhållanden relativt svårvadad, med stark och djup ström och stora stenar under vattenytan att ta sig förbi. Jag sett starka ungdomar i tjugoårsåldern tveka inför detta vad. Jag skulle själv inte försöka få barn i dina barns ålder att ta sig över. Med tanke på att det troligen är mer vatten än vanligt skulle jag absolut ta det säkrare vägvalet över Treparksmötet.

Hälsar /Hans
 
Jag har 11 dagar och tänker mig följande:
Saltoluokta-Sitojaure-Aktse-Skarja-Alggavagge-Niejdariehpvagge-Luohttolahko-Tjievrra-Pårek-Kvikkjokk.

Hej David!

I all hast något om Luohttolahko. Höjden är här 1200 meter och mer, vilket är detsamma som toppen på ett mindre fjäll. Jag vågar påstå - utan att ha varit där i år - att det är helt täckt av snö och is. Om det är kallt kan du kanske gå på snön långa stycken. Men är den i smältskedet kanske den inte bär alls, och detta håller jag för det troligaste. Du måste då undvika alla områden där det kan finnas sjöar, större vattensamlingar och jokkar nere i snön.

Beror alltså till viss del på temperaturen. Men det är ju sommar, och det normala är ju att snön ska smälta bort. I sådana lägen kanske vartannat steg bär och vartannat sjunker ner till midjan i vattensjuk snö. Kan blir en väldigt långsam och arbetsam färd. Jag skulle själv valt något på lägre höjd, i en dalgång.

Men fler kan ju säga sin mening, hälsar
Hans
 
Tack för snabba svar!
Då lutar jag nog åt att stryka platån och ta en östligare tur via Sarvesvagge och Gaskavagge. Luohttolahko spar jag till ett annat år med senare tur. Även om chansen att se järvspår såklart lockar lite... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.