Reseberättelse Sarek 2007

Jag såg hursomhelst inte till någon som hade en vandringstav modell grövre (förutom Claes Nygårdh då som vi stötte på i Saltoluokta) - teleskopstavar i lättviktsmaterial tycks däremot vara inne (och helst ska man tydligen ha två som om man vore någon slags motionsgångare...). Vandrar själv med en sådan som jag tycker är ganska behaglig att gå med - tycker ärligt talat också att en rejäl trästav skulle vara något otymplig att släpa med sig.

Nackdelen kommer förstås vid vadandet - en teleskopstav kan ibland kännas som lite lite att stödja sig på i en strid jokk. De har en tendens att svepas med. Kanske var det därför vi upphittade en prima teleskopstav i Guopherjåhkå och också träffade på ett par andra vandrare som hade fiskat upp en stav ur en jokk?
 
Jag såg hursomhelst inte till någon som hade en vandringstav modell grövre (förutom Claes Nygårdh då som vi stötte på i Saltoluokta) - teleskopstavar i lättviktsmaterial tycks däremot vara inne (och helst ska man tydligen ha två som om man vore någon slags motionsgångare...). Vandrar själv med en sådan som jag tycker är ganska behaglig att gå med - tycker ärligt talat också att en rejäl trästav skulle vara något otymplig att släpa med sig.

Nackdelen kommer förstås vid vadandet - en teleskopstav kan ibland kännas som lite lite att stödja sig på i en strid jokk. De har en tendens att svepas med. Kanske var det därför vi upphittade en prima teleskopstav i Guopherjåhkå och också träffade på ett par andra vandrare som hade fiskat upp en stav ur en jokk?

Själv har jag en lättviktsträstav :)
Precis tillräckligt grov för att jag ska kunna luta mig mot den vid vad, men inte mer.

Den gjorde sin fjärde fjällvandring i år. Inte så mycket som Nygårdhs Orvar, men jag jobbar på det :)
 
Å jag har en trästav modell grövre, fast inte väger den så mycket. Den var skön att ha i midjedjupt vatten i Njoatsosjåhka och Mieloätno. Dessutom bolmar jag pipa.... :)

Mvh
Peter P.
 
Inspirerande berättelse! Ska själv ut igen i början av september! :)

Ang stavar så kan det förvisso vara bra med en lång vid vad men jag tycker fördelarna överväger med två lättviktsstavar både när man går uppför och nerför.
 
Å jag har en trästav modell grövre, fast inte väger den så mycket. Den var skön att ha i midjedjupt vatten i Njoatsosjåhka och Mieloätno. Dessutom bolmar jag pipa.... :)
Peter P.

Jo.. min stav Orvar fick ut och vandra i år också ;) 21 år har han hunnit bil i år. Denna vandringen lyckades han hålla sig skadefri :)
Har egentligen lagt av med rökandet... men jag gjorde ett undantag och pipan fick hänga med även på årets vandring, så bolmade gjorde jag också..

Håller med Gustav... Härlig berättelse Jocke!

Jag hade också lite bättre tur med vädret än ni hade... ett balndat utbud av sol, moln, regn, vind, stiltje, varmt och kallt. Bäst var dock att det nästan inte regnade någon kvall! :)

Kul att fler var i Nasasvagge i år, någon som kunde hittat mig om något hänt den 3/8 när jag gick åt andra hållet. Läcker liten dal tycker jag.
Pratade med en samekvinna på Salto efter vandringen. Hon bodde i närheten av Låddejåkk. Hon kände bara 5 personer (inkl mig) som varit där. Vet inte hur vanligt det är att gå igenom den dalen.

glad.gif
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Medryckande berättelse och härliga bilder Jocke. Själv hade jag nog något bättre väder på årets tur, men nog föll det en hel del regn på mig också :(

Vad hände med kameran efter Nasasvagge? Tog batteriet eller minnet slut? Det tog ett tag innan jag insåg varför bilderna på slutet inte var lika skarpa som i början...

/Pär
 
Jo.. min stav Orvar fick ut och vandra i år också ;) 21 år har han hunnit bil i år. Denna vandringen lyckades han hålla sig skadefri :)
Har egentligen lagt av med rökandet... men jag gjorde ett undantag och pipan fick hänga med även på årets vandring, så bolmade gjorde jag också..

klipp

Samma här, t.o.m. feströkandet har försvunnit. Men fjällrökningen hänger fortfarande med, bara jag kunde lära mig att stoppa en pipa ordentligt........ :)

Min stav är nog inte ens tonåring, och har inget annat namn än "kompisen". Men i vinter ska det brännas in fjällturer och årtal och kanske lite mer "utsmyckning".

Fina foton. Jag hade mer tur med vädret tror jag. En natt med regn (vid Alkajaure) och kanske 3-4 timmars regn på 10 dagars vandring. Vallevagge, övre Njoatsosvagge, älg i Tjuoldavagge, Låptåvagge samt en underbar solnedgång vid Niak är minnen att leva på tills nästa sommar. Ska nog snart få klart foton till min dagbok.

Mvh
Peter P.
 
Tjuolta

Läste din dagbok från årets Sarektur Peter med senaste inlägg).verkar ju inte så besvärligt att gå i Tjuolta,funderar på det några helger framåt om vädret är lämpligt.
 
Vid läsning av reseberätelsen uppkom följande frågor:
Gick ni utan sådana stavar själva?
Var det många som var utan sådana stavar?


En rejäl stav är ett utomdentligt hjälpmedel vid vad!

Jag använder aldrig stavar och ser ingen vits med det heller. Är det extremt svåra vad kanske man får vänta istället, annars funkar det alldeles utmärkt utan.

// Jocke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cnygardh Reseberättelse/Bildgalleri: Sarek 2005 Fjällvandring 9
cnygardh Sarek 2001 - Ensam, Reseberättelse Fjällvandring 7
lampsia om reseberättelse Fjällvandring 1
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
Joakim Ambrosson Reseberättelse Fjällvandring 10
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
Joakim Ambrosson Reseberättelse Lofoten, Jotunheimen och Geiranger Fjällvandring 6
pal2 Reseberättelse Nikkaluokta-Abisko 2005 Fjällvandring 0
fredric_verklig.se Galdhøpiggen reseberättelse (inkl dykning) Fjällvandring 0
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.