Nya Zeeland tips?

Temperatur/sovsäck

Kom på en till grej. Hur kallt blir det i stugorna på natten? Som sagt skall jag gå Dusky track i januari. Ska jag ta min komforttemp -10 grader sovsäck eller +/- 0?

Martin
 
Re: Temperatur/sovsäck

acrobat; sa:
Kom på en till grej. Hur kallt blir det i stugorna på natten? Som sagt skall jag gå Dusky track i januari. Ska jag ta min komforttemp -10 grader sovsäck eller +/- 0?
Martin

Det beror ju mycket på höjden men det är nog osannolikt att temperaturen gå ner under 0 i januari. Typiskt runt 8-10 grader minimum.

Själv har jag en -18-graders och en +7-graders och jag tar nästan alltid den varma. Men just januari-mars händer det att jag tar den svala om jag bara ska bo i stugor och inte i några högalpina sådana.
 
Re: Öppen terräng/Skogigt?

acrobat; sa:
Hur är läget i MT Aspiring NP (Har funderat lite på Cascade saddle route)?
Martin

Jag var i Mt Aspiring park i december förra året och då var det fortfarande mycket snö i cascade saddle route. Det hade tagit folk mer än 14 timmar att gå med yxor från Aspiring hut till Dart hut. Leden var inte stängt, men de avrådde ganska kraftigt från att man vandrade den.

Jag har även gått Dart-Rees som trots att den inte är en "Great NZ walk" är mycket välbefolkad, förmodligen jämförbar med Routebourne.

Trots att du frågar om ödsliga vandringar så måste jag be att få rekommendera "Cave Stream". I korthet är det en grottvandring längst en ström genom ett berg.
Som oskuld i grottvandringssammanhang blev jag hänförd.
Vandringen är enkel (utrustning: Sandaler, badbyxor, ficklampa) och tar ca 45-60 minuter. Att cave stream ligger ett fåtal kilometer från Castle Hill gör inte saken sämre. Trots mecket att åka upp från Christchurch mot Arthurs Pass så är det klart värt det.

Så här kul är det: (notera högsta vattenlinje på mina kläder samt hur noga jag kavlat upp byxorna!)
http://user.it.uu.se/~jaj/NZ/NZ/S_cave1.jpg

/mvh Jacob
 
Re: Dusky

acrobat; sa:
Tänkte fråga dig Daniel som har gått "Dusky" hur svår leden egentligen är. Är det mycket jobbigare än att vandra i Sarek i 2 veckor med 25+ kg. Det är ju blött i fjordland men det är ju inte heller direkt tort i Sarek. Eller är vandringen så anorlunda att det inte går att jämföra?

//Martin

Svår fråga, men jag gör mitt bästa att svara.

Jag upplevde det som betydligt blötare på Dusky än de sarekvandringar jag gjort. När jag gick Dusky (då det fömodligen varken var bättre eller sämre förhållanden än vanligt) gick det inte att undkomma att fötterna blev dyngsura. I sarek kan du ofta välja omvägar för att slippa sankmark eller för att underlätta vaden. Dessutom är vaden såpass få att det är värt att byta skor. Vissa dagar på Dusky plumsade vi med skorna säkert 50 ggr. Det säger sig självt att man inte kan byta skor så många gånger på en dag. Däremot är det inte några farliga vad (givet att vajerbroarna är på plats).
En annan primär skillnad är att Dusky går i skog vilket medför att 1) du kan oftast inte gå runt svårigheter 2) du blir rejält blöt från vegetationen när det regnar.
Men Dusky tar ju bara 5-8 dagar och du behöver inte bära tält vilket gör packningen lättare. Däremot är vissa partier på Dusky betydligt klättrigare och mer utsatta för halka än vad en icke klätterinriktad vandring i Sarek är.

Svårare? Kan jag inte säga. Det är två olika sorters vandringar som båda har sina svårigheter och lurigheter. Sarek i två veckor är för många en utmaning pga tiden bortanför bekvämligheter medan Dusky till stor del handlar om hur man förhåller sig till att vara blöt över hela kroppen dagtid under en dryg vecka.

Är du hyffsat van av vandringar så besitter du förmodligen förmågan att anpassa dig efter skiftande omständigheter och är mentalt förbered för de svårigheter som kan uppstå. För Dusky (och andra delar av NZ) är annorlunda än svensk fjällvandring. Två tips är att inte gå själv och, återigen, göra någon annan vadnings-rik vandring först. Inte för att du måste, utan för att du förmodligen kommer få en bättre upplevelse så.
/Daniel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
samira.nygard Bussa och tälta i Nya zeeland Trekking 10
Robox Mastercard Nya Zeeland? Trekking 3
Simme3000 Nya Zeeland, väldigt kommersiellt? Trekking 4
Robox Te Araroa - Nya Zeeland Trekking 3
Magnus H Nya Zeeland Great Walks, Bilder, Film, Info Trekking 2
julle.chavez Vandring i Nya Zeeland Trekking 1
MonicaKa Milford Track, Nya Zeeland Trekking 4
victorborgvall Vattenrening Nya Zeeland, Australien Trekking 0
Everlasting Nya Zeeland för de något erfarna Trekking 1
johanna Törnquist Trekking Mt Cook Nya Zeeland Trekking 1
Helena B STA TRAVEL - Nya Zeeland Trekking 0
tomaspersson Vandring på Nya Zeeland med barn Trekking 1
speedbird Nya Zeeland 25/2 Trekking 9
fredric_verklig.se Nya Zeeland i December-Januari Trekking 6
capman ormfritt på Nya Zeeland? Trekking 2
lillskinn Träningstips inför vandring i Nya Zeeland! Trekking 2
sofiam Nya Zeeland i April? Trekking 0
MattiasEriksson Kartor över Nya Zeeland Trekking 2
dangermouse Nya Zeeland under "fel" säsong Trekking 1
Anders.Appelqvist Köpa bil i Nya Zeeland Trekking 1
reflex Vandring i Nya Zeeland Trekking 9
pjurka Nya Zeeland? Trekking 2
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
NiklasLP Tips Cervinia? Trekking 2
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12
rogera1 Liftkort och tips i Chamonix Trekking 2
Bondmoran Behöver tips om Sardinien Trekking 1
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
Christian1 Önskar tips: Cortina över midsommar 2017 (v 25,26) Trekking 15
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
4000mil.se Tips: Caminito del rey i Spanien Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
vedi Tips om leder Trekking 1
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
Mada92 Kilimajjaro- frågor & tips Trekking 11
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
nuotap Veckas resa i april - men vart? Tips önskas! Trekking 9
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.