Nedskräpning Sarek

Konstigt är det men....

säkert inte ett "utlänningsfenomen". Jag är helt övertygad att detta är oberoende av nationalitet. Det finns tillräckligt med omdömeslösa och obetänksamma människor i Sverige för att vi inte skall skapa någon vi-dom situation baserat på ursprung.

Den nedskräpning jag sett i Sarek har varit vid vanligtvis välanvända tält/lägerplatser där "man/någon" lämnat efter sig diverse olika förpackningar. I något fall, han man tom försökt elda aluminiumpåsarna (trots eldningsförbudet i Sarek) !!! Tokigt eller hur?? men kanske inte helt förvånande att: om man inte fattar att aluminium inte brinner så fattar man uppenbarligen inte heller att det skall tas med till ordnad sophantering. Det blir ju inte precis tyngre för att det är tomt :), snarare tvärt om!! så det borde inte vara så besvärligt lr hur?

Jag utgår dock från att det är en liten minoritet som beter sig så här korkat. Så om alla vi andra som ändå har någon form av "sophantering" i ryggan, tar med oss det vi ser så borde fjället hållas rent. Trist? javisst, men ändå ett sätt att hålla fjället i det skick vi vill ha det. Dock blir ju 5 extra vinflaskor lite kinkigt i ryggan (speciellt om man inte var med på "festen", men kanske en iaf.

/Leif
 
Skräp, skräp och skräp!

Min största besvikelse över nedskräpningen i sarek var när vi kom till en Gammal och delvis nermonterad renvaktarstuga. Det låt ett sönderrostat oljefat, en hel mängd med krossat glas, betongfundament med metallbitar uppstickande, gamla glasflaskor och en massa annat skrot. Trots detta miljöbrott kan folk inte hålla sig för att lämna sina egna sopor där. Det gör mig enormt ledsen.
Under våra sarekturer har jag tagit med mig en trasig regnjacka, en treotub, en glasflaska, en godispåse och lite andra småsaker som jag har hittat efter vägen.
Det är lätt för alla som vandrar att glöma kvar ett papper eller tappa bort en tältpinne i marken osv. Men om alla skulle ta med sig något som någon annan har tappat eller kastat medvetet så skulle Sarek kanske bli lite renare.
Däremot så skulle jag gärna vilja se att renvaktarstugorna som tas bort verkligen rensas och att man ser till att det är rent och fint där. Ett oljefat är absolut inget jag tycker hör hemma i denna fina del av sverige.

Tänk om vi skulle starta en tråd med gps positioner över dom största sopbergen med bilder osv och försöka få någon att finnansiera en helikopter som åker och gör en rensning?
Kanske inte är en omöjlighet.?!
 
Att det tillverkas och säljs frystorkad mat i aluminiumförpackningar tror jag är en stor bidragande orsak till nerskräpningen. Irriterande när man vet att det går göra förpackningar i brännbart material. Om konsumenter i större utsträckning väljer brännbara förpackningar framför aluminium kommer tillverkarna snart anpassa sig till efterfrågan. Oavsett om man sen väljer att elda upp de eller inte så bidrar man genom att lägga sin röst med pengar. Jag köper enbart mat från Drytech/Real. Det är lite dyrare och variationen begränsas något men det är det värt. Sen smakar ju deras mat riktigt bra också.

Folk kommer såklart komma med invändningar som att man ska kunna köpa aluminiumförpackad mat så länge man tar med sig skräpet hem. Och att ansvaret ligger på den som släpar med sig förpackningarna. Och visst är det klart det är så, men faktum kvarstår att folk kommer fortsätta försöka elda upp de och med en riktad köpkraft kan dessa tas bort från marknaden.

Sen undrar jag om någon vet var man kan köpa öl i plastflaskor? Jag vet att det finns då jag beställde det på en fest för ett tag sen. Tror det var Pripps.
 
Sen undrar jag om någon vet var man kan köpa öl i plastflaskor? Jag vet att det finns då jag beställde det på en fest för ett tag sen. Tror det var Pripps.

Minns att det fanns öl på PET-flaska i Norge sist jag var där. Men det är kanske lite väl diffust... Hoppas att någon annan kan hjälpa dig bättre.
 
Rökare

Jag måste ge rökare en känga när ni pratar om skräp.

Fimpar tillhör inte naturen och inte rökare heller.
Även om rökare fömultnar fortare än fimpar.
 
När jag och mina kompisar är på fisketur har vi alltid med oss en extra sopsäck och kan då plocka med oss mer skräp hem än vad vi dragit med oss ut. Eftersom skräpet ändå väger mindre än t.ex maten vi haft med oss så blir packningen på hemvägen ändå lättare än packningen på ditvägen.

Oljefat och glaskross kan vi tyvärr inte ta med oss och fisketurerna sträcker sig inte heller in i Sarek......

Det där med gps-koordinater över största skräphögarna var ingen dum idé, finns det någon duktig som kan ta tag i det? En egen hemsida där man kan rapportera in koordinater och foton vore väl något. Det behöver ju inte bara gälla Sarek, kan ju gälla hela fjällkedjan, eller?

Samla in pengar via reklamintäkter på hemsidan och när det finns ett par tusen, hyr en helikopter och hämta en eller ett par skräphögar och rapportera in det på hemsidan.

Är det möjligt?
 
Senast ändrad:
Rationellt att skräpa ned

Det rationella valet skulle ju egentligen vara att skräpa ned: man slipper att bära med sig skräpet, samtidigt som sannolikheten för att man skall komma tillbaka till samma ställe och drabbas av sin egen nedskräpning är liten. Sannolikheten för påföljd torde också vara minimal. Det irrationella beteendet är däremot att ta med sig skräpet.


Snarare så är väl inte problemet att folk skräpar ned, utan att de avviker från de normer och den moral som friluftsmänniskor förutsätts att ha. Och här skapar diskussionen ett vi- och dom- perspektiv med yttranden som

". Det finns tillräckligt med omdömeslösa och obetänksamma människor i Sverige för att vi inte skall skapa någon vi-dom situation baserat på ursprung."

Snarare är de nog inte obetänksamma och omdömeslösa, utan agerar istället rationellt ekonomiskt, utan den norm/moralbas som ni har. Är nedskräpare friluftsmänniskor? Passar de på utsidan.se?

I denna diskussion får vi också veta att rökare inte heller passar in hos er friluftsmänniskor, deras hela existens ifrågasätts dessutom i naturen:

"Rökare
Jag måste ge rökare en känga när ni pratar om skräp.

Fimpar tillhör inte naturen och inte rökare heller.
Även om rökare fömultnar fortare än fimpar.

Renägare och samer får sitt också:

"Ni skulle se hur det ser ut här på Pitholmsheden där renägarna brukar ha sina renar några veckor varje vår.
Borde fotografera och skicka in till någon tidning."

"Enda skräpet jag sett i Sarek är vid och runt Renvaktarstugorna. Brukar ligga massa urdruckna ölburkar och tomflaskor. Att man inte ens orkar ta med sig skräpet trots skoter är riktigt dåligt..."

Renägare passar alltså inte heller in i bilden av friluftsmänniskan, de har dessutom skoter!

Däremot framställs bilden av den idealiserade turisten, och den idealiserade naturen:

"Turister kan ju tvärtom tänkas vara extra hänsynsfulla när de som gäster träder in naturens tempel."


Turisten är minsann hänsynsfull och betraktar tom naturen som ett tempel, Nu ingår inte heller samer, jägare, markägare etc i normen friluftsmänniskan, eftersom de antagligen betraktar naturen mer som en resurs än ett tempel.

Men det mest upprörande är kanske att alla inte uppfostras till samma moral?:

"Jag är lika förbannad som du på nedskräpningen, den är dock inte unik för fjällvärlden utan börjar redan när små barn ser sina föräldrar kasta glasspapper och allsköns skit precis där de står. Jag fattar det verkligen inte, jag fick det i mig tidigt som barn på sjuttiotalet att man inte skall skräpa ner."

Här spys det friskt galla på att alla inte uppfostras till samma goda moral, man ska lära sig att inte avvika redan från barnsben!

Nä, att förstå varfor folk skräpar ned lär vara en omöjlighet på detta forum, ingen har nog någon större lust att komma ur garderoben med detta lika lite som en homosexuell skulle erkänna sin läggning på ett nazistiskt forum. Det är bara att tänka på de trådar där det har diskuterats momsfri import av gpser och kopierade kartor till garmin.

Om man avviker från normen blir straffet hårt på Utsidan.

Låt mig ändå önska er lycka till på er väg mot homo frilufsis; en ickenedskräpande, ickerökande turist som betraktar naturen som ett tempel, är vargvän, äger hillebergs senaste modell , har importerat gps från usa och betalat full moms och tullavgifter samt köpt en karta från garmin här i Sverige.
 
I del större nationalparker utomlands blir man tilldelad en skräppåse som man måste lämna tillbaka innan man reser hem. Glömmer man det eller visar upp en tom påse får man dryga böter. Upptäcks man att skräpa ner blir min bötfälld och utslängd från nationaparken och får inte komma tillbaka på flera år. De du vandrar/klättrar med kan också samtidigt bli utslängda.

Det skulle dock bli svårt att genomföra i Sverige med allemansrätten. Att försöka städa upp med hjälp av helikopter skulle bara driva på nedskräpningen, då det ju är någon som städar upp. Utbildning är väl den bästa vägen och att folk kontrollerar varandra. Jag har sagt till ett flertal gånger, främst dock i Kebnekaise där det finns en massa naturnollor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Jokkmokk-polisen och nedskräpning Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.