Myggsituation i Sarek? Rapporter önskas

Jag ska ge mig iväg den tionde Aug och är väldigt interesserad av aktuell rapporter om myggsituationen. Jag är jag osäker om det behövs myggnät (har inget innertält) / (hur mycket) myggmedel längre (jag har aldrig vandrat där så 'tidigt' om året :) ).

Färdplan: Salto - Sitojaure - Rinim - Pastavagge - Kukkesvagge - Ruotesmassiv - Nasavagge - Alkavagge - Ruotesvagge - Akka,
hem igen 30 Aug

Stort tack i förväg, mvh, Lukas
 
Dunder-myggmedel

Polischefen i Jokkmok tror jag det var som lärde oss att blanda till ett dunder-myggmedel. Han hade alltid en liten läderficka i bältet där han förvarade en flaska av sitt svarta guld.

Receptet är att blanda lika delar Djungelolja med Flytande Bäcktjära. Båda ingredienserna finns att köpa som myggmedel men fungerar mycket bättre tillsammans.

Jag var i området strax söder om Torne Träsk vecka 29 och provade blandningen med framgång. Myggen surrade i luften men vägrade att landa på huden ...
 
laurentiusweg; sa:
Jag ska ge mig iväg den tionde Aug och är väldigt interesserad av aktuell rapporter om myggsituationen. Jag är jag osäker om det behövs myggnät (har inget innertält) / (hur mycket) myggmedel längre (jag har aldrig vandrat där så 'tidigt' om året :) ).

Färdplan: Salto - Sitojaure - Rinim - Pastavagge - Kukkesvagge - Ruotesmassiv - Nasavagge - Alkavagge - Ruotesvagge - Akka,
hem igen 30 Aug

Stort tack i förväg, mvh, Lukas

Förra året gick vi Sulitjelma, V:a Padjelanta-Stora Sjöfallet och lite Sarek och kom ner genom Gukkesvagge ungefär då ni startar. Det hade varit sol oavbrutet i 10 dagar så myggen hade i princip torkat ihjäl. Det fanns dock myriader av knott upp till ca 8-900 möh. Knotten började komma när vi närmade oss Akka. Det var inte kul, i princip kunde man inte sitta ute och käka utan fick stänga in sig i tältet för att få matro.

Runt den 15/8 närmade vi oss sakteliga Salto via Slugga. Vädret hade då varit fuktigt några dagar och strax kom myggen. Nu märktes det bara i skogen eftersom det blåste friskt på fjället men...

...om det är fuktigt och varmt några dagar kan det bli rejält myggigt även i augusti. Ni kan som sagt också råka ut för stora mängder knott denna årstid, det vi råkade ut för är inte ovanligt även om mängden kanske var extrem förra sommaren.

Så förbered er på både mygg och knott, även om det normalare år inte är några extrema mängder det handlar om skulle jag ändå ta med både nät och myggmedel.

Och rapportera gärna hur er 2L titankastrull funkade :).

Mvh,

J
 
Re: Dunder-myggmedel

afem; sa:
Receptet är att blanda lika delar Djungelolja med Flytande Bäcktjära. Båda ingredienserna finns att köpa som myggmedel men fungerar mycket bättre tillsammans.
Enligt en dam i Ammarnäs runt sisådär 88, både vad det gäller hennes ålder och året, så är det just dessa två ingredienser som det förträffliga myggmedlet "Nordic Summer" består av. Luktar gott gör det också. Det har förstås en tendens att läcka ut igenom locket när det blir riktigt varmt, så allting luktar snart lika gott.
MAB :)
 
imorronbitti...

...börjar resan norrut (2,5 dar). Om någon hade några aktuella synpunkter utöver den ovannämda (tack för dessa i alla fall!) så vore dom höga upskattade. Enligt en annan tråd verkar det vara mygfritt i Kebnekaiseområden, då hoppas vi naturligtvis och kanske snålar lite med myggmedeln...

mvh Lukas
 
Inte så mycket mygg

Hej!

Jag var i södra Sarek v 30/31. Som vanligt var det inga problem med mygg på kalfjället, men i skogen fanns dom. Det var dock inga större mängder, och i Kvikkjokk sades det att det varit ovanligt lite mygg i år :).
 
Re: imorronbitti...

laurentiusweg; sa:
...börjar resan norrut (2,5 dar). Om någon hade några aktuella synpunkter utöver den ovannämda (tack för dessa i alla fall!) så vore dom höga upskattade. Enligt en annan tråd verkar det vara mygfritt i Kebnekaiseområden, då hoppas vi naturligtvis och kanske snålar lite med myggmedeln...

mvh Lukas

Problemet är att historiska myggrapporter, om vädret slår om till varmt och fuktigt, snabbt blir...väldigt historiska.

Eftersom man inte kan sia om vädret i Sarek så skulle jag ta med en ranson myggmedel.

Ha det,

J
 
I Princip myggfritt!

Kom just hem från en vandring från Stalo via Alkavagge-Mikka-Snavvavagge-Rapadalen-Kungsleden till Salto.
Enstaka mygg och knott finns. Enda gången jag tog fram myggmedel var vid en rast i klart solsken vid Rapaselet. Då var det mygg motsvarande en normal sommarkväll i Stockholmstrakten ;).
///Claes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonik Myggsituation mellan Abisko och Keb? Fjällvandring 4
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.