LCHF som friluftsmat

kjpil, dyre frilufsarbroder, glöm inte att andas mellan varven! Och le en skvätt, bjucka på en smiley, är det inte kul att trenden i Sverige vad gäller vissa aspekter av folkhälsan går åt rätt håll? (Wonder why...) Som dietist borde du vara glad! Något är i alla fall väldigt rätt här i Svedala...
Jag kan backa upp vad jag skriver, men hoppades i min naivitet att det skulle vara ok med en fristad där man kan utbyta erfarenheter med andra LCHF:are. Men icke. Fel paradigm.
Du har påstått att jag hänvisade till Karlshamnstudien, inte jag. Och jo, jag har läst Shai 2008, när den kom och nu för ett tag sen - men detaljen med att man lagade mat åt deltagarna måste jag ha blandat ihop med en annan studie, kanske Dashti 2006 (du vet väl vad man kom fram till där)? Även solen, även solen alltså... Resultatet är dock detsamma, som kraftigt motsäger SLV:s kostråd och visar fördel mer fett/mindre kolisar. (För den som föredrar verkligheten utan omskrivningar finns en hel del intressant att läsa här, här och här. Empiri - bra grejer. Var är motsvarande hyllningar till SLV:s kostråd..?)
Och jag är väl medveten om att det i skrivande stund inte finns några studier över längre tid (*host*eskimåerna*host*), och för den som inte vill se riktningen som anges av forskningen i nuläget så får det duga som argument för att fortsätta med SLV:s kost. Dock finns, återigen, empiri. Om det räknas.
Med kalorihypotesen menar jag det du skriver - att det verkligen är kalori in = kalori ut. Jag ser det inte som uteslutet att ej kartlagda processer påverkar, möjligen igångsatta av... intag av olika näringsämnen? Varför blir jag t ex hungrigare av att käka samma energimängd kolisar än vad jag blir av fett och protein? Om energilagarna inte tycks stämma, så är det för att vi inte ser alla processer. Hela dietistkåren (nästan) och resten av etablissemanget bygger en stor del av sin argumentaion kring detta, och jag tror att det är en hypotes som man kommer att småle åt om hundra år. Det är för enkelt - människokroppen är nog lite mer komplicerad än en ångmaskin, tror du inte?
Jag anser inte att det är på långa vägar bevisat att vi som art ska byta kost från jägare/samlare till fröbaserad. Det är ett väldigt "bold statement", som bör gå hand i hand med viss bevisbörda. Och som SLV har betett sig i Dagens Medicin och annorstädes... Mitt förtroendekapital för den myndigheten är tyvårr oåterkallelligt utraderat, så att säga.

Skriver jag i denna tråd igen, så är det för att utbyta recept/tips/erfarenheter etc. Vill du diskutera får du starta en tråd med det syftet, för sjuttioelfte gången, och se gärna till att en stämning råder där diskussion blir konstruktiv. Annars vete tusan. Jag tycker att en hel del av dina inlägg här är osakligt ovänliga - vilket jag misstänker är det omedvetna, krampaktiga fasthållandet i en felaktig hypotes man är för tungt investerad i. Du menar säkert väl, men risken är att den gamla goda lägerbildningen bara blir djupare.

Nu får det va nokk. ;)


Du missar poängen som jag ( och, tror jag, kjpil) gör; vi förespråkar inte Livsmedelsverkets råd, vi protesterar mot det sätt på vilket du och många andra propagerar för LCHF. Säger man att något är hälsobringande skall man banne mig kunna presentera ordentliga grunder för påståendet. Personligen undviker jag i perioder kolhydrater (även om jag har svårt för det, för jag älskar potatis). Men det vore mig främmande att påstå att det är hälsosamt, för det har jag ingen aning om. Om någon frågar mig hur jag upplever min hälsa är det en annan femma (inte för att jag märker någon större skillnad, men det är en fråga jag åtminstone kan ge ett väl underbyggt svar på). Däremot blir det ju så att jag äter mycket morötter och annat fiber- och vitaminrikt i mina kolhydratfattiga perioder. Det lär ju ska vara nyttigt. Men har inget som helst samband med vare sig fett- eller kolhydrathalten i min kost.

Vidare: Energilagarna stämmer. Din upplevelse av mättnad eller hunger har ingenting med matens energiinnehåll att göra. Och om det vore så att det sätts igång energikrävande "processer" i din kropp av det du äter, så skulle du märka av dem i form av förhöjd kroppstemperatur. Har du minsta koll på grundläggande fysik fattar du varför.

Det finns dock en möjlighet att kunna äta mer än vad man förbränner och ändå gå ned i vikt om man a) blir magsjuk eller b) käkar vissa läkemedel. Energin gör man sig förstås av med ändå, den kommer ut genom endera kroppsändan, men förbränns gör den ju inte. Möjligen kan stora mängder och hög koncentration fett ge liknande resultat. Man blir åtminstone rejält taskig i kistan av att dricka matolja. Nåja, åtminstone blev jag det.

Men det bevisar ju ingenting.


Edit: Jag insåg nu att jag ovan gör mig skyldig till en förenkling. Naturligtvis är det inte säkert att kroppstemperaturen höjs. Kroppen har ju en utmärkt förmåga att reglera kroppstemperaturen vid behov. Följaktligen skulle man kunna ha kvar samma kroppstemperatur med ökad svettning exempelvis. Men de flesta av Utsidans läsare fattar säkert poängen.
 
Mina erfarenheter med LCHF och vandring

Intressant tråd, tänkte bara bidra med mina personliga erfarenheter. Vad man väljer att äta är ju upp till var och en, vad som upplevs som bäst/nyttigast är nog väldigt individuellt tror jag.
Själv äter jag relativt strikt LCHF sedan ett par år tillbaka (ligger vanligen mellan 10-50 g kolhydrater per dag). Jag har absolut inga planer på att återgå till HCLF "normalkost" (hög kolhydrat låg fett) någonsin igen. Mår alldeles för bra på min nuvarande kost :)

När jag vandrade senast var matintaget per dag:

150 g torkat kött
100 g torkad, fet korv
100 g Ghee (koncentrerat smör)
50 g övrigt (en bit mörk choklad på kvällen, torkat ägg utblandat i vatten till frukost, mm).
--------------------
Summa: 400 g / dag + vatten som man hämtar vid någon vattenkälla vid behov

Jag har inte räknat på vad det blir i kalorier, men det blir ca 120 g protein + 170 g fett.
För att inte tappa i muskelmassa bör man väl ligga på minst 1 g protein per kilo kroppsvikt. Själv väger jag ca 89 kg. Fettdelen används främst som bränsle av kroppen. Om matintaget av fett blir mindre än vad man förbrukar vid vandring kommer kroppen att nyttja fettlagret man har lagrat på kroppen.

500 nötkött med 10 % fetthalt innehåller ca 100 g protein och 50 g fett och resten är vatten, detta torkat blir ganska exakt 150 g. 350 g som är vatten försvinner vid torkningen.

På en veckovandring blir det 2,8 kg i mat. Detta fungerade utmärkt för mig, men jag påstår inte att det fungerar för dig. Men det tar några veckor för kroppen att anpassa sig till fettdrift, så den biten bör vara klar innan man ger sig på fysiska strapatser med denna kost.

Denna kost kombinerad med en hyfsat lätt packning i övrigt blir en riktigt vikteffektiv kombination :)

/Timo
 
Intressant koncept.
Det var mycket vikteffektivt. Hur lagar du till Ghee+kött?

Brukar du lägga på dig innan vandring eller handlar det om kortare turer? Blir ju cirka 2000kcal, jag brukar få i mig över dubbla energimängden :) På en veckovandring med 2000kcal/dag hade jag gått ner strax under 5kg i vikt vilket är väldigt stort energiunderskott.
 
Intressant koncept.
Det var mycket vikteffektivt. Hur lagar du till Ghee+kött?

Brukar du lägga på dig innan vandring eller handlar det om kortare turer? Blir ju cirka 2000kcal, jag brukar få i mig över dubbla energimängden :) På en veckovandring med 2000kcal/dag hade jag gått ner strax under 5kg i vikt vilket är väldigt stort energiunderskott.

Nej, jag brukar inte lägga på mig nåt före en vandring. Jag har gjort en veckovandring på Kungsleden med detta koncept, plus en helgtur runt Kinnekulle. Kan hända jag tappade nåt kilo efter veckovandringen på Kungsleden, jag vet inte för jag vägde mig inte efteråt. Ska kontrollväga mig före och efter vid nästa vandring :)

Men om jag tappar nåt kilo så gör det inte mig nåt, för ser jag till att få i mig tillräckligt med protein så är det fettreserven och inte musklerna som kroppen kommer att ta av (förutsätter också att man är på fettdrift) :)

Jag gjorde en uträkning på http://www.kaloriraknaren.se/ nu och jag kom fram till 2294 kalorier.
Det är räknat på:

Köttfärs nöt 8% 500 g (=150 g torkat)
Smör, fett 80% 125 g (=100 g ghee/konc. smör som innehåller 100% fett)
Salami 33% 100 g
Ägg 200 g (=50 g torkat, ca 75% av vikten försvinner vid torkning)


Om man tar ett exempel på ca 4000 kal per dag så kan det vara:

Köttfärs nöt 8% 1 kg (=300 g torkat)
Smör, fett 80% 0,25 kg (=200g Ghee)
Salami 33% 0,2 kg
-------------------------------
Summa 1,45 kg = 10,15 kg på 7 dagar. Väldigt mycket mat tycker jag..
Fast i koncentrerad form skulle det då bli: 300+200+200=700g/dag. Eller 4,9kg/vecka.
 
Exempel på vikt med torkad/konc. mat och LCHF

Om man antar att man behöver minst 1,5 g protein per dag per kg kroppsvikt vid vandring och att man behöver en total energimängd på drygt 4000 kal per dag (enligt bombkalorimeter metoden) utan att förlora kroppsvikt, samt att man väger 89 kg som jag så skulle det passa perfekt med:

Köttfärs nöt 8% 500 g (=150 g torkat)
Smör, fett 80% 375 g (=300 g konc. smör)
Salami 33% 100 g
Ägg 200 g (=50 g torkat)
----------------------------------------------------------
Summa: 600 g koncentrerat/dag = 4,2 kg/7 dagar, vilket jag tycker är helt ok :)

Detta ger per dag:

Protein: 137.45 g
Fett: 394.7 g
Kolh. 5.2 g
Energi: 4074 kal.

Enligt http://www.kaloriraknaren.se/

/Timo
 
Din variant är 679kcal/100g vilket kan betraktas som helt otroligt vikteffektivt, intressant. Jag har inte lyckats komma över 400-450kcal/100g totalt sett med maten på vandring. Fast det är för att jag haft mycket större variation och mer kolhydrat tror jag.

Har du kontrollvägt att du lyckats torka bort 100% av vattnet? Lite nyfiken, jag har inte räknat på det vid torkning.

Undrar dock hur du lagar ihop det där till en smaklig måltid?

Troligen så behöver du mer än 4000kcal för att vara viktstabil på en vandring, beroende på hastighet, packning, ämnesomsättning och duration såklart. När jag mätte grovt på mig själv så spenderade jag runt 6500kcal/dag under 9 dagar och då hade jag inte jättehögt tempo med en vilodag (energiförbrukningen stämde också när jag gjorde en ren uträkning skattad på aktiviteter och aktivitetsnivå under dagen). Och jag väger 10kg mindre så borde ha en lägre energiförbrukning därav.

1,5g protein/kg och dag verkar vara rimligt tycker jag. Men ligger man i för stort energiunderskott så går det inte att hindra muskelförbränning och utmattning tror jag... har inte siffror i huvudet men det finns en begränsning för hur snabbt man kan omsätta fettväven med.
 
Din variant är 679kcal/100g vilket kan betraktas som helt otroligt vikteffektivt, intressant. Jag har inte lyckats komma över 400-450kcal/100g totalt sett med maten på vandring. Fast det är för att jag haft mycket större variation och mer kolhydrat tror jag.

Har du kontrollvägt att du lyckats torka bort 100% av vattnet? Lite nyfiken, jag har inte räknat på det vid torkning.

Undrar dock hur du lagar ihop det där till en smaklig måltid?

Troligen så behöver du mer än 4000kcal för att vara viktstabil på en vandring, beroende på hastighet, packning, ämnesomsättning och duration såklart. När jag mätte grovt på mig själv så spenderade jag runt 6500kcal/dag under 9 dagar och då hade jag inte jättehögt tempo med en vilodag (energiförbrukningen stämde också när jag gjorde en ren uträkning skattad på aktiviteter och aktivitetsnivå under dagen). Och jag väger 10kg mindre så borde ha en lägre energiförbrukning därav.

1,5g protein/kg och dag verkar vara rimligt tycker jag. Men ligger man i för stort energiunderskott så går det inte att hindra muskelförbränning och utmattning tror jag... har inte siffror i huvudet men det finns en begränsning för hur snabbt man kan omsätta fettväven med.

Jo, jag brukar kontrollväga efter torkning. Det stämmer ganska exakt med att 500g nötkött med 10% fett blir 150 g torkat. Men då brukar jag torka riktigt lång tid i ugnen: först steker jag köttet i en teflonstekpanna utan smör, samtidigt som jag smaksätter med valfria kryddor/salt. Sedan breder jag ut köttet ordentligt på en långpanna i ugnen och ser till att tempen ligger på ca 50-60 grader. Ugnsluckan öppen på glänt. Det brukar få torka 12-14 timmar, då är det riktigt torrt. Jag använder alltid magert kött till detta för att hållbarheten på det torkade skall vara lång även i rumstemperatur. Kött med hög fetthalt håller inte alls lika länge.

Vad gäller smaklig måltid och variation, så är det en annan fråga :) Jag brukar bara variera med lite olika kryddor och kanske tillsätta lite torkad svamp ibland. Köttet kokas upp i vatten någon minut tillsammans med en del av det koncentrerade smöret, kanske något bit av korven också.

Frågan om hur snabbt kroppen kan omsätta fettvävnad från kroppen är mycket intressant, jag kan bara spekulera. Jag tror att en person som har ätit LCHF en längre tid (månader/år) kan omsätta fett lite snabbare än någon som nyligen har börjat (veckor/månader).
Men mina praktiska erfarenheter med min egen kropp är fakta, jag ska som sagt väga mig före och efter vandringen nästa gång och räkna mer exakt. Jag brukar inte hålla så högt tempo, en dagsetapp för mig brukar vara mellan två fjällstugor på Kungsleden. Jag tycker inte om att stressa, vandringen skall vara lätt och trevlig :)

PS. För den som läser detta inlägg och inte är så insatt i vad fettdrift egentligen innebär så finns det bra info här: http://www.livlinan.eu/html/fettdrift.html
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.