Friluftsmat utan tillsatser - Torkning

Jag har precis läst böckerna Hemlige kocken och Äkta vara (rekommenderas) och blir så där lagom upprörd över vilken skit som läggs i processerad mat. Jag söker därför varor utan tillsatser av konstgjord typ.

Det enklaste alternativet verkar vara att torka maten, nästan allt verkar funka att torka. Jag har sökt runt och hittat trevliga recept men finns det ingen sammanställning av alla dessa någonstans? Jag kan ju naturligtvis prova mig fram själv men det är ju ingen idé att återuppfinna hjulet. Jag ska ta en tur till biblioteket och låna några böcker i ämnet. Jag har bara torkat köttfärs hittills (i ugn) med gott resultat. Som tur är har min kära mor en stort intresse för svamp och har således inhandlat en tork. Förra hösten fanns det så otroligt mycket kantareller vid stugan i Hälsingland att det ordinarie torksättet på tidningar inte räckte till. Jag pratar om kilovis med fulla ica-kassar färska kantareller.

Finns det någon samlad lista med varor som funkar att torka, hur de bör förberedas och torktid samt hur man bör gå tillväga vid tillagningen? Har någon av er kanske gjort egna experiment och skrivit ner resultatet?
 
Jag förstår inte varför du vill torka maten, om du torkar ALL mat du äter så löper du en uppenbar risk att byta ut industriella tillsatser bot mögel- och bakterie- toxiner. Gäller det bara mindre mängder mat för friluftsbruk, så kan det väl bara OK, annars är det ju mycket bättre att frysa maten.

Mats-Eric Nilssons böcker kan man ta med en mycket stor nypa salt, han har vad jag vet ingen som helst utbildning inom varken kemi eller livsmedelshygien, och hans journalistiska arbete lämnar mycket i övrigt att önska . Visst finns det goda orsaker att undvika onödiga tillsatser i maten, men att bara för det ge sig på ALLA tillsatser är bara dumt. En del tillsatser är mer eller mindre nödvändiga pga hur vi idag hanterar livsmedel, andra är helt ofarliga, men ser kanske farliga ut bara för att de har ett E-nummer.


Just kantareller tillhör de FÅ svampar man normalt INTE rekommenderar att torka! De tar lång tid att torka och de kan smaka bittert när man väl torkat dem, bättre att förvälla och frysa.

Den bästa boken är definitivt Sigri Sahlin "Torkning av bär, frukt, grönsaker, svamp och örter "
 
Mats-Eric Nilssons böcker kan man ta med en mycket stor nypa salt, han har vad jag vet ingen som helst utbildning inom varken kemi eller livsmedelshygien, och hans journalistiska arbete lämnar mycket i övrigt att önska . Visst finns det goda orsaker att undvika onödiga tillsatser i maten, men att bara för det ge sig på ALLA tillsatser är bara dumt. En del tillsatser är mer eller mindre nödvändiga pga hur vi idag hanterar livsmedel, andra är helt ofarliga, men ser kanske farliga ut bara för att de har ett E-nummer.

Ja han anser ju att sockerkulör är en "onaturlig tillsats" (eftersom han skriver att så kallad "balsamvinäger" innehåller samma färgämne som Coca Cola). Det han glömmer att påpeka är att folk varje jul fullkomligen vräker i sig sockerkulör i form av hemlagad knäck...

Det roliga är ju att t.ex Aftonbladet svalt hans argument med hull och hår och givit honom en massa utrymme att föra fram sin skräckpropaganda.
 
Jag förstår inte varför du vill torka maten, om du torkar ALL mat du äter så löper du en uppenbar risk att byta ut industriella tillsatser bot mögel- och bakterie- toxiner.
Som rubriken säger - Friluftsmat utan tillsatser, inte alls all mat. Hemma går det ju jättebra med färsk. Jag menar att jag söker det bästa alternativet till färsk mat som ändå är hållbar i en ryggsäck ett par dagar till en vecka sommartid.

Just kantareller tillhör de FÅ svampar man normalt INTE rekommenderar att torka! De tar lång tid att torka och de kan smaka bittert när man väl torkat dem, bättre att förvälla och frysa.

Den bästa boken är definitivt Sigri Sahlin "Torkning av bär, frukt, grönsaker, svamp och örter "

Jag kanske missminner mig. Vi har ju faktiskt precis som du säger förvällt den och har den i frysen. Det var något annat vi torkade.

Tack för boktipset.

Ja han anser ju att sockerkulör är en "onaturlig tillsats" (eftersom han skriver att så kallad "balsamvinäger" innehåller samma färgämne som Coca Cola)

Jag är i första han ute efter att ta bort tillsatser som gör en utfyllnad i maten eller förstärker dess smak, vilket oftast tyder på att varan har låg nivå av råvaror.

Just balsamvinäger är ju ett kapitel för sig eftersom den äkta enligt Nilsson görs på druvmust som jäser 2-3 år och sedan lagras 8-10 år och har således ett pris därefter. Jag har sällan sett på Ica en minimal flaska som kostar ca 800kr...
 
Nu är det ju förhoppningsvis knappast aktuellt för någon att handla mat på ICA. Enligt Mats-Eric Nilsson bör vi i stället välja matbutiker där det finns skinnfåtöljer som man sjunka ned i och inspireras till dagens middagsmat genom att bläddra i exklusiva kokböcker.


http://www.svd.se/kulturnoje/mer/minhelg/artikel_2365431.svd
http://kortomgott.taffel.se/2009/01/31/eataly-matdrom-for-alla/


Den enda nackdelen med en sådan matbutik blir ju naturligtvis att även den fusksockrade vinägern kostar 800 kr/flaska.
 
Nu är det ju förhoppningsvis knappast aktuellt för någon att handla mat på ICA. Enligt Mats-Eric Nilsson bör vi i stället välja matbutiker där det finns skinnfåtöljer som man sjunka ned i och inspireras till dagens middagsmat genom att bläddra i exklusiva kokböcker.


http://www.svd.se/kulturnoje/mer/minhelg/artikel_2365431.svd
http://kortomgott.taffel.se/2009/01/31/eataly-matdrom-for-alla/


Den enda nackdelen med en sådan matbutik blir ju naturligtvis att även den fusksockrade vinägern kostar 800 kr/flaska.

Det blir kärvt om man ska cykla till Italien varje gång man ska köpa mat. Idag när det kommit ca 7 cm blötsnö var det rätt så kämpigt att cykla till närmaste ICA affär. Det hade nog varit mindre kämpigt att gå eller att ta skidorna.

Då dom inte har något skidställ utanför ICA är det OK att ställa skidorna i cykelstället? :cool:

Per
 
Ja han anser ju att sockerkulör är en "onaturlig tillsats" (eftersom han skriver att så kallad "balsamvinäger" innehåller samma färgämne som Coca Cola). Det han glömmer att påpeka är att folk varje jul fullkomligen vräker i sig sockerkulör i form av hemlagad knäck...

Jag antar att det inte är vanlig sockerkulör han egentligen säger något om (E 150a), utan sockerkulören E 150d som finns i cola, och framställs med ammoniaksulfitprocesser.

Jag är ingen kemist så jag vet inte vad den processen egentligen innebär, men den låter ju mer läskig än att bara koka socker. :)
 
Oavsett substanser, skräckpropaganda och annat så finns det ändå ett aktivt val man kan göra genom att lösa innehållsförteckningarna.

Nästan alla ICA produkter innehåller palmolja som varken är bra för miljön eller för kroppen. ICA köttbullar är stekta i palmolja, digestive bakade på palmolja med mera.

Sedan så kan man enkelt bara tänka hur många saker man själv behöver för att göra en produkt som t.ex. köttbullar. ICA behöver ett tiotal med Felix ekologiska behöver 5st.

Självklart är inte alla tillsatser av ondo. Vad skulle vi göra utan konserveringsmedel och andra ämnen. Däremot kan man kanske tänka ett slag på hanteringen av mat under tillagninsprocessen då stabiliseringsmeden och bindmedel måste användas av vissa fabrikanter vid tillverkning av korv medan andra klarar sig utan och i övrigt är identiska.

Det spelar ingen roll vilken produkt, sak, händelse, känsla eller annat som man för fram. Det finns alltid två läger. En för och en emot. Det finns alltid flera åsikter och tankar och ingen behöver nödvändigtvis vara rätt. Det är fritt valt att göra sina egna val baserat på dagsform, känsla, etik eller religion.

Fast visst blir man väl lite fundersam när Euroshopper tar 9,90kr för 500g "korv" vilket blir ett kilopris på cirka 20 spänn för tillverkning, transport, moms och vinstmarginaler i flera led. Allt mat kan inte vara bra oavsett tillsatser eller inte.
 
När jag letade efter E406 för ett tag sen hittade jag det i en hälsokostbutik. Det är nog ända gången jag handlat i en sådan :D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Färskvaror och fett Friluftsmat 48
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Färdiga mixer Friluftsmat 13
lokets Friluftsmat som vegetarian Friluftsmat 3
schmilblick Äggröra från Friluftsmat - blä! Friluftsmat 23
Karolina P Ny (?) friluftsmat hos IKEA (!) Friluftsmat 13
thomas.vastervik Trevlig nyhet om friluftsmat. Friluftsmat 0
vastero Ett försök till matlagningsprogram med friluftsmat Friluftsmat 10
Strive Inspiration i Friluftsmat Friluftsmat 0
avslut111101 LCHF som friluftsmat Friluftsmat 56
nordtillsyd Friluftsmat från Lidl? Friluftsmat 71
Glennalf Anita Forsell, Friluftsmat Friluftsmat 6
madir Recept på friluftsmat på nätet! Friluftsmat 6
Reloaded Bok om friluftsmat? Friluftsmat 10
Friluftsmat på vårvintern Friluftsmat 10
kvasse Utlänsk friluftsmat Friluftsmat 1
Onedge Friluftsmat som ej behöver småkoka! Friluftsmat 43
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Northstar Bra friluftsmat Friluftsmat 4
nermander Vad ÄR friluftsmat egentligen? Friluftsmat 17
Friluftsmat till en go kvinna!!?? Friluftsmat 1
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
tsebring Söker tomatsoppa i pulverform utan pasta Friluftsmat 10
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
hobbit Reda utan att koka Friluftsmat 10
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
josohl Ångbakade bröd utan ugn? Friluftsmat 0
Anders.T Äta örter utan att dö! Friluftsmat 6
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.