Friluftsmat utan tillsatser - Färskvaror och fett

Jag har precis läst böckerna Hemlige kocken och Äkta vara (rekommenderas) och blir så där lagom upprörd över vilken skit som läggs i processerad mat. Jag söker därför varor utan tillsatser av konstgjord typ. Jag tror även på rönen om animaliskt fett som hälsomat. Desto naturligare desto bättre. Det är oftast i de fettsnåla varianterna som de flesta tillsatserna kommer in. Just eftersom det inte går att ta bort fettet ur en maträtt utan att förlora både i smak ock konsistens.

Fett torde ju vara det mest effektiva att äta vid en längre tur, samt att det ger 3 gånger så mycket energi som kolhydrater och protein i förhållande till sin vikt. Fett är ju även det som förbränns mest vid lågintensiva aktiviteter, som ex att gå/vandra. I min värld är animaliskt fett, alltså från djurriket det bästa och jag föredrar det framför vegetabiliska alternativ.

Men hur funkar det med färskvaror som mjölk och smör? Går de att ta med på turen? Hur är hållbarheten? Det har ju en förmåga att härskna.

Vilka animaliska fettrika produkter (helst utan tillsatser) funkar att ha med i ryggsäcken?

Vilka andra fettrika produkter produkter finns?

Finns det fetare mjölkpulver eller kondenserad mjölk som är gjord utan tillsatser?

Oljor i alla ära, men jag har svårt för smaken. Möjligtvis kan man ringla på lite extra jordnötsolja över pastan. Den är nästan smaklös.
 
Fett torde ju vara det mest effektiva att äta vid en längre tur, samt att det ger 3 gånger så mycket energi som kolhydrater och protein i förhållande till sin vikt. Fett är ju även det som förbränns mest vid lågintensiva aktiviteter, som ex att gå/vandra.

För att ge ett kort svar, nej. Det fungerar inte att bygga upp sin friluftsmat på den teorin. Andra som gillar fläsk, typ GI-fanatiker, kan nog svara på dina andra frågor så de lämnar jag därhän.
 
LCHF och fjällvandring

Efter att ha provat sk. LCHF- kost (Low Carb - High Fat) en tid och både tappat en del kilon och fått förbättrat allmänt hälsotillstånd har jag funderat i liknande banor. Hur man kan fjällvandra och fortfarande hålla någorlunda samma diet?
En del av fettintaget skulle kunna bestå av sk Pemmika (aldrig provat) som kan bestå av mald torkad bacon, smör och ost. För förlängd hållbarhet kan kanske vakuumförpackade portionsbitar fungera.
Alla typer av torkat kött är bra.
Vissa torkade grönsaker är bra.
Vanlig lagrad hårdost håller också hyfsat. Nötter har också hög fetthalt och hyfsat låg kolhydrathalt.
Oljor som oliv- och rapsolja fungerar också.
I och med att man har relativ hög förbränning kan man kanske även äta mat med långsamma kolhydrater som fullkornscouscos.

Här är några länkar jag hittade i som tangerar ämnet:
http://www.kostdoktorn.se/till-sydpolen-pa-fett
http://www.southpolequest.com/modules/SPQ_-%20Module%205%20-%20Fueling%20the%20Fire.pdf
//http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=53840&highlight=pemmican
Intressant tråd, hoppas fler har funderingar om alternativ till frystorkat.
/Otto
 
För att kunna bryta ner fett behöver du kolhydrater. Kroppen klarar sig veckor utan vitaminer, fett och protiener men bara dagar utan kolhydrat.
 
Jag är rätt ny utövare av LCHF men har överlevt ett antal veckor utan större biverkningar som dödsfall. Det ingår ju ändå en viss andel kolhydrater i kosten om än liten.
 
Ketos är väl en biverkning, om något. Fast man dör ju inte av det, men såvitt jag vet får man försämrad hjärnkapacitet.
 
För att kunna bryta ner fett behöver du kolhydrater. Kroppen klarar sig veckor utan vitaminer, fett och protiener men bara dagar utan kolhydrat.

Jag menar inte att jag ska ta bort kolhydraterna. Jag har inga problem med att äta det. Men man blir ju skönare mätt på kött och fett än bara kolhydrater. Min tanke var att man kunde istället för att äta 50-60 energiprocent från kolhydrater att äta mer fett. Dessutom behöver man inte äta så mycket mat om man tar energi från fett och slipper därmed äta havregryn till det rinner ut ur öronen. Man slipper också att bli sådär tokhungrig som i alla fall jag blir efter några timmar om jag äter typ en grötfrukost.
 
Som jag ser det är det snudd på omöjligt att hålla LCHF på en längre tur.
Smör håller en vecka i ryggsäcken, beror väl på hur varmt det är.
Vacuumpackat bacon håller några dagar, vissa korvar håller länge utan kyla.
Dessutom är fett ganska tungt om man nu ska bära det i ryggsäcken.

Vid så pass hård fysisk ansträning som det ändå blir om man är ute och rör på sig en hel dag gör kroppen av med kolhydrater så jag kommer då att käka min vanliga hemmatorkade mat med couscous, ris, pasta eller potatismos.

/Ulf
 
Jag är rätt ny utövare av LCHF men har överlevt ett antal veckor utan större biverkningar som dödsfall. Det ingår ju ändå en viss andel kolhydrater i kosten om än liten.


Även kött innehåller kolhydrater (protein är ofta glykosylerade), skall man äta en s.k. noll-kolhydratdiet så får man nog leva på matolja + gelatin, förutsatt att gelatinet är riktigt rent.
 
Ursäkta tråkfaktorn, men om det är bättre mat utan tillsatser ni är ute efter så vore det väl bättre att börja med vardagsmaten som man äter långt oftare än friluftsmaten? När man väl gjort det så borde man väl ha hittat en del produkter som funkar att ta med ut också eller så "syndar" man på turerna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Torkning Friluftsmat 12
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Färdiga mixer Friluftsmat 13
lokets Friluftsmat som vegetarian Friluftsmat 3
schmilblick Äggröra från Friluftsmat - blä! Friluftsmat 23
Karolina P Ny (?) friluftsmat hos IKEA (!) Friluftsmat 13
thomas.vastervik Trevlig nyhet om friluftsmat. Friluftsmat 0
vastero Ett försök till matlagningsprogram med friluftsmat Friluftsmat 10
Strive Inspiration i Friluftsmat Friluftsmat 0
avslut111101 LCHF som friluftsmat Friluftsmat 56
nordtillsyd Friluftsmat från Lidl? Friluftsmat 71
Glennalf Anita Forsell, Friluftsmat Friluftsmat 6
madir Recept på friluftsmat på nätet! Friluftsmat 6
Reloaded Bok om friluftsmat? Friluftsmat 10
Friluftsmat på vårvintern Friluftsmat 10
kvasse Utlänsk friluftsmat Friluftsmat 1
Onedge Friluftsmat som ej behöver småkoka! Friluftsmat 43
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Northstar Bra friluftsmat Friluftsmat 4
nermander Vad ÄR friluftsmat egentligen? Friluftsmat 17
Friluftsmat till en go kvinna!!?? Friluftsmat 1
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
tsebring Söker tomatsoppa i pulverform utan pasta Friluftsmat 10
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
hobbit Reda utan att koka Friluftsmat 10
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
josohl Ångbakade bröd utan ugn? Friluftsmat 0
Anders.T Äta örter utan att dö! Friluftsmat 6
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.