Friluftsmat utan tillsatser - Färskvaror och fett

Ett par grunder och några kommentarer

Kroppen behöver kolhydrater för hjärnan, det kan vara klokt att medföra det förstånd man har.
Musklerna går på syre, kolhydrater eller fett, det senare kräver lite kolhydrater för att underhålla processen. Proteinerna och spårämnen samt vitaminerna är väsentliga för utbytet av celler och reparationer.
Den som levt på sitt kroppsfett en tid utan kolhydrat tillförsel vet hur mosigt huvudet blir och hur illa det smakar.
Det sägs att vi klarar oss ca 30 dygn utan mat, efter tio blir man tämligen passiv....

Ngt om tillsatser. Vill man äta ren mat blir det inte mycket kvar i butiken att handla... Att odla och föda upp själv är en framkomlig väg, med mycket arbete längs vägen. Som tidigare nämts bör man nog lära sig skilja på E-na, alla är inte onaturliga. Vissa behandlingsmetoder är sannorlikt OK och andra som Neutronbestrålning av skaldjur som inte surnar ställer i alla fall jag mig tveksam till. Liksom till de färdiga mjuka kakor som aldrig tycks börja mögla. Något lurt bör det väl vara.... S k dricksvatten på flaska med väl höga mineralhalter samt mjukglass utomlands i kylbox..... Listan kan göras hur lång som helst.
Se upp och vet vad du stoppar i dig.
Att slaviskt följa livsmedelstabelller gör ingen måltid rättvisa. Mat bör både se trevlig ut vara god och närande samt ätas i gott sällskap. En god dagsetapp bygger på aptiten.

Vitamin och näringspiller är numera även vetenskapligt uträknade, kroppen är inte gjord för koncentrat utan lagom stora doser. Vad lagom är varierar p g a många faktorer.

När vi är ute och går en till två veckor behöver vi inte göra måltiderna till ett problem. Bättre är nog att ta med vad vi vill och tycker om att äta, samt att vi blir rimligt mätta. På månadslånga expeditioner och halvård årsbasis bör man nog försöka äta rejält balanserat så att problem inte uppstår. Som exempel kan jag nämna att en månad utan C-vitamin fick gomslemhinnan att gå sönder på oss alla, Det fixade sig på en tre dygn med lite blandad kost samt lite juice.

I min erfarenhet fungerar olivolja på flaska bra som fett tillsats, 1a veckan smaksätter jag med en klick smör. Hårdost, salamikorv samt hemmatorkat varar hela tiden. Bröd väger väl mycket i förhållande till vad man får i sig. Undantaget veckslutsutflyckter. Mjöl, ägg samt mjölkpulver gör både pannkakor, brödbbak samt omelett möjligt i terrängen.

Finns det lagad mat till salu längs med vägen brukar vi unna oss det, vandring går ju in under njutningskontot....
 
Senast ändrad:
Det är nog många unga idag som aldrig har ätit riktig mat som inte känner till annat än processad och smaksatt mat. Till och med kocken i programmet som var emot tillsatser sa ju med en tår i ögat att hans barn föredrog fabriksköttbullar. När det börjar bli en lång lista med saker man inte vet vad det är, utan att läsa på, då tycker jag det är för mycket. Speciellt på nåt så basic som kött, fisk, fågel och bröd.

Jag tycker att jag visst kan tänka mig att äta mat som den egentligen ser ut: kött, fisk, ägg, bröd, grönsaker och frukt m.m. går ju uppenbarligen att köpa redan nu även om man måste vara aktiv och lite intresserad. Numer börjar även normalt bröd med oväntat lång hållbarhet vara såpass dyrt så man kan lika gärna köpa färskt. Jag fryser in så slipper man slänga.

"Jag vill inte äta en vara som innehåller en massa E-nummer"
Nej, men vill man äta maten som den egentligen ser ut? Exemplet med Scans skinka ovan visar ju ganska tydligt hur landet ligger...
 
Jag är van hemifrån att äta vilt och bär som kommer från skogen och riktig fisk från havet, inte pelletsutfodrad fisk som simmat i en kasse, så jag äter bl.a. mycket hellre lax som inte är färgglad men som smakar som den ska och är fast och fin i köttet. Man väljer ju helt klart vad man äter och jag köper numer dyrare råvaror och sållar bort mat med tokigt långa innehållsförteckningar. Med tiden när fler kräver äkta vara så kommer priserna säkert att gå ner.

Ett exempel på tillsatshysteri: Mats-Eric nämnde en räksallad med 22 E-nummer. För mig låter det som märkligt många tillsatser förutom räkor och majonnäs.

honkydory:
Jag tycker själv att debatten var väldigt intressant och inte särskilt pinsam. Båda sidor höll sig ganska sansade och höll sig i stort från alltför låga angrepp på varandra. Tycker du att Mats-Eric är fel ute? Tycker du att han bara är dum som har fått livsmedelsproducenterna att springa benen av sig för att utesluta onödiga tillsatser? Jag tycker inte det själv. Han har ju fått ett enormt genomslag, något jag aldrig själv skulle lyckas med genom att prata med nån lokalpolitiker.

Jag tror helt enkelt att det har spårat ur sakta men säkert genom åren då vinstmarginaler och volymer ska ökas i en allt hårdare konkurrens. Man sminkar upp en sämre råvara med tillsatser för att de ska likna äkta vara och smålurar sedan konsumenterna genom att ge namn som Lönnebergaskinka, har bilder på en husmor i förkläde på förpackningen och skriver nåt vagt om hemlagat osv. Jag är mycket skeptisk :)

Jag håller heller inte alls med Agneta Dreber om att livsmedelsföretagen bara ger konsumenterna vad de vill ha. Frågar nån mig om jag vill ha en skinka med färgämnen och aromer så säger jag nej. Jag blev snarare överraskad av att så många produkter som verkar helt naturliga inte är det. Det står fasen "arom" längst bak på var och varannan innehållsförteckning.

PS.
Det tillför diskussionen mycket om man har läst Mats-Erics bok eller åtminstone ser TV-debatten. Läser man även boken så får man ett bra hum om hur mycket tillsatser som ingår i det man tror är vanlig mat.

Vilken sten har du gömt dig under de senaste 40 åren? ;)
Debatten startade inte med hans bok utan hållit på sedan mitten av 60-talet när boken Tyst Vår kom ut. Jätte bra att pappan Mats-Eric går runt i butiker och förfasas. Ännu bättre att han att han skriver en bok som belyser en liten del av alla dom mycket allvarligare problemen som den storskaliga livsmedelshanteringen skapat och som vi måste få industrin att ändra på. Himla bra att han inspirera en massa konsumenter så vi få en förändring.

Men även om man inte alltid vet vad som döljer sig bara bakom förkortningarna i innehållsförteckningen så inser nog alla att räksalladen med 22 E-nummer kanske inte är det bästa valet om vi vill må bra. Värre är det då när den importerad pepparn(fel översatt till paprika i artikeln nedan), som saknar innehållsförteckning, vid stickprovs kontroll visats innehålla spår av 29 st olika bekämpningsmedel! Sen har vi vindruvor som i vissa fall överskred den akuta referensdosen för barn med 900 procent osv, mm, etc:
http://www.dn.se/opinion/debatt/vindruvor-och-paprikor-ar-rena-giftcocktails-1.468947

Problemet med Mats-Erics resonemang är att han drar helt fel slutsatser av vem man skal utkräva ansvar av och därmed bidrar han bara ytterligare till att förvirra konsumenterna och politikerna som har ansvaret går fria! Är vi så infantila att vi tror lösningen är att vi demoniserar livsmedels industrin genom att ställa några representanter mot väggen i tv eller i något internetforum och att det skall förändra något? Vad är då chansen att vi kan få politiker, som är våra ombud och som skall skapa spelreglerna för denna industri, att lyssna och gå emot EU:s regelverk eller internationella frihandelsavtal som går före Svenska regler. Kanske är det tom så att vi har den mat, de gifter och de tillsatser vi är värda?
 
Senast ändrad:
Den var intressant men rörde ett fåtal av E-numren och hon kör som flera andra på skrämseltaktiken att man dör en hemsk död om man inte använder tillsatser. Det står tydligt i hans bok att en del tillsatser har existensberättigande men det glömmer man påpassligt nog bort.

Artikeln dog med det här på slutet tycker jag. Man ska tydligen studera med specialinriktning i många år innan man får uttala sig...

Att raljera med alla E-nummer som finns på innehållsdeklarationen är lätt. Det kräver endast god verbal förmåga. Att värdera informationen och dra korrekta slutsatser kräver många års specialutbildning.

Apropå ingenting - som avslutning en aforism av journalisten Carl Hammarén (1922-1970): "Vi bör nog inte gå för långt i vår strävan efter äkthet. Vill vi egentligen att det ska finnas sjömän i sjömansbiff?"

 
Nej, men för "folket" fungerar det ypperligt att vifta med konstiga nummer och kemiska namn för att skrämselpropagandan ska ha uppfyllt sitt syfte.
Ska man börja ifrågasätta vad livsmedelsverket har godkänt så tycker iaf jag att man bör ha djupare kunskaper inom området innan man går i tryck...
 
Har du läst boken? Jag tror inte det då du själv verkar ha gått på att det är skrämselpropaganda - detta pga att det är vad samtliga som försöker skriva ner honom hävdar. Läs boken är mitt tips.

Nej, men för "folket" fungerar det ypperligt att vifta med konstiga nummer och kemiska namn för att skrämselpropagandan ska ha uppfyllt sitt syfte.
Ska man börja ifrågasätta vad livsmedelsverket har godkänt så tycker iaf jag att man bör ha djupare kunskaper inom området innan man går i tryck...
 
Jo, jag har läst den. Imponerade inte särskilt mycket på mig.
Den är rätt tunt underbyggd med fakta, empiriska studier och merkostnadsanalyser.
 
För mig var det en tankeställare. Jag förväntade mig inte empiriska studier eller merkostnadasanalyser så där blev jag inte besviken. Är du för mycket tillsatser eller bara allmänt skeptisk till hypen/Mats-Eric? Jag har läst innehållsförteckningar hyfsat noga sedan 2004 men känner mig mer medveten och upplyst nu, det är eget "arbete" dock.

Jo, jag har läst den. Imponerade inte särskilt mycket på mig.
Den är rätt tunt underbyggd med fakta, empiriska studier och merkostnadsanalyser.
 
Jag skulle väl inte säga att jag är för mycket tillsatser, men jag ser absolut nyttan av de tillsatser som används inom den moderna livsmedelsindustrin.
På grund av födoämnes allergier har jag läst innehållsförteckningar hela (nåja) mitt liv, så ja, jag är medveten om det mesta jag stoppar i mig.
Mycket av det som lyfts fram, framför allt i debatten som det länkades till, är argument i stil med att tillsatserna är "onödiga". För mig är de inte det, visst kan man äta mat helt utan "tillsatser" men det kräver en helt annan livsmedelsindustri.
 
Det jag vänder mig mest emot är när man försöker få mat att framstå som verkligt genuin och tillverkad på gammaldags sätt med namn och förpackningar som leder en i den tron. Att det finns tillsatser både äkta och syntetiskt framtagna som är nödvändiga förstår man ju. Den största skymfen mot mig som person var att det fanns färgade svarta oliver, precis såna som jag brukade äta. Det hade jag aldrig tänkt ut även om jag var Dr Evil tror jag :)

Jag har själv undvikit många gula och röda färgämnen när jag var liten på 70-talet. Det var enklare att undvika choklad och tomat men de där förbaskade färgämnena dök ju upp lite varstans så det var det värre med.
 
Jag tycker att det visats trådskaparen en mycket dålig respekt då ni fortsatt att ifrågasätta och diskutera kostens rätt eller fel istället för att medverka till matvaruförslag för vandring.

Jag skulle också vilja ha förslag till mat på tur enligt lchf och GI-noll. Kanske en ny tråd för det skulle behövas?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Torkning Friluftsmat 12
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Färdiga mixer Friluftsmat 13
lokets Friluftsmat som vegetarian Friluftsmat 3
schmilblick Äggröra från Friluftsmat - blä! Friluftsmat 23
Karolina P Ny (?) friluftsmat hos IKEA (!) Friluftsmat 13
thomas.vastervik Trevlig nyhet om friluftsmat. Friluftsmat 0
vastero Ett försök till matlagningsprogram med friluftsmat Friluftsmat 10
Strive Inspiration i Friluftsmat Friluftsmat 0
avslut111101 LCHF som friluftsmat Friluftsmat 56
nordtillsyd Friluftsmat från Lidl? Friluftsmat 71
Glennalf Anita Forsell, Friluftsmat Friluftsmat 6
madir Recept på friluftsmat på nätet! Friluftsmat 6
Reloaded Bok om friluftsmat? Friluftsmat 10
Friluftsmat på vårvintern Friluftsmat 10
kvasse Utlänsk friluftsmat Friluftsmat 1
Onedge Friluftsmat som ej behöver småkoka! Friluftsmat 43
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Northstar Bra friluftsmat Friluftsmat 4
nermander Vad ÄR friluftsmat egentligen? Friluftsmat 17
Friluftsmat till en go kvinna!!?? Friluftsmat 1
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
tsebring Söker tomatsoppa i pulverform utan pasta Friluftsmat 10
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
hobbit Reda utan att koka Friluftsmat 10
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
josohl Ångbakade bröd utan ugn? Friluftsmat 0
Anders.T Äta örter utan att dö! Friluftsmat 6
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.