LCHF-recept för hemmatorkning

Hej

Var ute för ett par helger sedan och åt för första gången hemmatorkad mat. Det blev inte alls gott. Kunde inte ens få i mig allt :( Hade torkad paprika, torkade morötter, torkad lök, torkad kyckling, torkad tacofärs, etc. Blandade ihop ett par olika rätter, men båda blev hårda, sega och smaklösa.

Så nu behöver jag hjälp! Jag är värdelös på att laga mat och har inte en aning om vilka ingredienser man ska blanda ihop för att det ska bli gott. Men självklart har jag inga problem att följa ett recept...

Då det verkar mest vikt- och utrymmeseffektivt att köra med hög andel fett i kosten så är jag på jakt efter LCHF-recept som funkar bra att torka hemma i ugnen. Och då behöver jag alltså recept med måttangivelser och exakt vilka kryddor som ska användas, annars tror jag inte jag lyckas få ihop något ätligt :(

Någon som sitter inne med några smaskiga recept att dela med sig av?
 
Fett härsknar lätt. Finns en bra bok i ämnet, liten men innehållsrik, en sökning på forumet så hittar du den säkert.
 
Det verkar som att flera haft bra erfarenhet av att ha med sig skirat smör eller ghee. Gräddpulver verkar också som en bra källa till fett. Men jag hittar just bara dessa tips. Inga kompletta recept.
 
Får gräva lite efter recept i gömmorna, men ursprunget har hittats på nätet. Beef jerky och pemmican är stående inslag liksom torkat ägg. Diverse rökta korvar, även vanliga ölkorvar går åt en hel del på vandringar. Hårda ostar brukar följa med en del.

Nestlé har något slags mjölkpulver som är hyfsat fett.

Googla så ska du nog kunna hitta en hel del.

Peter
 
Testa nötter o baljväxter istället för kött om du kan äta det. Bra energiinnehåll, bra smak och konsistens.
Morötter, lök, hasselnötter, lite salt o peppar smakar utmärkt! Stek ihop i lite olja.
Mandel, cashew är också utmärkta. Gillar man inte mandelskalen kan de ju skållas i förväg.
Röda linser har hyfsad koktid och smakar OK med lite buljong och grönsaker.
Lycka till!
 
Skippa LCHF så kan det bog bli bra.

Finns massor med trådar här.

Fettet har man med separat som olivolja, ghee etc.
 
Har du hemtorkad mat behöver den ca 3-4h i vätska för att bli tillagningsbar. D v s vid måltiden före måste du lägga nästa måltid i blöt. Då brukar det smaka så väl som kocken gjort det.
go tur
 
Har du hemtorkad mat behöver den ca 3-4h i vätska för att bli tillagningsbar. D v s vid måltiden före måste du lägga nästa måltid i blöt. Då brukar det smaka så väl som kocken gjort det.
go tur
Det måste nog i så fall bero på vad det är för sorts mat. Av både bekvämlighets- och hygienskäl blötlägger jag aldrig min hemtorkade, mer än de få minuter det tar att rigga resten av köket. Maträtten får i stället stå och dra ca 10 min i grytmysaren efter uppkok. Det gäller bara att inte tillsätta för lite vatten, vilket är lätt hänt om man är lite ovan.
 
Det enklaste är att göra en av något billigt eller uttjänt liggunderlägg, se bild nedan (hittar ingen bättre i brådrasket, men locket står på glänt och man ser i alla fall hur den är gjord). Klipp helt enkelt ut och tejpa ihop en cylinder av två cirklar med just din grytas diameter (plus några millimeter), och en sidoremsa med l x b = grytans omkrets x höjd. Tejpa den övre cirkeln bara på ett ställe som "gångjärn", och tejpa fast "låshandtag" på 2-3 ställen till - ett av dem syns tydligt på min bild. Dubbeltejpa från bägge sidor och tejpa "underlag" där "låset" skall fästa, annars går skumplastkanten sönder rätt snart.
Tjockleken på just denna grytmysare är ca 7 mm.

Ett annat alternativ är att göra motsvarande av "Termoreflekt", ett isolermaterial som består av dubbelsidigt alufoliebelagd bubbelplast. Går ibland att få tag på spillbitar i en byggvaruaffär. Tejpas med aluminiumtejp. Håller acceptabelt länge men inte mer för slitage. Med lite fiffigheter i utformningen (öppningsbar sida) kan man dubbelanvända en sådan grytmysare som vindskydd, men fördelen är tveksam, om man lagar flera rätter efter varandra, vill koka vatten etc, och behöver bägge funktionerna på en gång.

Jag förvarar/transporterar hela mitt kök inkl redskap, kryddor etc i grytan inne i den stängda grytmysaren - skönt att slippa skrammel och vassa kanter i packningen.
 

Bilagor

  • 13 247a.jpg
    13 247a.jpg
    73.3 KB · Visningar: 676
Testa nötter o baljväxter istället för kött om du kan äta det. Bra energiinnehåll, bra smak och konsistens.
Morötter, lök, hasselnötter, lite salt o peppar smakar utmärkt! Stek ihop i lite olja.
Mandel, cashew är också utmärkta. Gillar man inte mandelskalen kan de ju skållas i förväg.
Röda linser har hyfsad koktid och smakar OK med lite buljong och grönsaker.
Lycka till!
Jag äter gärna vegetariskt med nötter och baljväxter. Inga problem. Men det du nämner låter ungefär som det jag hade med mig senast, och det blev hårt och smaklöst. Jag tror jag behöver mer detaljerade recept än såhär - jag klarar inte av att bara blanda ihop olika ingredienser och få det till något ätbart. Jag behöver nog veta exakt vilka ingredienser och vilka mängder som gäller.

Skippa LCHF så kan det bog bli bra.

Finns massor med trådar här.

Fettet har man med separat som olivolja, ghee etc.
Behöver inte vara strikt LCHF. Men många rätter som nämns i trådarna här innehåller t ex väldigt mycket pasta. Sådana snabba kolhydrater känns inte vikt/energi/volym-effektivt att bära med sig. Någon rätt med t ex ghee tror jag är en jättebra idé. Har du något recept på en sådan rätt?
 
Var ute för ett par helger sedan och åt för första gången hemmatorkad mat. Det blev inte alls gott. Kunde inte ens få i mig allt :( Hade torkad paprika, torkade morötter, torkad lök, torkad kyckling, torkad tacofärs, etc. Blandade ihop ett par olika rätter, men båda blev hårda, sega och smaklösa.

Det låter som om du torkade alldeles för hårt. Ett väldigt vanligt misstag.

Möjligen hade du också för stora bitar, torkade grejer som ska rekonstitueras måste vara tunna, vi snackar om max ett par mm tjocklek.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Micro553 6 - dagars vandring med Lchf Friluftsmat 39
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
avslut111101 LCHF som friluftsmat Friluftsmat 56
Janost Recept havregrynsgröt med varma koppen Friluftsmat 8
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Trilla Efterlyser recept dutch oven/fältugn Friluftsmat 3
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
insco FreezerBagCooking - samlade recept Friluftsmat 3
madir Recept på friluftsmat på nätet! Friluftsmat 6
Joakim Ambrosson Recept Friluftsmat 2
Kamvandrare me´skavssår Recept på suovas - rökt, saltad renstek...och torkad Friluftsmat 0
aborren Behöver mat recept!!! Friluftsmat 2
Suss78 Recept på Picnic-bröd Friluftsmat 4
thfc Recept på fruktsoppa? Friluftsmat 2
lejon Efterlysning-recept på torkad köttfärs! Friluftsmat 7
såg lite gott recept Friluftsmat 1
Swedish Berman Dela med er av egna strålande recept! Friluftsmat 1
cwmint Nya Recept Friluftsmat 0
mrhandley Leta jerkey recept på webben Friluftsmat 3
kalleka Recept på sportdryck? Friluftsmat 1
Anders78 Vart kan jag hitta bra recept? Friluftsmat 2
ehn Recept på müslibars? Friluftsmat 1
LenaN Recept på torkat??? Friluftsmat 0
Saft recept Friluftsmat 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.