Lättaste vägen upp för Kebnekaise?

Jag har gått Durlings led upp. Vi tältade vid första sjön i Singivagge och där det finns gott om plats för tält vid sjöarna, det är en helt underbar plats att tälta på. Dagen efter så packade vi ihop allt och gick leden upp mot kaffedalen, det finns i alla fall 2 bra tältplatser iordninggjorda på leden mellan Singivagge och Kaffedalen men det kan vara en fördel om man har ett självstagande tält om man tänkt slå läger där då det är väldigt stenigt. Jag kommer ihåg det som lite lätt scrambling sista biten upp mot kaffedalen men vi kan ha valt en brantare väg än den utmarkerade (prickade) på kartan.

I Kaffedalen lämnade vi ryggsäckarna och knatade upp på toppen, det tog totalt 3 timmar och 20 minuter upp till toppen från tältplatsen men vi knatade på rätt bra och tog bara ett par korta vattenpauser så räkna med 4-6 timmar om man tar det lugnt. Tog västra leden ner mot fjällstationen efter vi hämtat upp ryggsäckarna och den kändes lång i jämförelse men vi var trött då. Jag har inte gått den västra upp men jag inbillar mig att den är rätt lång och dryg i jämförelse med Durlings led som blir kortare men kanske aningen mer krävande eftersom man får använda händerna lite - tror som någon annan nämnt att den kan vara riktigt jobbig om det blir blött.


Mmm. Att argumentera mot svensk standard e ju annorlunda visserligen. I Sverige är Norges högsta topp en annan än i Norge.

Mig veterligen så är Galdhøpiggen Norges högsta berg oavsett om du är i Norge eller om du är i Sverige.
 
Jag har gått Durlings led upp. Vi tältade vid första sjön i Singivagge och där det finns gott om plats för tält vid sjöarna, det är en helt underbar plats att tälta på. Dagen efter så packade vi ihop allt och gick leden upp mot kaffedalen, det finns i alla fall 2 bra tältplatser iordninggjorda på leden mellan Singivagge och Kaffedalen men det kan vara en fördel om man har ett självstagande tält om man tänkt slå läger där då det är väldigt stenigt. Jag kommer ihåg det som lite lätt scrambling sista biten upp mot kaffedalen men vi kan ha valt en brantare väg än den utmarkerade (prickade) på kartan.

I Kaffedalen lämnade vi ryggsäckarna och knatade upp på toppen, det tog totalt 3 timmar och 20 minuter upp till toppen från tältplatsen men vi knatade på rätt bra och tog bara ett par korta vattenpauser så räkna med 4-6 timmar om man tar det lugnt. Tog västra leden ner mot fjällstationen efter vi hämtat upp ryggsäckarna och den kändes lång i jämförelse men vi var trött då. Jag har inte gått den västra upp men jag inbillar mig att den är rätt lång och dryg i jämförelse med Durlings led som blir kortare men kanske aningen mer krävande eftersom man får använda händerna lite - tror som någon annan nämnt att den kan vara riktigt jobbig om det blir blött.




Mig veterligen så är Galdhøpiggen Norges högsta berg oavsett om du är i Norge eller om du är i Sverige.

För inte så länge sen ansågs Glittertind vara högre, enl svensk standard, medan det i grannlandet tycktes för d mesta tvärtom. Dock har Glittertind gått samma öde som Sydtoppen så debatten har slocknat.
 
Medveten om att det varit så
För inte så länge sen ansågs Glittertind vara högre, enl svensk standard, medan det i grannlandet tycktes för d mesta tvärtom. Dock har Glittertind gått samma öde som Sydtoppen så debatten har slocknat.

Helt med på att det en gång varit så men det måste ju ha varit längesedan det var svenskarnas tro att Glittertind var det högsta berget i Norge?

Norrmännen har också haft debatter om vilken som är högst utav Galdhøpiggen och Glittertind men kom till slutsatsen att berg är berg och is på berg inte är berg - något som Svenskarna motvilligt inser nu när Sydtoppen krymper! Jag kommer inte ihåg vilket år som Galdhøpiggen officiellt blev det högsta berget i Norge (enligt norrmännen) men det var inte i närtid :)

Tyvärr var jag/vi inte upp på Glittertind när jag var i Jotunheimen, något jag ångrar idag men man får kanske en ny chans framöver.
 
Medveten om att det varit så


Helt med på att det en gång varit så men det måste ju ha varit längesedan det var svenskarnas tro att Glittertind var det högsta berget i Norge?

Norrmännen har också haft debatter om vilken som är högst utav Galdhøpiggen och Glittertind men kom till slutsatsen att berg är berg och is på berg inte är berg - något som Svenskarna motvilligt inser nu när Sydtoppen krymper! Jag kommer inte ihåg vilket år som Galdhøpiggen officiellt blev det högsta berget i Norge (enligt norrmännen) men det var inte i närtid :)

Tyvärr var jag/vi inte upp på Glittertind när jag var i Jotunheimen, något jag ångrar idag men man får kanske en ny chans framöver.

Jo, i närtid. Tronskiftet skedde mellan 1965 och 2017, således dog den sista debatten för endast 4 år sen :). Det är iaf enl snabbsökning. Man kan säkert fördjupa sig i ämnet, men nu har vi flera inlägg som TS inte frågat efter :). Ber om ursäkt, TS.
 
Det har att göra med att is får annan konsistens när den är över ca 50 m tjock. Den beter sig på ett annat sätt. På glaciärer mäts detta från ytan på glaciären. 50 m neråt så beter sig is som den du har i frysen. Över 50 m djup/tjock så beter sig isen mer som en deg.
Uppslagsverket NE säger att vid istjocklek över 30 meter överskrids isens inre hållfasthet och deformationen får glaciären att röra sig. Om sydtopens berg är 2060 m och toppen 2096 m finns fortfarande möjlighet att Sydtoppens isklump fortfarande uppför sig som en glaciär.
 
Har gått västra leden ett par gånger med familjen. Yngsta killen var 9 år när han gick upp första gången, det tog oss 16 timmar upp och ner. Så är man bara inställd på en lååååång vandring klara de nog de flesta att ta sig upp. Vill man vara säker på att nå toppen är stegjärn ett tips då det vissa år varit en ispuckel sista biten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Keb lättaste vägen ! Fjällvandring 17
ilisen Lättaste Sarekvandringen? Fjällvandring 20
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Merckx smidigaste vägen Fjällvandring 4
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
nicko_ Höga vägen Vistasdalen? Fjällvandring 2
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Picea Enklaste, snabbaste vägen till Alkavare kapell? Fjällvandring 24
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
LeifS Vägen till Alkajaure från Padjelanta Fjällvandring 6
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
aandr55 Bästa vägen in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 10
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
tbergman Vart tog Repivagge vägen? Fjällvandring 23
gusbo Snabbaste vägen till Rapaselet - Sitojaure- Vassjavagge? Fjällvandring 15
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
H.W Vägen ut till Ritsem Fjällvandring 8
Daddy Låktatjåkka-Kårsavagge - enklaste vägen Fjällvandring 10
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
hepar vägen porjus-vietas Fjällvandring 9
Jutas Vägen till Kebnekaise Fjällvandring 9
Hasse_70 Vägen till Ljungris? Fjällvandring 1
oskarlin bästa vägen Akkastugorna-Ruohtesvagge Fjällvandring 11
petho Vackraste vägen Narvik-Keb? Fjällvandring 7
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
Avslutatmedlemskapx Lättvikt vart tog den vägen? Fjällvandring 37
JonathanW Bästa vägen från Kaskavagge till Tarfala? Fjällvandring 5
Klaus Vart tar man vägen fem dagar i Norge??? Fjällvandring 1
migael Vägen till Nikkaluokta stängd pga högt vatten! Fjällvandring 0
friskjohan Bästa vägen till keb från söder Fjällvandring 5
Avslzyx Bästa vägen till norr om Äphar; vada Pierikjåkkå? Fjällvandring 4
HELS Sarek: Bästa vägen mellan Aktse - Ruohtesvágge Fjällvandring 6
soljesp Billigaste vägen till Narvik alt. Lofoten med omnejd? Fjällvandring 3
rezet Vägen Vietas - Vakkotavare, Båt Teusajaure? Fjällvandring 2
Vandrare Rapadalen, snabbaste vägen dit? Fjällvandring 5
Labben Bästa vägen in i Sarek Fjällvandring 1
netah Hur är vägen mellan Tjäktja och Nallo? Fjällvandring 2
SvenBertil Hur sätta upp tältet Helsport Nordmarka2 Fjällvandring 6
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.