Lättvikt vart tog den vägen?

På sextiotalet när jag började fjällvandra stod det lättvikt i vart och varannan sportvarukurant. Numera lyser det ordet mest med sin frånvaro. Varför?
Min första stora ryggsäck på 90 liter vägde under kilot! Den hade obekväm ram av trä!
Den senaste ryggsäcken jag fick på 75+15l väger 3,8kg det vill jag kalla utveckling!
Om man packar enligt Fjällsäkerhetsrådet och salig Erik Linds gamla listor kommer man inte orka lyfta säcken, än mindre njuta av någon vandring, eftersom man kommer att ha fullt upp med att se var man sätter fötterna så att man inte rasar ihop vid nästa steg.
Det är klart att det är säkert att säcken håller för 20 kg extra i form av ammunition elller accumulatorer, men hur många bär det frivilligt på fritiden?
Vill man sen ha vatten, vattenverk och kök samt mat med sig, för att orka med utsikt och packning! Tält och sovsäck så kan det bli tungt eller lätt, beroende på läggning och lust.
Själv hade jag ingen aning om självplågarlusten i Svensken, men häromdagen i sportaffären hörde jag två medelålders damer handla inför fjällvandringen, märk väl mellan stugor. Tung 65 liters ryggsäck, Trangia, rostfriff för det var gedignast, tungt 3 personerstält, vintersovsäck i tunga klassen och som toppen på lasset frystorkat i långa banor givetvis supplerat med tallrikslådor, flaskor, burkar och kåsor samt rostfria bestick. G-texställ samt fleece och Craft. Kängval och sockval hörde jag bara i ögonvrån. Damerna vacklade ut efter det att kreditkorten lättats, med säckarna fyllda och kassar ibåda händerena. Gissa hur många fjällturer de nybörjarna kommer att göra? Den första, sista och enda sannorlikt! Butiksbiträden log åt varandra och jag tyckte mest synd om damerna. Så slutade regnet och jag gick ut i aprilvädret igen.
Min ryggsäck den dan vägde 5 kg med innehåll, på morgonen!

Go tur

Johan K.
 
hehe.. du vet att detta är en het potatis, vi har ju precis mjölkat tråden "Varför har svenskar tung packning på vandring?" tyvärr så slutar folk ofta med frilufsande när dom inser att dom måste bära en conteiner med utrustning, dom som inte slutar lär sig nog sakta men säkert att bära lättare..
 
njuta av turen

dryga 13kg väger min packning + ett antal kilo mat.
Jag finner varken nöje av att ligga i svettiga gångkläder och huttra under nåt plastskynke och äta energikakor,eller att förlägga turerna mellan mörka STF-stugor så det ska passa in att fika och laga mat där,vänta på sin tur,eller sova i sovsal under en stickig filt.
Jag är inte ute efter att leka flykting i fjällen;jag vill njuta,gå vart jag vill och inte nödvändigtvis följa leden,tälta där det är vackert och stanna och laga god mat (och dricka gott vin) när jag känner för det.
Förstår inte att man ger sej ut i skog och till fjälls utan kniv.Kikare har jag alltid god nytta av.
15-20kg tycker jag är lätt och lagom,det är inte så stor skillnad om man ska ut över en natt eller flera egentligen.
 
Å andra sidan finns de de som inte ens tror sig ha råd att börja vandra på grund av att de läst att man "måste" ha de modernaste superlätta prylarna för att överhuvudtaget kunna vara ute, och att en packning över 20 kg är totalt ohanterbar...

Om man sett något efter en dag har inget att göra med packningsvikten utan det beror helt på om man vågar lyfta blicken från stadspositionen, dvs fokus på sina egna tår.

Men jag håller med om att det är facinerande att folk som ändå köper nya prylar inte köper lätta saker, speciellt om det bara ska användas på sommaren.

Så lyss inte för mycket på dessa viktdiskussioner, utan rota fram stålramssäcken, trangiat, ylletröjan, falukorven och gummistövlarna och gå ut. Gillar du det så skaffar du nog lättare grejer varefter.

Och våga lyfta blicken, det finns mycket att se. På fjället är det ingen större risk att du råkar se en främling. Eller varför inte prova det i stan med, kanske får du se något du inte sett där heller!
 
skrinnare; sa:
Så lyss inte för mycket på dessa viktdiskussioner, utan rota fram stålramssäcken, trangiat, ylletröjan, falukorven och gummistövlarna och gå ut. Gillar du det så skaffar du nog lättare grejer varefter.

det är så här det skall fungera, att man efterhand och behov förändrar..
 
-Patric-; sa:
skrinnare; sa:
Så lyss inte för mycket på dessa viktdiskussioner, utan rota fram stålramssäcken, trangiat, ylletröjan, falukorven och gummistövlarna och gå ut. Gillar du det så skaffar du nog lättare grejer varefter.

det är så här det skall fungera, att man efterhand och behov förändrar..
Jag håller med, det är när man har haft och använt grejerna ett tag som man vet vad man egentligen vill ha. Angående vilken sovsäck man har på sommarfjället, så beror det mycket på hur frusen man är. Damerna kanske behövde jättevarma sovsäckar.
 
skrinnare; sa:
Så lyss inte för mycket på dessa viktdiskussioner, utan rota fram stålramssäcken, trangiat, ylletröjan, falukorven och gummistövlarna och gå ut.
Om stålramsäcken har några år på nacken så får man en liten lättviktsbonus med tanke på att de flesta moderna säckar är märkbart tyngre än gamla stålramsäckar... :)
 
haskell; sa:
skrinnare; sa:
Så lyss inte för mycket på dessa viktdiskussioner, utan rota fram stålramssäcken, trangiat, ylletröjan, falukorven och gummistövlarna och gå ut.
Om stålramsäcken har några år på nacken så får man en liten lättviktsbonus med tanke på att de flesta moderna säckar är märkbart tyngre än gamla stålramsäckar... :)

Min 25 år gamla fjällräven ramsäck har aluram och väger strax över kilot 1,2kg vilket är en tredjedel av vad en del nya säckar väger...
 
Ännu mer packande...

-Patric-; sa:
skrinnare; sa:
Så lyss inte för mycket på dessa viktdiskussioner, utan rota fram stålramssäcken, trangiat, ylletröjan, falukorven och gummistövlarna och gå ut. Gillar du det så skaffar du nog lättare grejer varefter.

det är så här det skall fungera, att man efterhand och behov förändrar..

Håller helt med, man behöver verkligen inte alla supermoderna prylar för att börja gå omskogs.

När det gäller lättvikt så är penna och papper oslagbart - skriv ner varje sak som tas med och utvärdera efter varje tur om den verkligen behövdes. Undanta naturligtvis säkerhetsgrejor som alltid ska va med. Väck med allt som inte behövs, väck med alla bra-och-ha-prylar.

Rätt va det är har man bantat sin packning till det allra nödvändigaste och så har man en fungerande packplan som man *alltid* följer.


//J
 
Stabilt och bekvämt = tungt

haskell; sa:
skrinnare; sa:
Så lyss inte för mycket på dessa viktdiskussioner, utan rota fram stålramssäcken, trangiat, ylletröjan, falukorven och gummistövlarna och gå ut.
Om stålramsäcken har några år på nacken så får man en liten lättviktsbonus med tanke på att de flesta moderna säckar är märkbart tyngre än gamla stålramsäckar... :)

Och märkbart bekvämare :)
Lustigt att vissa är så nostalgiska över sina gamla civila ramsäckar, medan de flesta hatar ramsäckarna man hade i lumpen. Det är ju ofta samma säck...

Jag håller med om att dagens säckar ofta är för tunga, men det beror till viss del på att vi konsumenter under flera år har sett "den jättesuperbekväma säcken som man kan bära 40 kilo i" som idealet.
Men det håller på att svänga. Om några år kommer även de svenska tillverkarna att ha lätta men stora säckar.

Det är vi som bestämmer hur mycket säckarna i affären ska väga.
Nästa gång jag köper en stor säck kommer den att väga under 2 kilo.

[Ändrat av Nordesjö 2005-05-13 kl 09:49]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Jonkan91 Kost/Vandringsmat - Lättvikt, Energirikt Fjällvandring 15
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
Ad.Finem Vart finns Old Tjikko Fjällvandring 13
daniel82 Vart står den här skylten? Fjällvandring 3
skogsmuller Weekend vandring i Norge 21-22 apr. Vart? Fjällvandring 1
emil. Norges Sarek...vart då? Fjällvandring 12
samppa89 Parkera bilen, vart ? Fjällvandring 5
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
tbergman Vart tog Repivagge vägen? Fjällvandring 23
Daro83 Vandring på sommaren, tips på vart man kan åka Fjällvandring 13
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
ErikThorsell Sarek 7 dagar- vart? Fjällvandring 10
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
matze_87 Jämtland med tåg, vart? Fjällvandring 41
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
Tranan Vart går färden i år? (sommar) Fjällvandring 57
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
FSkog vart spendera 4 dagar Fjällvandring 13
Klaus Vart tar man vägen fem dagar i Norge??? Fjällvandring 1
karin_h Vart köper man gore-tex sockar? Fjällvandring 6
Jullan Till fjälls med småbarn, men vart? Fjällvandring 2
pjurka Sista veckan i maj - vart? Fjällvandring 7
Svartkjelen Sommaren 2002 - Vart? När? Drömmar? Konkreta planer? Fjällvandring 11
Jätte Micke Vart ligger Kärrkevagge? Fjällvandring 7
i96matgu Vart i Norge skall man vandra? Fjällvandring 12
Vart vandra med mamma? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.