Vart tog Repivagge vägen?

Jag har på senaste tiden fördjupat mig i Tore Abrahamssons "Kebnekaise" (1968) och "Detta är Kebnekaise" (1987). I båda böckerna använder Abrahamsson namnet Repivagge om den dal som på dagens fjällkartor kallas Sielmmavággi, det vill säga den dal som binder samman Alesvággi med Stuor Reiddávággi.

Abrahamsson har även namngett två toppar norr om dalen till Repitjåkkå och Repipakte. På dagens fjällkarta är de namnlösa, 1773 meter respektive 1884 meter höga över havet.

Är det någon som känner till om dalen tidigare, annat än i Abrahamssons böcker, gått under namnet Repivagge? Om så är fallet, när bytte den namn och varför?

Att notera är att det finns ett till abrahamssonskt dalnamn som inte återfinns på dagens fjällkarta. Det är Kebnevagge, som enligt Abrahamsson är det som är västra delen av dagens Guobirvággi samt den numera namnlösa daldelen som till större delen fylls av Rabots glaciär.
 
Kaska Repitjåkka och Repipakte omnämns även i STF´s Fjällturer i Norra Lappland från 1948 samt i Rossipals Kebnekajsefjällen - Bestigningsleder och vandringsturer jämte handledning i alpin teknik från 1952. Jag kan dock vid en snabb genombläddring inte se att Repivagge omnämns. Däremot omnämns en annan dalgång i såväl de böckerna som hos Abrahamsson och det är Påssusvagge, den dalgång som går in i hjärtat av Påssustjåkka/Sielmatjåkka-massiven. Jag har själv området lite i fokus just nu eftersom jag planerat en tur dit i september och kommer gå över från Nallo via V. Påssusglaciären till Påssusvagge.

Tyvärr är det väl lite namn här och där som saknas på fjällkartan. Spontant tänker jag t ex på V. Knivglaciären och Hjälmglaciären som på fjällkartan får samsas under Reaiddaglaciären. F ö så saknas ju på fjällkartan namn på de flesta glaciärer i det området. Såväl Ö. Knivglaciären, Vaktpostglaciären, Nipalsglaciären etc. Detsamma gäller Kaskasatjåkkas glaciärer. Vid Tarfala anges inte heller Tarfalapakte som finns med på högfjällskartan.
 

Tack för referenserna, David. Intressant nytt nicknamn förresten. :)

Visst är det tråkigt att namn saknas på fjällkartan. Fjällkartan är den gängse referensen för alla som vistas i fjällen och om namnet inte finns upptaget där, så riskerar det att försvinna ur det allmänna fjällmedvetandet. I vissa fall kanske det handlar om platsbrist, det är mycket information på liten yta på en fjällkarta i 1:100 000. Är det någon som kan jämföra med den nya 1:50000-dels-kartan som är tryckt i Tyvek. Är fler namn medtagna på den versionen?

Men fallet Repivagge är lite speciellt ändå. Det rör sig om ett namn på en central dal i Kebnekaisefjällen som uppenbarligen har ersatts med ett annat; alternativt har det existerat parallellt med Siellmavággi. I Abrahamssons värld var det i alla fall en i allra högsta grad existerande benämning i alla fall fram till 1987. Är det någon som sitter på äldre upplagor av Fjällkartan och vilket namn som givits dalen där.
 
Tackar, ja eller hur! :)

Grundsten skriver också typ "som tidigare kallades Repivagge, Rävdalen" i sin Kebnekaise och Abisko-bok.

Jag vet att det finns en del gamla fjällkartor hos mina föräldrar så jag ska kolla när jag åker förbi nästa gång. I och med att jag planerat en tur dit i september så har jag också funderat lite på det där. LRC kanske har någon info också, han brukar ju ha koll på namn och har väl stugvärdat i Nallo, men han kanske är ute nu.
 
Tackar, ja eller hur! :)

Grundsten skriver också typ "som tidigare kallades Repivagge, Rävdalen" i sin Kebnekaise och Abisko-bok.

Jag vet att det finns en del gamla fjällkartor hos mina föräldrar så jag ska kolla när jag åker förbi nästa gång. I och med att jag planerat en tur dit i september så har jag också funderat lite på det där. LRC kanske har någon info också, han brukar ju ha koll på namn och har väl stugvärdat i Nallo, men han kanske är ute nu.

Aha, jag hade missat Grundstens passage. Vad roligt med gamla fjällkartor. Jag har försökt att få ta på några via antikvariat, men gått bet alla gångar hittills. Hur som helst, jag ser fram emot lite information! Och LRC är en outtömlig källa, det är ett riktigt påpekande. Kanske tittar han in här snart.

Jag ska också till Kirunafjällen i september (2-12), men kommer att vara i Mårmamassivet, Visttasvággi, Unna Räitavággi och området söder därom. Det var dock två år sedan sist, så jag passade på att under sommaren läsa in mig på Kebnekaisefjällen.

I anslutning till detta vill jag också passa på att rekommendera Tore Abrahamssons "Kebnekaise". Det är en verkligt personlig betraktelse av ett av våra mest dramatiska naturområden. Och som alltid håller Abrahamsson en hög litterär nivå på sin framställning. I boken får man också veta att Tore Abrahamsson varit uppe på Sydtoppen totalt fem gånger, utan att någon gång förärats annat än tio meters sikt. Noteringen är dock 1968 och förhoppningsvis hade han tur och kom upp i solsken någon gång senare.
 
Jag ska också till Kirunafjällen i september (2-12), men kommer att vara i Mårmamassivet, Visttasvággi, Unna Räitavággi och området söder därom. Det var dock två år sedan sist, så jag passade på att under sommaren läsa in mig på Kebnekaisefjällen.

Vi landar (hysch!) vid Vistasstugan den 11/9 och har planerat en tur via Nallo, sen om vädret tillåter över glaciärpasset till Påssusvagge, sen ner till Alesjaure och vidare till Vistas igen. Förhoppningsvis någon topptur under vägen, kanske Sielmatjåkka, men vädret får avgöra. Ser du nån med skägg och röd crux-rygga så hojta! :)
 
Vi landar (hysch!) vid Vistasstugan den 11/9 och har planerat en tur via Nallo, sen om vädret tillåter över glaciärpasset till Påssusvagge, sen ner till Alesjaure och vidare till Vistas igen. Förhoppningsvis någon topptur under vägen, kanske Sielmatjåkka, men vädret får avgöra. Ser du nån med skägg och röd crux-rygga så hojta! :)

Intressant tur David! Ett område jag såklart ska tillbaka till. Jag kommer att vilja veta hur det gick men även att glömma detta innan september, så skriv gärna en kort redogörelse här i forumet när du kommer hem. :)
 
Intressant tur David! Ett område jag såklart ska tillbaka till. Jag kommer att vilja veta hur det gick men även att glömma detta innan september, så skriv gärna en kort redogörelse här i forumet när du kommer hem. :)

I will! Vädret kommer ju dock avgöra om vi går över glaciärpasset eller inte. Annars går vi den för tråden aktuella Sielma/Repi-vagge och går upp i Påssusvagge från Kungsledshållet. Om det är fint väder så tror jag dock att glaciärpasset kan vara ett fint högalpint inslag och också betydligt närmare än att gå via Sielmavagge.
 
Vi landar (hysch!) vid Vistasstugan den 11/9 och har planerat en tur via Nallo, sen om vädret tillåter över glaciärpasset till Påssusvagge, sen ner till Alesjaure och vidare till Vistas igen. Förhoppningsvis någon topptur under vägen, kanske Sielmatjåkka, men vädret får avgöra. Ser du nån med skägg och röd crux-rygga så hojta! :)

Den elfte september vandrar vi från Singivagge till Fjällstationen, så våra vägar korsas nog inte. Men jag lovar att hojta om jag ser något som stämmer överens med den beskrivningen.

Vi börjar den 2 september i Abisko, vandrar via Nissunvággi till Mårma, där vi via Mårmapasset tar oss upp på topp 1938 i Mårmamassivet (som apropå ämnet i tråden tidigare kallades Mårmatjåkkå, men som numer är namnlös). Därefter traskar vi ned i Moskummårma och Visttas. Via Visttasdalen blir det sedan Unna Räitavagge, Pyramidenpasset, Kaskasavagge, Kungsleden och slutligen Singivagge. Från Singivagges östra del är idén att som dagstur bestiga Sydtoppen via den branta ravinen mellan Singipakte (återigen: namnlös på Fjällkartan) och Vierramvárri. Slutligen vandrar vi till Fjällstationen via den djupa klyftan mellan Vierramvárri och Tuolpagorni. Allt detta om vädret tillåter, förstås. Den tolfte september vandrar vi de sista två milen till Nikkaluokta.
IMG_0386.jpg
Siŋŋivággi - Siŋŋijávrri - Duolbagorni
 
På den "gamla" Nya Fjällkartan fanns en uppsjö av karftig markerade, rödstreckade leder s.k. Omarkerad led. De markerade ofta gamla vedertagna leder men också senare mera turistiska dito. Några gick i svår, brant terräng och rakt över glaciärer t.ex. Påssusglaciären och Räitaglaicären.

Vid kartrevisioner under tidigt 80-tal togs flera av dess leder bort. Bedömningen var, antingen behöver man hjälp av markerade leder eller så har man sån erfarenhet att man själv kan bedöma var man kan ta sig fram, eller inte. De officiella kartorna skulle inte hänvisa till uppenbart krävande eller riskabel terräng. De gamla stigarna fanns ofta inte heller kvar eller så var de knappt synliga.

I detta sammanhang togs några "Omarkerad led" bort från Nya Fjällkartan BD6, bland annat den mellan Tjäktjapassets rastskydd och Stour Räitavagge/Nallo. Leden gick rakt under Tjäktjatjåkka, norr om sjön 1056 och ner mot Nallostugan. Om jag minns rätt så var det genom Rävdalen.

JJ
 
Den elfte september vandrar vi från Singivagge till Fjällstationen, så våra vägar korsas nog inte. Men jag lovar att hojta om jag ser något som stämmer överens med den beskrivningen.

Vi börjar den 2 september i Abisko, vandrar via Nissunvággi till Mårma, där vi via Mårmapasset tar oss upp på topp 1938 i Mårmamassivet (som apropå ämnet i tråden tidigare kallades Mårmatjåkkå, men som numer är namnlös). Därefter traskar vi ned i Moskummårma och Visttas. Via Visttasdalen blir det sedan Unna Räitavagge, Pyramidenpasset, Kaskasavagge, Kungsleden och slutligen Singivagge. Från Singivagges östra del är idén att som dagstur bestiga Sydtoppen via den branta ravinen mellan Singipakte (återigen: namnlös på Fjällkartan) och Vierramvárri. Slutligen vandrar vi till Fjällstationen via den djupa klyftan mellan Vierramvárri och Tuolpagorni. Allt detta om vädret tillåter, förstås. Den tolfte september vandrar vi de sista två milen till Nikkaluokta.
Visa bilaga 5213
Siŋŋivággi - Siŋŋijávrri - Duolbagorni

Ser ut som en intressant sträckning! Hoppas ni får bättre förhållanden vid Pyramidenpasset än vi hade förra september. Vi gick då över mot Unna Räita men glaciären var helt barsmält och det var närmast iskana.

Jag kollade förresten efter gamla fjällkartor och hittade ingen jättegammal (förutom några områden i jämtlandsfjällen), men på Fjällkartans förra edition och på en fältkarta (70-80 tal) var varken Sielmavagge eller Repivagge med, dock vattendraget Sielmanjira.

Jannej: Det stämmer. Dock så är Sielma/Repivagge fortfarande prickad. Dock ej glaciärpasset mot Påssusvagge (färdväg I hos Grundsten) eller Pyramidenpasset vid Unna Räita.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
Avslutatmedlemskapx Lättvikt vart tog den vägen? Fjällvandring 37
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
Ad.Finem Vart finns Old Tjikko Fjällvandring 13
daniel82 Vart står den här skylten? Fjällvandring 3
skogsmuller Weekend vandring i Norge 21-22 apr. Vart? Fjällvandring 1
emil. Norges Sarek...vart då? Fjällvandring 12
samppa89 Parkera bilen, vart ? Fjällvandring 5
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
Daro83 Vandring på sommaren, tips på vart man kan åka Fjällvandring 13
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
ErikThorsell Sarek 7 dagar- vart? Fjällvandring 10
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
matze_87 Jämtland med tåg, vart? Fjällvandring 41
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
Tranan Vart går färden i år? (sommar) Fjällvandring 57
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
FSkog vart spendera 4 dagar Fjällvandring 13
Klaus Vart tar man vägen fem dagar i Norge??? Fjällvandring 1
karin_h Vart köper man gore-tex sockar? Fjällvandring 6
Jullan Till fjälls med småbarn, men vart? Fjällvandring 2
pjurka Sista veckan i maj - vart? Fjällvandring 7
Svartkjelen Sommaren 2002 - Vart? När? Drömmar? Konkreta planer? Fjällvandring 11
Jätte Micke Vart ligger Kärrkevagge? Fjällvandring 7
i96matgu Vart i Norge skall man vandra? Fjällvandring 12
Vart vandra med mamma? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.