Vart går färden i år? (sommar)

Hej!
Är lite nyfiken vad ni har för planer för året - ni som vandrar i Sverige. Vart ska ni (vilket område), hur länge ska ni vara ute? Vandrar ni ensamna eller i grupp?

Här går turen till Jämtland (sylarna, helags), ca 10-14 dagar. Intre så spektakulärt kanske, men man någon gång får man ju se det området också. *s* Hinner vi gör vi kanske en avstickare mot Lunndörren. (Var där i fjol, men fick avbryta i förtid p g a halt hund....). Vi är två tjejer med var sin hund.
 
En tur i abisko ca en vecka tillsammans med en kompis..
Och sen siktar jag och pappa på att komma ut några dagar med i tärnafjällen, med ropenbäcken som höjdpunkt..

Sen ska jag troligtvis vandra en sväng i höga kusten, och så blir det nog några helg-vandringar på en natt eller två nu under våren :)
 
Finnmarksvidda i augusti; lite vandring och mer flugfiske. Sen planerar jag en solotur på ca två veckor i september. Möjligen Sarek eller kanske nånstans i Norge. Under sommaren blir det nog även en del kortare turer i Norrbottens skogsland och fjällnära terräng. Jag har en del kända och okända vatten jag är sugen på att kolla upp..
 
För tredje gången ska jag kliva av tåget i Katterjåkk och vandra i fjällen väster och sydväst om Abisko. Mina två tidigare vandringar var fullständigt makalösa: första gången ensam och andra gången tillsammans med min livskamrat. Denna gång ska jag ta med mig bästa kompisen. Förmodligen blir denna vandring lite längre än de båda föregående. Vi har i varje fall lagt in några extra dagar.

Mina båda tidigare vandringar i dessa trakter finns att läsa om på följande länk på Utsidan:

http://www.utsidan.se/ddb/lashorna/visa/972.htm

mvh HåkanF
 
Årets fjällvandring är ännu bara en skiss.
Jag täntke mig att börja i Sunndalsøra, gå genom Dovrefjell till Lesjaskog, vidare genom Reinheimen mot Tafjordfjella och där västerut nånstans.
jag gjorde en tur i dessa trakter, 13 dagar (jag provianterade), och den var mycket lyckad.
Jag väljer givetvis andra varianter denna gång.
 
Jämtland i repris v.31-32

Jag ska tllbaka till Helags och Sylarna i år då jag fick avbryta färden p.g.a skadad hund förra året...
En veckas vandring och en vecka med fiske och i år får hunden stanna hemma..!
Dessutom 2 månader tidigare än förra turen för att få längre dagar och förhoppningsvis varmare väder.
 
marmotta; sa:
Årets fjällvandring är ännu bara en skiss.
Jag täntke mig att börja i Sunndalsøra, gå genom Dovrefjell till Lesjaskog, vidare genom Reinheimen mot Tafjordfjella och där västerut nånstans.
jag gjorde en tur i dessa trakter, 13 dagar (jag provianterade), och den var mycket lyckad.
Jag väljer givetvis andra varianter denna gång.

Här föll nånting bort. "Jag gjorde en tur år 2004"
skulle det vara.
 
Jag kan av olika skäl inte planera långsiktigt för sommaren, så jag tar en liten bit i taget. Det betyder att om det blir en tur så blir det med kort varsel, och med största sannolikhet i Härjedalen/Jämtland.

Någon slags orösad variant runt Helags, Sylarna, Skars och Gåsen vore kul.
 
Har byggt modern koja i fatmomacke och blir där 2 månader i sommar. Tänker nog vandra lite och fiska i Borgefjäll och hemma kring Marsfjället. Vid nåt tillfälle ensam och lite med pojkarna som är i ålder att lära sig sova i tält.

Bosse
 
Ej klart än...

.. men något måste det bli... har tre veckors solosemester i sommar som måste användas på nåt sätt... sannolikt min första solovandring... och då får det nog bli nåt område jag kan... förmodligen nåt kring kebområdet... alternativt norge...

Funkar inte mitt knä som det ska efter vätternrundan (brukar vara lite slitet några veckor efter)... så funderar jag på att investera i en kajak... och ta en tur i skärgården...

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
Ad.Finem Vart finns Old Tjikko Fjällvandring 13
daniel82 Vart står den här skylten? Fjällvandring 3
skogsmuller Weekend vandring i Norge 21-22 apr. Vart? Fjällvandring 1
emil. Norges Sarek...vart då? Fjällvandring 12
samppa89 Parkera bilen, vart ? Fjällvandring 5
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
tbergman Vart tog Repivagge vägen? Fjällvandring 23
Daro83 Vandring på sommaren, tips på vart man kan åka Fjällvandring 13
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
ErikThorsell Sarek 7 dagar- vart? Fjällvandring 10
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
matze_87 Jämtland med tåg, vart? Fjällvandring 41
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
FSkog vart spendera 4 dagar Fjällvandring 13
Avslutatmedlemskapx Lättvikt vart tog den vägen? Fjällvandring 37
Klaus Vart tar man vägen fem dagar i Norge??? Fjällvandring 1
karin_h Vart köper man gore-tex sockar? Fjällvandring 6
Jullan Till fjälls med småbarn, men vart? Fjällvandring 2
pjurka Sista veckan i maj - vart? Fjällvandring 7
Svartkjelen Sommaren 2002 - Vart? När? Drömmar? Konkreta planer? Fjällvandring 11
Jätte Micke Vart ligger Kärrkevagge? Fjällvandring 7
i96matgu Vart i Norge skall man vandra? Fjällvandring 12
Vart vandra med mamma? Fjällvandring 6
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.