Kost/Vandringsmat - Lättvikt, Energirikt

Tjenare! Är ganska ny på längre vandringsturer, men i alla fall, jag och 3 kompisar med mig tänkte ta oss upp på Kebnekaise i slutet på augusti, och har funderingar på hur vi ska göra med maten. Att Triangaköket ska med upp är ju en tanke, men behöver tips på mat som ger bra energi, väger lite och tar upp så lite plats som möjligt. Alla tips och råd över lag inom detta ämne välkommnas och tackas stort för! :)

//Jonkan!
 
Kolla också under "Mat allmänt" bland Utsidans artiklar - där finns massor med fina recept och tips om allt möjligt - från hur man lagar egna powerbars till hur man bygger en torkugn. :)
 
Vi åt följande sommaren 2011 när vi gick upp: stadigt morgonmål med gröt, kokt ägg, smörgås pålägg och oboy/kaffe. Halvvägs nudlar, knäckebröd, tunnbröd, ost på tub, choklad, kex och sportdryck, under vandringen egna kaloribars gjorda på knäcksmet och med mycket nötter och russin i, siripirtabletter (för diabetiker). Vid toppstugan varma koppen, bröd med kalles kaviar/medwurst/ost, kaffe och te, choklad, nötter och bars. Pausade efter toppbestigningen i den lilla toppstugan och åt ännu lite smörgås och drack sportdryck. Under vandringen ner drack vi mest och åt lite småplock. Framme vid tältet blev det sen pasta och nattoboy med stänkare innan vi nöjda kröp i sovsäcken efter en fältdusch (varmvatten i en drickaflaska). Vi startade kl 10.00 och var tillbaka 22.15 vid tältet.
Vi var två och hade trangia med oss. Vi fick all mat och alla extrakläder att rymmas i två dagstursryggsäckar.
 
Kolla Anita Forsells böcker om att torka mat. "Laga mat i fjällen", STF:s förlag eller "Friluftsmat"; Rabén Prisma. Komplettera med Real för de tillfällen man vill att de ska gå snabbare.

För övrigt tycker jag gröt, och rågbröd med smör och ost/salami, är bra. Bra hållbarhet också, om det förvaras vettigt.

Raskesven
 
Karavansnacks, torkad frukt och nötter är klassiskt och benämns ibland jägarsnus. Gott kolhydrat, fiber och fettinnehåll.
 
Jag brukar köra ungefär...:

Frukost
Är jag lat - Real frukost.
Havregrynsgröt är ju annars en billig klassiker.
I år ska jag testa att göra egna Real-frukostar. Pulvermjölk, socker, kanel och müsli i färdiga portionspåsar. Tillsätt bara vatten.

Lunch
Alltid Real frystorkat. Jag vill bereda och äta min lunch snabbt, så att jag sedan kan sätta mig ner med min kaffe och koppla av. Ingen disk heller.

Middag
Någon typ av "ICA-frystorkat", typ carbonara-sås i pulverform. Tillsätt pasta/couscous. Finns många sorters ICA-frystorkat som är bra tycker jag. Vid middagen har man slagit läger och kan dra ut på tiden.

Utöver detta brukar jag ha med mig dagspåsar med en nöt/russin/choklad-blandning på ca 700-1000kcal/dag. Går man och småäter detta mellan huvudmålen är man aldrig dödshungrig.

Sen finns det en annan sak som är enkel och bra, vilket redan omnämnts - Runekakor!
*Koka knäck (2dl socker, 2dl sirap, 2dl grädde) till 125 grader. Fungerar även med havregrädde om man inte tål mjölk.
*Blanda med 14dl havregryn och/eller müsli. Släng i nötter också. Har inte prövat choklad, men det bör ju fungera ypperligt. Här finns utrymme för improvisation!
*Bred ut på oljad plåt och skär till lagom bitar.
 
Jag och lillflickan var på fjällvandring i Helags en vecka, vi åt frystorkat från Addnature och det står man sej väldig länge på samt dricka vatten när man kommer åt.
Frukost tog vi hårt bröd och ost på tub samt pulverkaffe och pulver oboy till tösen.
Kokade en rejäl termos med varmt vatten på morgonen så det räckte till både lunchen och kaffe.
Mvh Johan
 
Visst att maten gärna får vara lätt, men se till att äta sånt som ni tycker är gott. Skulle aldrig tumma på det.

Min standard är

Frukost: Gröt (det som ovan benämns som hemmagjord REAL-frukost) bestående av havregryn, mjölkpulver, hackade rostade mandlar, torkat äpple, lite kanel och socker. Bara hälla på varmt eller kallt vatten. Behöver inte kokas, men gärna dra någon minut.

Lunch: Frystorkat, helst Backpackers Pantry som enligt mig är överlägset. Beställer från REI.

Till fikat: Choklad, eller någon proteinbar.

Middag hemtorkat eller motsvarande: Mex-grytor med tortillabröd, köttfärsås med ris, knödel med lövbiff och pulverbearnaisesås, pannkakor från mix med färska eller torkade bär, pasta med parmesan och olivolja,
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.