Vackraste vägen Narvik-Keb?

Hej,
Efter en del funderande över att vandra i Joutenheimen i sommar diskuterat i en annan tråd http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37009 så är det beslutat att det blir sträckan Narvik-Nikkaluokta i början av september. Min initiala plan är att ta tåget till Katterat och sedan vandra upp i Hundalen och så vidare ner och in i Sverige via Hukejaurestugan och sedan in i Kuopervagge till Tarfala och ned till Kebnekaise fjällstation. Kommentarer på det och alternativa vägar? Har funderat på en tur via Unna Allakas där jag passerade förra året men inte riktigt fått till det tidsmässigt. Vi har beräknat börja vandringen den 5 september och vara i Keb senast den 14 september.
 
Narvikfjellene

Gå inn på http://www.narvikfjell.no der finner du opplysninger om "leder" og hytter m.v. Se spesielt etter elver og bekker som må krysses. Det kan stedvis og tidvis være vanskelig å komme over, men området er interessant. God tur!
 
Katterat-Nikkaloukta

En polare och jag vandrade sommaren 04 från katterat (typ 2 stopp efter riksgränsen på tåget mellan Kiruna och Narvik) till nikkaloukta via Kebnes topp. Det var riktigt fint, den första biten i Norge är mycket fin, omärkt men det var inte svårt att hitta med fjällkartan. Det tog 5 dagar och en förmiddag, men då gick vi länge varje dag.
 
Starta i Beisfjord

Om du verkligen vill ta dig den vackraste vägen från Narvik till Keb så tycker jag att du ska ta tåget hela vägen till Narvik. Väl där så tar du bussen (eller ägnar en eftermiddag åt landsvägsvandring) till Beisfjord. Att stå vid fjordens strand och titta in mot fjällen och för sitt inre se den väg man ska gå uppför/framåt bland fjällen framför en ger en nästan lite hissnande känsla som man inte alls får om färden utgår från en annan plats i fjällen, typ Katterat, Riksgränsen eller dylika platser.

Väljer man landsvägsvandringen som introled så har man ju faktiskt vandratt hela sträckan Narvik - Keb vilket helt klart smäller högre när man ska berätta för dom oinvigda om den underbara fjällturen :) Nackdelen är dock att vandringen sker på asfalt och på den inte allt för vältrafikerade vägen så kör nästan alla som om sannolikheten för ett möte vore noll och ingenting, men vackra vyer är det...

Från Beisfjord finns det sedan två vägval. Det första alternativet är att knata på rätt fram så att säga. Den vägen beskrivs i länken Tilltopps i något inlägg ovan. Alternativ två är att efter dryga hundratalet höjdmetrar från havsytan följa en väg som viker av söder ut mot Skamdalsvatnet. Vid sjöns västra strand finns det helt perfekta tältplatser och en grym sandstrand. Tyvärr så går det en kraftledning på östra sidan av sjön, men personligen så tycker jag inte att den stör mer än exempelvis teleledningen längs Ladjovagge som man får vadra längs med mellan Keb o Nikka. På något undertligt sätt så känns en kraftledning mer avlägset från civilisationen äv vad en teleledning gör tycker nog jag, men kanske är det bara jag... Sen så knatar man mot Lossistua och där efter Cainhavagge(? har glömt hur det stavades). Mellan Lossi och Cainhavagge så tycker jag att man ska ta den västligare rutten, visserligen fler "bortkastade höjmetrar", men när man ska ta sig igenom passet som jag gkömt vad det heter så kan man lägga av sig packningen och gå upp mot någon av topparna till söder eller norr om och få sig många fina vyer. Sedan kommer man ner till Cainhavagge stugorna och därefter så kan fortsätta samma väg beskrivs på Tilltopps sidan.

/Jesper
 
Om det är fråga om att ta vackraste vägen så tyckte jag det var enkelt. Katterat - Hundalen - västra dalen till Sealggajavri - längs norrsidan av Sealggajavri till Unna Allakas. Sen längs lederna till Alesjaure, Vistas, Nallo, Sälka, och till Tarfala via Kuopervagge. Apropå att starta från Narvik så körde jag bil därifrån via Beisfjord och in till Skamdalsvatnet i höstas. Nog inget kul att vandra den vägen. Sedan blev det stor höjdskillnad upp till Skamdalsbakkan, följt av sankmarker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9
Weranda Den vackraste platsen i fjällen? Fjällvandring 35
Weranda Sveriges vackraste glaciär! Fjällvandring 0
Ekko Vackraste vandringsleden Fjällvandring 2
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Merckx smidigaste vägen Fjällvandring 4
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
nicko_ Höga vägen Vistasdalen? Fjällvandring 2
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Picea Enklaste, snabbaste vägen till Alkavare kapell? Fjällvandring 24
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
LeifS Vägen till Alkajaure från Padjelanta Fjällvandring 6
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
aandr55 Bästa vägen in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 10
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
tbergman Vart tog Repivagge vägen? Fjällvandring 23
gusbo Snabbaste vägen till Rapaselet - Sitojaure- Vassjavagge? Fjällvandring 15
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
H.W Vägen ut till Ritsem Fjällvandring 8
Daddy Låktatjåkka-Kårsavagge - enklaste vägen Fjällvandring 10
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
hepar vägen porjus-vietas Fjällvandring 9
Jutas Vägen till Kebnekaise Fjällvandring 9
Hasse_70 Vägen till Ljungris? Fjällvandring 1
oskarlin bästa vägen Akkastugorna-Ruohtesvagge Fjällvandring 11
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
Avslutatmedlemskapx Lättvikt vart tog den vägen? Fjällvandring 37
JonathanW Bästa vägen från Kaskavagge till Tarfala? Fjällvandring 5
Klaus Vart tar man vägen fem dagar i Norge??? Fjällvandring 1
migael Vägen till Nikkaluokta stängd pga högt vatten! Fjällvandring 0
friskjohan Bästa vägen till keb från söder Fjällvandring 5
Avslzyx Bästa vägen till norr om Äphar; vada Pierikjåkkå? Fjällvandring 4
HELS Sarek: Bästa vägen mellan Aktse - Ruohtesvágge Fjällvandring 6
soljesp Billigaste vägen till Narvik alt. Lofoten med omnejd? Fjällvandring 3
rezet Vägen Vietas - Vakkotavare, Båt Teusajaure? Fjällvandring 2
P.D Keb lättaste vägen ! Fjällvandring 17
Vandrare Rapadalen, snabbaste vägen dit? Fjällvandring 5
Labben Bästa vägen in i Sarek Fjällvandring 1
netah Hur är vägen mellan Tjäktja och Nallo? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.