Lättaste vägen upp för Kebnekaise?

Hej alla,

Mina föräldrar har blivit sugna på att bestiga Kebnekaise, så jag har börjat titta lite på om och hur det ska gå till.

Farsan är det inga problem med, men morsan är reumatiker och därför funderar jag på vilket håll som vore smidigast. Och om det är en bra idé överhuvudtaget.

Jag har själv bara gått västra leden och hade det inte varit för Vierranvarri så hade jag föreslagit det rakt av. Men det blir rätt många extra höjdmeter med risigt underlag, så jag funderar över alternativ.

1. Västra leden med tältning i Kaffedalen mellan Kebnekaise och Vierranvarri. Om jag inte minns helt tokigt så har jag sett tält där(?)
2. Östra leden med guide. Ingen möjlighet till tältning på vägen och vad jag förstår ganska brant på slutet(?)
3. Durlings led. Längre anmarsch, men verkar vara det lättaste alternativet(?) Har förstått det som att det är blockterräng i Kaffedalen. Stämmer det och hur illa är underlaget? Hur ser det ut med möjligheter att tälta på väg in i dalen?

Ni som har gått flera av lederna, vilket alternativ hade ni valt och varför?
Har någon av er liknande bekymmer och egna erfarenheter att dela med er av?

Hon har inga problem med att gå långt på plant underlag och kommer gå med stavar och utan packning. Men onödigt mycket höjdmeter och dåligt underlag behöver vi undvika om det ska gå bra. Jag är inställd på att agera sherpa och att det kan ta flera dagar.
 
Västra leden är lättaste. Tältning i Kaffedalen rekommenderas ej, däremot funkar tältning i Kitteldalen, innan Vierramvaare. Gott om vatten o tältplatser i Kitteldalen.
Kaffedalen är dåligt att tälta i pga inga bra tältplatser, men numera även brist på vatten. För att tälta i Kaffedalen bör ni ha självstagande tält och/eller snöankare med (ankare syftar på påsar att använda istället för tältspik, i påsen läggs största möjliga sten som får plats)
Durlings led är inte lätt. Det tog oss 6 timmar att gå genom blockstensterrängen i Kaffedalen tills vi kom till platt mark och tältbar plats (vi gick ner från Kebne den vägen då vi skulle t Abisko) i Singivagge. Och det är inte lätt att gå på dom stenarna. Jag hade ont i fötterna i två veckor efter den strapatsen.
Östra leden med guide. Via Ferrata sista metrarna upp till toppen. Klarar din morsa det?

Be dom träna mycket på hemmaplan. Både vandringslika promenader o kanske lite styrka i ben, bål o rygg. De har några månader på sig.
Broddar, eller ännu mer dedikerade skoredskap för sista 50m upp på toppen, är nog ett krav att ha med.
 
Tack för bra svar!

Superstökig blockterräng och via ferrata får vi nog skippa, så då får det bli västra leden. Via ferrata kan möjligen funka, men om det inte gör det så blir det ju inte så bra..

Kan man få upp ett tält i kitteldalen så har man ju kommit en bra bit på vägen. Och har betydligt kortare väg hem också. Super! Får fundera på att köpa snöankare då för kaffedalen, inget av våra tält är självstagande.

Ja det får bli träningsläger inför om det blir av, men det verkar hon inställd på.

Broddarna listade jag ut efter mitt första besök. Huga.
 
1helikopter
2 läs nedan västra leden för alla som ej har klätter utr då krävs halv höga kängor,matsäck,regnkläder,mössa,vantar,stavar och om man har en vindsäck om det blir oväder eller sker en olycka
OBS Vänd i tid om oväder på gång.
Kan även vara bra att träna balans och höjdrädsla(fick vända 1 gång när en i gruppen fick akut höjdskräck)
 
Jag har full förståelse för att Keb lockar som Sveriges högsta berg, men som vandring är det en krävande tur, och det finns massvis med mycket trevligare och vackrare toppturer som når nästan lika högt upp. Vill de vara i samma område kan jag rekommendera att bo i Tarfallastugan och vandra upp på någon av topparna där, t.ex. Kaskasatjåkka (2071 m.ö.h.). Mycket lättare vandring, nästan lika högt.
 
Jag har full förståelse för att Keb lockar som Sveriges högsta berg, men som vandring är det en krävande tur, och det finns massvis med mycket trevligare och vackrare toppturer som når nästan lika högt upp. Vill de vara i samma område kan jag rekommendera att bo i Tarfallastugan och vandra upp på någon av topparna där, t.ex. Kaskasatjåkka (2071 m.ö.h.). Mycket lättare vandring, nästan lika högt.

Ja. Tänk på att Sydtoppen inte är särskilt högt längre. Det är nog varken 2a, 3e eller 4e högsta toppen ens - har ej kollat mätningen från augusti så jag kan ha lite fel. Vi var där 2012 och förra året, 2020. 2012 var det fortf Sveriges högsta topp, men det har det inte varit på flera år och förändringen är tydlig. När vi var där 2012 började snön/glaciären bara 50 meter bakom gamla toppstugan. När är det bara 50 m snö/glaciär kvar vid toppen.
 
En annan sak att tänka på är att ta sig över från Syd- till Nordtoppen på Keb är en exponerad travers som kräver att man vet vad man gör, eller hyr in någon som vet.

/Patrik, som inte varit på nordtoppen
 
Ja. Tänk på att Sydtoppen inte är särskilt högt längre. Det är nog varken 2a, 3e eller 4e högsta toppen ens - har ej kollat mätningen från augusti så jag kan ha lite fel. Vi var där 2012 och förra året, 2020. 2012 var det fortf Sveriges högsta topp, men det har det inte varit på flera år och förändringen är tydlig. När vi var där 2012 började snön/glaciären bara 50 meter bakom gamla toppstugan. När är det bara 50 m snö/glaciär kvar vid toppen.

Kebnekaise har fortfarande de två högsta topparna i Sverige, oavsett vilken av dem som för stunden är högst. Den två senaste åren när höjden har mätts i september (då sydtoppen är som lägst) har den legat 1,2 respektive 0,8 meter under nordtoppens höjd. Nordtoppen mäter 2096,8 m.ö.h., och näst högsta fjället är Sarektjåkkå, där stortoppen mäter 2089 m.ö.h.

Om man har Kebnekaise som mål enbart för att det är Sveriges högsta berg borde man hoppa över det nuförtiden om man inte ska gå upp på nordtoppen. Men som tango nämner i inlägg #7 så är Kebnekaises nordtopp inte samma promenad som sydtoppen. Kanske inte mycket svårare, men mer exponerat och högre risk. Rekommenderas inte på egen hand om man inte har erfarenhet av att använda stegjärn/isyxa.

Jag håller för övrigt med Consultra i inlägg #5. Mycket mindre folk i Tarfala än vid överbefolkade Kebne-stationen, lättare vandring och nästan samma höjd.

Edit: stavning
 
Senast ändrad:
Tack för svaren!

Nordtoppen är inte aktuellt, det är sydtoppen som gäller.

Jag håller med om att tarfala eller akka (eller det mesta) är roligare än Kebnekaise fjällstation. Men nu handlar det inte om mina preferenser.

Jag har rekommenderat diverse andra fjällområden, men av naturliga skäl lockar Kebnekaise eftersom de inte varit där.
 
Ett lämpligt alternativ är att "gå runt" och gå in i Kaffedalen västerifrån, tälta så långt upp som ni känner för det och gå med lätt packning resterande. En något längre tur men är nog det lättaste alternativet för toppturen.
 
Ett lämpligt alternativ är att "gå runt" och gå in i Kaffedalen västerifrån, tälta så långt upp som ni känner för det och gå med lätt packning resterande. En något längre tur men är nog det lättaste alternativet för toppturen.
Jasså? Det alternativet sågades ovan. Men du är av annan uppfattning?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Keb lättaste vägen ! Fjällvandring 17
ilisen Lättaste Sarekvandringen? Fjällvandring 20
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Merckx smidigaste vägen Fjällvandring 4
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
nicko_ Höga vägen Vistasdalen? Fjällvandring 2
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Picea Enklaste, snabbaste vägen till Alkavare kapell? Fjällvandring 24
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
LeifS Vägen till Alkajaure från Padjelanta Fjällvandring 6
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
aandr55 Bästa vägen in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 10
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
tbergman Vart tog Repivagge vägen? Fjällvandring 23
gusbo Snabbaste vägen till Rapaselet - Sitojaure- Vassjavagge? Fjällvandring 15
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
H.W Vägen ut till Ritsem Fjällvandring 8
Daddy Låktatjåkka-Kårsavagge - enklaste vägen Fjällvandring 10
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
hepar vägen porjus-vietas Fjällvandring 9
Jutas Vägen till Kebnekaise Fjällvandring 9
Hasse_70 Vägen till Ljungris? Fjällvandring 1
oskarlin bästa vägen Akkastugorna-Ruohtesvagge Fjällvandring 11
petho Vackraste vägen Narvik-Keb? Fjällvandring 7
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
Avslutatmedlemskapx Lättvikt vart tog den vägen? Fjällvandring 37
JonathanW Bästa vägen från Kaskavagge till Tarfala? Fjällvandring 5
Klaus Vart tar man vägen fem dagar i Norge??? Fjällvandring 1
migael Vägen till Nikkaluokta stängd pga högt vatten! Fjällvandring 0
friskjohan Bästa vägen till keb från söder Fjällvandring 5
Avslzyx Bästa vägen till norr om Äphar; vada Pierikjåkkå? Fjällvandring 4
HELS Sarek: Bästa vägen mellan Aktse - Ruohtesvágge Fjällvandring 6
soljesp Billigaste vägen till Narvik alt. Lofoten med omnejd? Fjällvandring 3
rezet Vägen Vietas - Vakkotavare, Båt Teusajaure? Fjällvandring 2
Vandrare Rapadalen, snabbaste vägen dit? Fjällvandring 5
Labben Bästa vägen in i Sarek Fjällvandring 1
netah Hur är vägen mellan Tjäktja och Nallo? Fjällvandring 2
SvenBertil Hur sätta upp tältet Helsport Nordmarka2 Fjällvandring 6
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.