Snabbaste vägen till Rapaselet - Sitojaure- Vassjavagge?

Jag håller på att drömma ihop en plan för att se Rapaselet. Tanken är att jag ska klara av det på under en vecka och gå med lätt packning (Siktar på under 10kg inklusive mat för 3-4 dagar). Jag funderar då på hur det är att gå från Sitojaure och uppför fjället mellan Dagarlåbbdå/Tjålle och sedan vidare genom Vassjavagge till en bra lägerplats vid selet.
Speciellt undrar jag hur pass knepigt det är att göra den första stigningen från Sitojaure väster om Tjålebakte. Det ser lite brant ut, men 400m uppåt på 2km borde ju ändå vara görligt. Går det bra att få skjuts med båt dit?
Jag undrar också hur terrängen är i Vassjavagge. Inte för mycket block hoppas jag.
Finns det måhända någon som gått denna sträcka?
 
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem att ta sig uppför backen väster om Tjålebakte. Uppe vid renvaktarstugan och runt Alep Valak finns gott om fina tältplatser. Har inte gått backen upp själv (kom från andra hållet) men så här ser det ut uppifrån:

http://parlindh.se/fjallbilder/200908161607.html

Vassjavagge är förvisso stenig, men ändå huvudsakligen ganska lättvandrad över klapperstensfält. Jag kunde dessutom gå nästan hela vägen på en snölega. Så fort man kommit över den högsta delen så är det stora gräsängar ner mot Rapadalen.
 
Med helikopter

Flyg från Sjöfallet till parkgränsen i östra änden av Vassjavagge. Du är nere vid selet på en halv dagsvandring. Kostnad för hela helikoptern 2700 kr. Kan ta 4 passagerare. Du bedömer om det är prisvärt.
Lycka till/
Tore
 
Fin bild

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem att ta sig uppför backen väster om Tjålebakte. Uppe vid renvaktarstugan och runt Alep Valak finns gott om fina tältplatser. Har inte gått backen upp själv (kom från andra hållet) men så här ser det ut uppifrån:

http://parlindh.se/fjallbilder/200908161607.html

Vassjavagge är förvisso stenig, men ändå huvudsakligen ganska lättvandrad över klapperstensfält. Jag kunde dessutom gå nästan hela vägen på en snölega. Så fort man kommit över den högsta delen så är det stora gräsängar ner mot Rapadalen.

Man tackar! Det var exakt vad jag ville höra. En riktigt fin bild det där. Är det en panaoramabild som klippts ihop? Jag antar att det är Tjålebakte som är stupet i slutet av Sitojaure i öster. Det ser verkligen inte så svårt ut.
 
Helikopter

Flyg från Sjöfallet till parkgränsen i östra änden av Vassjavagge. Du är nere vid selet på en halv dagsvandring. Kostnad för hela helikoptern 2700 kr. Kan ta 4 passagerare. Du bedömer om det är prisvärt.
Lycka till/
Tore

Blir man 4 personer så är det ju inte så farligt. Men med helikopter kanske man kan hitta på något ännu roligare? Strax öst om Nammatj kanske kan vara en rolig utgångspunkt. Då får man med deltat på nära hålla, Rapadalen i dalen och sen selet vid Spadnek och tillbaka på höjden norr om dalen till AKtse.

Enligt mina (optmistiska) beräkningar kommer vi att tjäna en halv dag till en dag på att ta helikoptern. Saltoloukta-Sitojaure avverkas snabbt på en 4-5 timmar på kvällen. På morgonen tar vi båten till Tjålebakte, Runt sen lunch borde vi sen kunna vara i Vassjavagge.
 
Hej!

Det går säkert alldeles utmärkt att få båtskjuts till ravinen upp mellan Tjålle och Dagarlåbddå, oavsett om du kommer från Sitojaurestugan eller Rinim. Försök dig inte på branten mellan ravinen och Rinimjågåsj, för det är brantare i verkligheten än vad det ser ut att vara på kartan. Från renvaktarstugan som ligger där är det lätt vandring vidare upp mot Vassjavagge, eller om du så vill söderut mot Skierffe.

häpp / Filiokus
 
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem att ta sig uppför backen väster om Tjålebakte. Uppe vid renvaktarstugan och runt Alep Valak finns gott om fina tältplatser. Har inte gått backen upp själv (kom från andra hållet) men så här ser det ut uppifrån:

http://parlindh.se/fjallbilder/200908161607.html

Vassjavagge är förvisso stenig, men ändå huvudsakligen ganska lättvandrad över klapperstensfält. Jag kunde dessutom gå nästan hela vägen på en snölega. Så fort man kommit över den högsta delen så är det stora gräsängar ner mot Rapadalen.
Här hade du fantastiskt fina bilder. Kul att få se hur en del omgivningar faktiskt ser ut som jag vandrat, men då i dimmigt regnigt väder med ringa sikt.

Raskesven
 
Hej!

Det går säkert alldeles utmärkt att få båtskjuts till ravinen upp mellan Tjålle och Dagarlåbddå, oavsett om du kommer från Sitojaurestugan eller Rinim. Försök dig inte på branten mellan ravinen och Rinimjågåsj, för det är brantare i verkligheten än vad det ser ut att vara på kartan. Från renvaktarstugan som ligger där är det lätt vandring vidare upp mot Vassjavagge, eller om du så vill söderut mot Skierffe.

häpp / Filiokus

Kan bara instämma i ovanstående. Gick nedförsbacken för några år sedan, på väg till båtlänningen i Rinim och det var grymt brant. Gick bra eftersom det var nedförsbacke och i huvudsak gräsbevuxet, men inget jag skulle vilja ta mig uppför. Men kommer man nedifrån och kan välja väg och håller sig nära Tjålebakte så kanske det är enklare. Men räkna med att det är rejält brant.

Jörgen
 
Hejsan!
Jag var i desa trakter för ett par år sedan...
Vi åkte med båten från Sitojaure till jåkken efter Tjålepakte (nationalparkgränsen) där vi traskade upp, det var brant och svettigt men inga konstigheter eller problem, vi följde jokken så svalkande vatten fanns det gott om...:)
Vi följde sedan parkgränsen (utan några krux där heller) till de små sjöarna ett par km från Skierfe där vi tältade. Dagen därpå var det dimmigt värre, men lyckligtvis lättade dimman så att vi fick en blick av Rapaselet innan vi gick ner mot Aktse.
Men kort sagt, efter ovan beskrivna väg finns inga större hinder, så den kan rekomenderas...

// Peter
 
Förslag…
Starta i Saltoluokta,

Dag 1 Salto, via Kungsleden till Sitojaure, båt över till Svine, traska upp till trädgränsen, sov natten där lite väster om Kungsleden (finns en bra slätt just där med jokk och allt, fin utsikt).

Dag 2, fortsätt längs Kungsleden uppför backen, vik västerut när du kommit uppför backen, gå ungefär till Offerplatsen Nord/väst om Passåivie. Tälta där någonstans.

Dag 3, dagstur till Skerfe. Lunchpackning medtages.

Dag 4, Fortsätt över Jåkkotjkaskalako, söder om Valak, fram till renvaktarstugan, tälta där.
(Alternativt fortsätt till Sitojaure/Rinim)

Dag 5, dagstur genom Vasjavagge tills du kan se utöver övre Rapaselet – tillbaka till tältet.

Dag 6 nedför backen till Sitojaure, åk tvärs över sjön till norra stranden. Brant stigning upp till passet med fjället 1515 väster om dig, styr genom dalen på andra sidan mot Pätsaure (gå på östra sidan dalen, det är enklast). Tälta vid Pätsaure

Dag 7, Pätsaure till Salto.

Ta med extra mat, skicka den extra maten med båt till Rinim, avtala tid för hämtning dag 6 vid Gruvvisares kåta (nedanför branten vid Sitojaure) (alternativ dag 6, gå nedför branten och gå sedan vidare till Rinim = ingen båt att passa), hämta maten för de sista dagarna hos båtföraren.

· Om du väljer att inte titta på Övre Rapaselet dag 5, vinner du en dag.

Dag 1 blir jobbigast, sedan enkel vandring.

Stigningen vid 1515 är brant men enkel, mest gräs. Gå gärna upp på 1515, fin utsikt därifrån.
Dalen ned mot Pätsaure, undvik dalens botten och den närmaste västra sidan, blötmark och jobbigt terräng delvis. Östra sidan enkel att vandra.

Gör sista nedstigningen mot Pätsaure väster om Rumok, lite brant men fullt genomförbart.

Går du snett nedåt mot Pätsaure finns en ”runsten” att beskåda (utan runor) inne i björkskogen, ca 2,5 meter hög, en lite ovanlig sten som står rakt upp. (Borde ha varit av betydelse en gång i tiden - men jag har inte undersökt den närmare).

(Väljer du att gå uppför backen vid Sito istället för nedför som jag föreslog är det en brant stigning men utan problem att knata uppför). (Du kan gå samma vandring - fast omvänt naturligtvis).

Thomas
 
Packrafta Sitojaure/Sitoätno?

Förslag…
Starta i Saltoluokta,

Dag 1 Salto, via Kungsleden till Sitojaure, båt över till Svine, traska upp till trädgränsen, sov natten där lite väster om Kungsleden (finns en bra slätt just där med jokk och allt, fin utsikt).

Dag 2, fortsätt längs Kungsleden uppför backen, vik västerut när du kommit uppför backen, gå ungefär till Offerplatsen Nord/väst om Passåivie. Tälta där någonstans.

Dag 3, dagstur till Skerfe. Lunchpackning medtages.

Dag 4, Fortsätt över Jåkkotjkaskalako, söder om Valak, fram till renvaktarstugan, tälta där.
(Alternativt fortsätt till Sitojaure/Rinim)

Dag 5, dagstur genom Vasjavagge tills du kan se utöver övre Rapaselet – tillbaka till tältet.

Dag 6 nedför backen till Sitojaure, åk tvärs över sjön till norra stranden. Brant stigning upp till passet med fjället 1515 väster om dig, styr genom dalen på andra sidan mot Pätsaure (gå på östra sidan dalen, det är enklast). Tälta vid Pätsaure

Dag 7, Pätsaure till Salto.

Ta med extra mat, skicka den extra maten med båt till Rinim, avtala tid för hämtning dag 6 vid Gruvvisares kåta (nedanför branten vid Sitojaure) (alternativ dag 6, gå nedför branten och gå sedan vidare till Rinim = ingen båt att passa), hämta maten för de sista dagarna hos båtföraren.

· Om du väljer att inte titta på Övre Rapaselet dag 5, vinner du en dag.

Thomas

Det låter som en trevlig tur. Rapaselet och deltat är huvudmålet för denna tur så jag vill inte missa dem. Jag har dock redan gått/åkt längs Pietsaure (är det samma som Pätssaure?). Jag gillade speciellt utsikten över Raseloukta och den meandrande Avtsusjjåhka.

Bild på Raseloukta

Fördelen med detta förslag är ju att man slipper gå kungsleden tillbaka också. Nackdelen är att det blir lite mindre tid över till Rapaselet och deltat. Kungsleden är ju som en motorväg på både gott och ont i detta fall.

En fråga angående dag 1: Finns det flyg/buss och båt SItojaure så att man kan åka från Stockholm på morgonen och vara över till Svine på kvällen? Det sägs i guideboken att man också kan ro själv. Ror man då till Svine? Hur lång tid tar det i bra väder?

En intressant idé är ju också frågan om man kan "packrafta" en kortare bit över Sitojaure. Den sjön ligger väl inte i nationalparken? Då blir man oberoende av båttider och rutter. Att paddla över Sitoätno skulle ju också kunna vara intressant, men då ligger ju andra stranden i parken. Jag har nu ingen packraft, men jag är lite sugen på att köpa en. Jag skulle kunna ta den på familjebudgeten med tanke på att den kan användas av barnen i framtiden ; )
 
Om du ska se både deltat och selet kan du ta helikopter till parkgränsen vid Skierfe, gå upp på Skierfe med fin utsikt över deltat och sedan går du den övre vägen mot selet.
Alternativt tar du dig till Aktse via Sitoälvsbron och båt. Därifrån kan du välja att gå i dalen eller via Skierfe.
Selet är vackert på håll men det är något speciellt att vara på älvstranden mitt mellan Piellorieppe- och Skårkimassiven.
Deltat är vackert på håll men inte lika roligt att vandra i. Om du väljer båtturen in i dalen ska du passa på att gå upp på Nammatj.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Enklaste, snabbaste vägen till Alkavare kapell? Fjällvandring 24
Vandrare Rapadalen, snabbaste vägen dit? Fjällvandring 5
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Merckx smidigaste vägen Fjällvandring 4
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
nicko_ Höga vägen Vistasdalen? Fjällvandring 2
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
LeifS Vägen till Alkajaure från Padjelanta Fjällvandring 6
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
aandr55 Bästa vägen in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 10
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
tbergman Vart tog Repivagge vägen? Fjällvandring 23
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
H.W Vägen ut till Ritsem Fjällvandring 8
Daddy Låktatjåkka-Kårsavagge - enklaste vägen Fjällvandring 10
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
hepar vägen porjus-vietas Fjällvandring 9
Jutas Vägen till Kebnekaise Fjällvandring 9
Hasse_70 Vägen till Ljungris? Fjällvandring 1
oskarlin bästa vägen Akkastugorna-Ruohtesvagge Fjällvandring 11
petho Vackraste vägen Narvik-Keb? Fjällvandring 7
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
Avslutatmedlemskapx Lättvikt vart tog den vägen? Fjällvandring 37
JonathanW Bästa vägen från Kaskavagge till Tarfala? Fjällvandring 5
Klaus Vart tar man vägen fem dagar i Norge??? Fjällvandring 1
migael Vägen till Nikkaluokta stängd pga högt vatten! Fjällvandring 0
friskjohan Bästa vägen till keb från söder Fjällvandring 5
Avslzyx Bästa vägen till norr om Äphar; vada Pierikjåkkå? Fjällvandring 4
HELS Sarek: Bästa vägen mellan Aktse - Ruohtesvágge Fjällvandring 6
soljesp Billigaste vägen till Narvik alt. Lofoten med omnejd? Fjällvandring 3
rezet Vägen Vietas - Vakkotavare, Båt Teusajaure? Fjällvandring 2
P.D Keb lättaste vägen ! Fjällvandring 17
Labben Bästa vägen in i Sarek Fjällvandring 1
netah Hur är vägen mellan Tjäktja och Nallo? Fjällvandring 2
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 72

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.