Kaffe

Bumpar denna tråd. Vi ska snart ut på semester och vill ha gott kaffe. Vi har ett kaffepresskit från Primus. Förra sommaren provade vi med Presso Gentile från Zoegas. Denna produkt har nu utgått.
Dricker vanligen Zoegas Intenzo (mörkrost) och frugan föredrar blandning mellan Zoegas Mezzo (mellanrost) med Intenzo.

1. Presso från Zoegas, är det bra?
2. Hur är Icas presskaffe (mellanrost) för 27 kr? Andra märken?
3. Vilket färdigt presskaffe är bäst (om man inte maler sitt favoritkaffe dvs.)

Eller ska man helt enkelt köpa en kvarn och mala sitt egna kaffe?
 
Jag kör zoega presso som vardagskaffe hemma och får ofta höra av gästet att vi har gott kaffe.
Testa, det är ju inte som att hela skatteåterbäringen ryker på ett paket...
 
Det här är en av de viktigaste trådarna i detta forum .Utan en kopp kaffe är dagen inte sig lik.. utan 3 koppar så är det jobbigt ...

Kaffe smakar så olika beroende på vilket vatten som används. Kör kok kaffe ( Arvid Nordquist ) mellanrost. ( en dryg matsked /dl samt en extra bara för att man kan !! ) Smakar bäst ute i naturen med vatten direkt från sjö eller vattendrag ! Det kommer inte till sin rätt med det klorerade kranvattnet. En vän har lärt mig att koka upp kaffet 3 ggr för att få fram det bästa ur bönorna.

På jobbet är det antingen Neskaffe lyx eller gevalias ekologiska bryggkaffe vilket dricks sparsamt då jag föredrar kokkaffe .. så nu är brännaren och kaffepannan med i bilen !!
 
Att mala själv rekommenderas. Då kan du skapa precis rätt grad för just din smak. Min favorit för hela bönor är Mollbergs blandning. En annan fin är Minas kaffe mörkrost. Svår att hitta i butikerna, men finns på nätet.

Min kvarn i fält är handdriven, japansk "hario" heter märket, modellen har jag glömt men den är liten.

...primus press fungerar fint :)...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Betongbarn Brygga kaffe? Friluftsmat 11
avslutmedlemskap0904 Koka inte kaffe Friluftsmat 37
avslutmedlemskap0904 Kaffe kokare Friluftsmat 41
avslutatmedlemskap160620 Kaffe Friluftsmat 62
Dan B Kaffe. Grower's Cup Friluftsmat 25
backeby Aeropress med ut? (kaffe-press) Friluftsmat 11
jacobi72 Självuppvärmande kaffe? Friluftsmat 34
hubbex Kaffe Friluftsmat 14
MoAnders Kaffe Friluftsmat 35
magbe238 kaffe i det fria? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
hendberg Kaffe! Friluftsmat 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.