Hur lära sig en rank kajak?

Ang 100 och 102

100 byggdes i tre viktklasser 50-70, 60-80 och 70-90. Skillnaden ligger i höjden på friborden dvs hur mycket hur mycket Anker och Ingvar gnodde med hyveln på botten halvan vilket i sin tur gör att det även skiljer lite på bottenformen mellan de olika klasserna.

100 tillverkades med trä sarg och glasfiber sarg och den förstnämnda fungerar betydligt bättre som vågbrytare än den senare.

100 har en snett skuren för med lite mer volym i förskeppet vilket gör att den rider upp lite i vågor samt inte samlar skräp vass etc. Medan 102s näsa är mer avhuggen för att gå rakt igenom ev vågor (den snabbaste vägen). Detta gör 102 kursstabilare och lämpligare för vinge men betydligt tristare att hantera vid vågor samt att tygndpunkten ligger en aning förflyttad framåt i kajutan.

100 har en skarp övergång mellan däck och skrov som gör att vattnet släpper från kanterna medan 102 avrundade övergång(för att kunna släppa ur formen) gör att vattnet följer med från botten upp på däcket vid lite sjö vilket gör att den ”sugs” fast i lite vågor.

Jag upplever en stor skillnad i hur kajakerna beter sig i sjön och framför allt i vågor. Jag var inne på att skifta till 102 för att slippa misshandla en vacker raritet men skillnaden var för stor.

Själv väger jag nu tyvärr ca 87kilo och paddlar 100 (60-80) med en sits som är höjd ca 5cm. Tyvärr finns det inte sitsar till 100 som är reglerbara i höjd men vi har byggt i olika höjder och vinklar samt i två olika skålningar och möjligtvis har vi någon kvar på vinden.

Jag har lyckats att hantera denna kajak i 25m/s men med hjärtat i halsgropen och någorlunda närma land. Största risken när man tar ut dessa kajaker i lite sjö är att kapellet på ett ögonblick kan bli intryckt och kajaken vattenfylls samt att det inte finns så mycket flytkraft i kajaken i sig, så stoppa i flytsäckar och lek då vattnet är varmt så kanske vi kan dela den glädjen som jag upplevt i vad det innebär att leka med sig själv.

Tyvärr så produceras inte dessa kajaker längre men som sagts det ligger många ute på klubbarna som samlar alldeles för mycket damm samt att få begriper deras potential och fulla värde.

/Kåre

PS eftersom jag börjar bli lite för fet, så är jag lite intresserad av en 100 (70-90) med trä sarg om någon nu råkar veta något om en som börjar bli dammig och inte allt för rutten.
 
Tack för den beskrivningen uppskattas mycket! Jag har inte tidigare lyckats bringa klarhet hur VKV100 och 102 förhåller sig till varandra.
 
Jag tycker det skulle vara lite kul att kunna köra en lite rankare kanot än min Nelo Viper 51 när det är lugnt och fint. Kanske inte tjänar så mycket på det annat än att jag blir tryggare i min Viper 51 så jag törs ta den på tävlingar där det kan blåsa.

Nåväl, jag testade en Nelo Classic (46 cm bred) i helgen lite smått, eller tja, försäljaren verkade lite butter och sur över att en kass motionär skulle prova hans fina kanot och riskerade välta och blöta ner den, så trots att jag bytt om till kapsejsningsvänliga kläder provade jag inte paddla iväg med den utan balanserade den bara lite vid bryggan. Dessutom blev jag uppläxad för att jag satte mig i en racingkanot på havskajakvis... ajaj så får man inte göra (tydligen). Nåväl, tyvärr kändes det lite vingligare än jag hoppats på, och hade jag paddlat iväg skulle jag kanske tippat.

Jag funderar ändå som smått att skaffa mig den typen av kanot så jag kan nöta själv på egen hand utan massa stressande moment. Fast om jag nöter i tre veckor och inte kommer någon vart så skulle det inte vara så kul...

Är det någon som har något tips eller liknande erfarenheter av att lära sig balansera rankare kanoter i vuxen ålder?

Träna balans i andra sammanhang än enbart kanoten. Det är det tips jag ger till de ungdomar jag tränar i racing. Till exempel:
-Ta och såga av en bit (30-50 cm) av ett kabelrör i plast, de är ca 15 cm i diameter, och lägg en planka på. Sen kan du antingen sitta eller stå på plankan en stund framför TV:n varje kväll. När du blivit säkrare kan du luftpaddla när du sitter på plankan.
-Lär dig cykla enhjuling eller gå på lina.

Ovanstående förutsätter givetvis att du tillbringar en hel del i kanoten också, de är bara ett komplement för att förbättra balansen snabbt. Dessutom är det mycket viktigt att du är välstretchad och mjuk i ben och höfter. Stela ben och höfter är direkt förödande för balansen i kanoten.

För en racingkanotist är det inget konstigt med att kunna resa sig upp i sin tävlingskanot ute på vattnet utan stöd från andra, stå upp i den, och sedan sätta sig igen utan att ramla i vattnet. Men då har de flesta också successivt tränat upp sig genom att paddla rankare och rankare kanotmodeller under flera år.

Lycka till och var tålmodig!
 
Stretching för kanotracing

Tack för de tipsen.

Jag brukar köra balansövningar liknande de du nämner under vinterhalvåret, men jag har varit osäker på om de faktiskt bidrar till kanotbalansen. Min personliga upplevelse av balans är att det liksom inte går att överföra mellan olika aktiviteter så bra, blir man bra på att balansera på lina är det just det man är bra på, inte andra balansakter. Däremot kan jag tänka mig att genom att göra balansövningar som ändå aktiverar samma typer av muskler som en annan balansakt så går det snabbare att bli bra på den när man väl börjar öva på den.

Det där med stretchning tror jag att jag är i högsta grad i behov av, jag är ganska stel som män brukar vara. Dock är det ju så att stretchning som faktiskt är effektiv så att muskler blir längre är ganska tufft och inte så roligt att genomföra, därför vill jag ju bara göra de övningar som verkligen är viktiga och ger mest.

Typiskt brukar de stretchprogram man hittar på nätet och i böcker som sägs vara "anpassade" för diverse sporter vara helt enkelt helkroppsprogram som ingen motionär lyckas uppbringa motivation att genomföra. Det man idealt vill veta är hur långa muskler på ställe X på kroppen behöver man ha (så man vet om man har stretchbehov eller ej) och var är det viktigast att man är tillräckligt vig.

Inom löpningen som jag har en del koll på är det många som faktiskt klarar sig helt utan stretchning, särskilt på damsidan, eftersom man som motionär oftast springer med ett tämligen kort löpsteg. Män, som överlag är stelare och springer lite fortare än kvinnor, kan ofta tjäna på att stretcha baksida lår. Snabba löpare eller kort/medeldistanslöpare har i regel ett större stretchbehov och kan ha ganska avancerade stretchprogram. Även inom (långdistans)eliten är det dock inte helt ovanligt att man inte alls stretchar, men det skiljer från individ till individ vilken grundflexibilitet man har.

Inom kanotracing som jag försöker skaffa mig lite koll på känns det så långt som att det nog finns ett behov att stretcha även för motionärer. Jag har svårt att se att man skulle behöva stretcha så mycket i överkroppen eller underbenen, men baksida lår och muskler runt höften känns som om det åtminstone på mig behöver stretchas. Jag hade inte gjort kopplingen till balansproblematik (den låter dock rimlig nu när jag hör den), utan snarare att höftrotationen hämmas. Man kommer ju som motionär inte orka blåsa på med lika kraftfull höftrotation som eliten, så sannolikt borde man inte ha riktigt lika stort flexibilitetsbehov som dem, men personligen känner jag mig som sagt lite hämmad av stelheten.

Men så var det det där med stretchprogram - vad är det som man borde stretcha? En övningsbank vore ju fint som liksom tar upp de *viktiga* stretchövningarna eller åtminstone rangordnar dem så man kan välja ut de viktiga och göra de ordentligt, har man för stora stretchprogram är risken att man inte orkar genomföra de ordentligt eller lägger för mycket fokus på sånt som egentligen inte är så viktigt att stretcha. Tycker det borde finnas nåt fint program på internet nånstans, men jag har hittills inte lyckats hitta nåt. Så om någon känner till en länk så är jag tacksam för tips :).
 
Tack för de tipsen.

Jag brukar köra balansövningar liknande de du nämner under vinterhalvåret, men jag har varit osäker på om de faktiskt bidrar till kanotbalansen. Min personliga upplevelse av balans är att det liksom inte går att överföra mellan olika aktiviteter så bra, blir man bra på att balansera på lina är det just det man är bra på, inte andra balansakter. Däremot kan jag tänka mig att genom att göra balansövningar som ändå aktiverar samma typer av muskler som en annan balansakt så går det snabbare att bli bra på den när man väl börjar öva på den.

Det där med stretchning tror jag att jag är i högsta grad i behov av, jag är ganska stel som män brukar vara. Dock är det ju så att stretchning som faktiskt är effektiv så att muskler blir längre är ganska tufft och inte så roligt att genomföra, därför vill jag ju bara göra de övningar som verkligen är viktiga och ger mest.

Typiskt brukar de stretchprogram man hittar på nätet och i böcker som sägs vara "anpassade" för diverse sporter vara helt enkelt helkroppsprogram som ingen motionär lyckas uppbringa motivation att genomföra. Det man idealt vill veta är hur långa muskler på ställe X på kroppen behöver man ha (så man vet om man har stretchbehov eller ej) och var är det viktigast att man är tillräckligt vig.

Inom löpningen som jag har en del koll på är det många som faktiskt klarar sig helt utan stretchning, särskilt på damsidan, eftersom man som motionär oftast springer med ett tämligen kort löpsteg. Män, som överlag är stelare och springer lite fortare än kvinnor, kan ofta tjäna på att stretcha baksida lår. Snabba löpare eller kort/medeldistanslöpare har i regel ett större stretchbehov och kan ha ganska avancerade stretchprogram. Även inom (långdistans)eliten är det dock inte helt ovanligt att man inte alls stretchar, men det skiljer från individ till individ vilken grundflexibilitet man har.

Inom kanotracing som jag försöker skaffa mig lite koll på känns det så långt som att det nog finns ett behov att stretcha även för motionärer. Jag har svårt att se att man skulle behöva stretcha så mycket i överkroppen eller underbenen, men baksida lår och muskler runt höften känns som om det åtminstone på mig behöver stretchas. Jag hade inte gjort kopplingen till balansproblematik (den låter dock rimlig nu när jag hör den), utan snarare att höftrotationen hämmas. Man kommer ju som motionär inte orka blåsa på med lika kraftfull höftrotation som eliten, så sannolikt borde man inte ha riktigt lika stort flexibilitetsbehov som dem, men personligen känner jag mig som sagt lite hämmad av stelheten.

Men så var det det där med stretchprogram - vad är det som man borde stretcha? En övningsbank vore ju fint som liksom tar upp de *viktiga* stretchövningarna eller åtminstone rangordnar dem så man kan välja ut de viktiga och göra de ordentligt, har man för stora stretchprogram är risken att man inte orkar genomföra de ordentligt eller lägger för mycket fokus på sånt som egentligen inte är så viktigt att stretcha. Tycker det borde finnas nåt fint program på internet nånstans, men jag har hittills inte lyckats hitta nåt. Så om någon känner till en länk så är jag tacksam för tips :).

Rygg/baksida av lår:

Lägg dig på golvet med hälarna upp mot en vägg (som en normal ryggböjning, men liggande istället för stående så du inte kan fuska).. Hasa dig in till väggen tills gumpen är både i väggen och i golvet. Om dina ben inte är helt raka, och din gump och rygg inte ligger helt platt i golvet, kommer du att vinna balans på att sträcka musklerna till du kan få dem dit. Fokusra på att lyckas räta ut benen, utan att göra det på bekostnad av att rygg/gump lämnar golvet (ej heller väggen).

--- Mats ---
 
Ska jag göra en gissning från det jag hör här och egen erfarenhet är det främst två saker man behöver stretcha som kanotist:

- höftböjarna ("kneeling hip flexor stretch" i en sökmotor)
- baksida benen (hamstringsstretch sittande på golvet borde vara lämpligt så man får med hela baksidan om det är mer än just hamstring som behöver stretchas)

Två övningar ska jag väl kunna stå ut med :). Det som möjligen saknas är nån extra för att förbättra höftrotationen, men det kanske man får på köpet av ovanstående?

Testet som nämns här ovan med att kunna ligga på golvet och med benen upp efter väggen som en vinkelhake, alltså med helt raka ben och rygg mot golvet och rumpan både mot golven och väggen är bra för att kolla om baksida benen är tillräckligt flexibla. Jag klarar inte det testet nu kan jag säga :)
 
Om du inte fått tag i nån kajak än så finns det tre stycken VKV 101 till salu på förbundets hemsida

Jag är lite dålig på att köpa begagnade grejer... så jag har slängt iväg en beställning på en sprillans ny Nelo Classic i glasfiber, de är snorbilliga (12kkr). Visar det sig att jag kommer köra mycket i den kommer jag nog uppgradera till en i kolfiber (eller kanske till och med kol/kevlar maraton-laminat för jag är en lågviktsfetischist), men fegade och började billigt, nästa steg upp är ju 26kkr, mer än dubbelt så dyrt. Det har varit lite si-och-så med kvaliteten på Nelos glasfiberbyggen, men de lovar själva att de förbättrat sig i år :). Mest intressant är att se om de lyckas leverera till maj 2010, för att leverera har inte heller varit deras starka sida...
 
Balans

Jag tränar judo under vinterhalvåret.
Bra för balans, smidighet och styrka i överkroppen.
På kajakkursen kom läraren fram och frågade om jag tränade något eftersom jag hade så lätt för att balansera och göra självräddning (det var garanterat inte för att jag har så stora muskler, haha).
Många judoklubbar har "gubbträning" för överåriga nybörjare.

//Örjan
 
Jag är lite dålig på att köpa begagnade grejer... så jag har slängt iväg en beställning på en sprillans ny Nelo Classic i glasfiber, de är snorbilliga (12kkr). Visar det sig att jag kommer köra mycket i den kommer jag nog uppgradera till en i kolfiber (eller kanske till och med kol/kevlar maraton-laminat för jag är en lågviktsfetischist), men fegade och började billigt, nästa steg upp är ju 26kkr, mer än dubbelt så dyrt. Det har varit lite si-och-så med kvaliteten på Nelos glasfiberbyggen, men de lovar själva att de förbättrat sig i år :). Mest intressant är att se om de lyckas leverera till maj 2010, för att leverera har inte heller varit deras starka sida...

Kul! Hoppas att du blir nöjd. Du får recensera den här när du fått den :)
 
Erfarenhet från Nelo classic?

Tar upp en tråd från 2009 med frågan: Hur fungerar en Nelo classic i glasfiber? Någon som har erfarenhet med denna kajak?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Timo M Hur lära sig säkerhet i Stockholmsområdet Paddling allmänt 10
TriNitro Lära sig paddla kajak i Västmanland/Dalarna? Paddling allmänt 1
larsa Lära sig paddla kajak i Halland Paddling allmänt 4
Jonte Myra Lära sig rolla? Paddling allmänt 5
thureb Hur lära barn paddla Paddling allmänt 18
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
kajaken_yahoo.com Tragisk olycka - vi bör läsa för att lära Paddling allmänt 24
Lorre2 Vill du lära dig rolla? Paddling allmänt 2
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
petmeu Göra sig av med kanot... Paddling allmänt 2
rikard454 Fira sig ned/ta sig förbi en fors med en gummiflotte Paddling allmänt 6
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Arneri Surfski SM tuffar till sig Paddling allmänt 9
BadCash Ge sig ut själv med kajak? Paddling allmänt 22
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
ingeback Ålands skärgård - en klass för sig själv! Paddling allmänt 0
MickeB Kanoten drar sig mot vinden? Paddling allmänt 2
nikesorn Vilken paddel lämpar sig bäst för nybörjare? Paddling allmänt 5
Ett bustroll som börjar känna sig ensam i skogen, hihi Paddling allmänt 3
Kan två nybörjare hyra kajak och ge sig ut sälva i Grebbestads området? Paddling allmänt 0
estar Identifiera en gammal rank aluminumkanadensare Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.