Hur lära sig en rank kajak?

Första gången jag provade en VKV102 för nån månad sen kändes det typ hopplöst, plask i vattnet vid bryggan. Nu idag provade jag igen (utan att ha testat något däremellan), och voilà - jag klarar hålla mig upprätt, nåt stödtag nu och då och ingen elegant teknik, men jag paddlar ju. Det satt bra för självförtroendet :). Känns som när man kommit så långt borde det gå att nöta sig till stabilitet bara genom att paddla och paddla och paddla.
 
Varför inte laborera med höjden på sitsen och vikter som givetvis skall vara fixerade?

Jag själv paddlar ju 100 regelbundet och sommartid brukar jag föredra en betydligt högre sits som ger en bättre ergonomi men förlust i stabilitet.

/Kåre
 
Har jag fattat det rätt att VKV102 är en mindre (typ ungdomsvariant) av VKV100, men att de i övrigt är lika? 102:an är nog lite för liten för mig, men det är vad som finns till förfogande på klubben och för att testa balansen duger det gott. Syftet är att prova mig fram för att se om jag ska våga skaffa mig en egen kanot som är betydligt rankare än den jag har idag. Vettigast vore förstås att köpa en beggad VKV100 eller liknande för några få tusenlappar, men jag gillar ju liksom att ha nya kanoter... jag lutar mot att skaffa mig en Nelo Classic, och jag tror/hoppas att den är liknande VKV100/102 i stabilitet.

På just den här 102:an går det inte att ändra sitshöjden och några viktset finns inte heller, och eftersom det är klubbens kanot vill jag inte vara och bryta i den för mycket :). Med min egen 51 cm breda Nelo Viper har jag ändrat sitshöjden, men i högsta läget är den fortfarande långt mycket stabilare än en smalare motionskanot/stabil racer. Men köper jag en ny rankare kanot kanske jag borde tänka på att skaffa ett viktset också, för det jag kommer behöva om något är ju sätt att göra kanoten stabilare snarare än rankare.
 
Du kan lägga en vattenfylld PET-flaska i botten av kanoten fram och bak. Kila sen fast dom med tomma PET-flaskor så de inte kan röra sig. Vattnet "väger" inget om du slår runt och de tomma flaskorna ger extra flytkraft.
 
(Alternativt ihoptejpade petflaskor, två o två, så de inte kan rulla runt. Eller hellre en vattenpåse som ligger still på botten, kan man gärna har på sina turer om man nu är sån också... )
 
Möjligt att VKV 100 fanns i olika storlekar, men de jag har sett har inte haft någon större volym. Ägde en själv under ett par år. 102:an lär vara en kopia av 100:ans form.

Jag förstår inte varför du vill ha en extremare kajak än din Viper51:a. Ifall du lär dig paddla den ordentligt först blir det enklare att gå upp ett snäpp. Kolla på de farter Lars ericsson gör med sin Swift. De är inte långt ifrån vad han kan prestera med en fullblodsracer.
Har sett många som presterat väldigt bra i Viper51, senast i DKM+.
 
Vad jag har förstått så är jag lite överviktig för en 102. Min matchvikt brukar ligga runt 90 kg, även om den nu är lite lägre.
 
Jag förstår inte varför du vill ha en extremare kajak än din Viper51:a. Ifall du lär dig paddla den ordentligt först blir det enklare att gå upp ett snäpp. Kolla på de farter Lars ericsson gör med sin Swift. De är inte långt ifrån vad han kan prestera med en fullblodsracer.
Har sett många som presterat väldigt bra i Viper51, senast i DKM+.

Vad jag förstår är Swift närmare Nelo Classic än Viper 51.

Det är dock inte ökad fart jag är ute efter, de farter jag just nu kan prestera är sannolikt för låga för att det ska ge mer än mariginellt att sätta sig i en rankare kanot. Till en början kommer det ju definitivt gå långsammare pga att balansen inte räcker till att trycka på för fullt. Den rankare kanoten tänker jag mig ha för att utveckla balans och minska rädslan för ranka kanoter snarare än teknik. Eller jo, stödtagsteknik tror jag mig kunna utveckla, Viper 51 är så pass stabil att det aldrig blir aktuellt med stödtag under normala förhållanden, vilket gör att mina stödtagsreflexer är ganska kassa, det blir snarare så att jag reflexmässigt rycker upp paddeln ur vattnet när jag tappar balansen snarare än gör ett stödtag för att räta upp mig.

Jag tänker inte göra mig av med 51:an. Snarast så att jag tänker mig kunna använda den på tävling, då jag idag använder en havskajak (Epic 18x). Mentalt gillar jag konceptet att köra en del träning i en rankare kajak än den man tänker tävla i för att få upp tryggheten så man klarar lite oväntade grejer, som blåst och motorbåtsskvalp. Idag är det rankaste jag kör Viper 51, och därför känner jag mig inte riktigt bekväm med att köra den på tävling. Möjligtvis fel i mitt huvud, men det hjälper mig mycket det där att känna att nu sitter jag i en kanot som är stabilare än det rankaste jag brukar köra med, när det som DKM+ är mycket skvalp att vänta.

Men visst sitter det en del i att smala kanoter är snyggare än breda och att det är ett lite kul partytrick att klara av ranka kanoter, ungefär som att gå på lina, fastän det kanske inte är så användbart.

Man kan iofs med all rätt undra varför man ska lägga ut 12 - 34 papp på en ny fin kanot om man bara ska ha den för balansträningspass, vettigare är ju då att skaffa en beggad VKV100. Men vi säger väl så här att just pengar är inget problem... :)
 
Senast ändrad:
Vad jag har förstått så är jag lite överviktig för en 102. Min matchvikt brukar ligga runt 90 kg, även om den nu är lite lägre.

Jag väger själv bara 67 kilo så vikten borde inte vara ett problem, men det känns som om den var lite halvtrång och gick konstigt i vattnet... men det är kanske bara en intrimningsfråga, tänkte inte så mycket på just det då, trodde redan innan jag satte mig att det var en ungdomskanot så jag hade liksom den bilden i huvet...
 
Mentalt gillar jag konceptet att köra en del träning i en rankare kajak än den man tänker tävla i för att få upp tryggheten så man klarar lite oväntade grejer, som blåst och motorbåtsskvalp. Idag är det rankaste jag kör Viper 51, och därför känner jag mig inte riktigt bekväm med att köra den på tävling. Möjligtvis fel i mitt huvud, men det hjälper mig mycket det där att känna att nu sitter jag i en kanot som är stabilare än det rankaste jag brukar köra med, när det som DKM+ är mycket skvalp att vänta.

Tror tyvärr inte att det hjälper att träna balans i olika kajaker. Kajaker rör olika på sig i vågor och vind och det är det du måste träna in. Jag försökte i fjol träna med två olika racing lådor och det förstörde balansen totalt. Även havskajaken blev lidande.
För att klara en racer i lite vågor måste du ha lite fart i kajaken. Antingen ligger du stilla eller så paddlar du. Kort och gott måste du ha lite frekvens på paddeln och den får du först när du är hyggligt vältränad.

För att bli bra i skvalp måste du träna i skvalp. Att du klarar att vingla runt med en motionsracer på slätvatten ger dig inte några fördelar i skvalp, förutom kanske stöttningsreflexen.
Vill du ha en snygg kajak kan du köpa en Struer Stranger eller Power i trä.
 
Jag väger själv bara 67 kilo så vikten borde inte vara ett problem, men det känns som om den var lite halvtrång och gick konstigt i vattnet... men det är kanske bara en intrimningsfråga, tänkte inte så mycket på just det då, trodde redan innan jag satte mig att det var en ungdomskanot så jag hade liksom den bilden i huvet...

Vid 67 kg kan jag inte tänka mig att 102:an är för liten. Den påstods (av kamrater som nog har koll på just det), gå lite väl blött när man väger just uppåt 90, så den kajak jag skaffade är väldigt lik men har lite mer volym, och enligt utsago nästan exakt samma stabilitet/karaktär.
 
För att bli bra i skvalp måste du träna i skvalp.

Jag tror du har helt rätt - man måste träna i den miljö man tänker utsätta sig för - men jag tror också det går att öka "grundbalansen" i andra förhållanden så man har bättre förutsättningar när man tränar i skvalpet, åtminstone om man ligger på min förhållandevis blygsamma balansförmåga. Jag har upplevt det när jag tidigare gått mellan olika stabila havskajaker. Men det kanske är inbillat... iofs handlar nog balans mycket om placebo, tror man att man är trygg slappnar man av och balanserar bättre...

Det skulle dock vara kul att höra vad motionärer som ligger närmare min nivå har för synpunkter/erfarenheter i frågan. Det verkar vara ett område som det finns många olika filosofier inom...

En annan fråga är ju också hur rank man ska anse en VKV100 och motsvarande är... kanske det borde vara en naturlig nivå att befinna sig på för en motionär som kör 4 ggr i veckan sommarhalvåret.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Timo M Hur lära sig säkerhet i Stockholmsområdet Paddling allmänt 10
TriNitro Lära sig paddla kajak i Västmanland/Dalarna? Paddling allmänt 1
larsa Lära sig paddla kajak i Halland Paddling allmänt 4
Jonte Myra Lära sig rolla? Paddling allmänt 5
thureb Hur lära barn paddla Paddling allmänt 18
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
kajaken_yahoo.com Tragisk olycka - vi bör läsa för att lära Paddling allmänt 24
Lorre2 Vill du lära dig rolla? Paddling allmänt 2
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
petmeu Göra sig av med kanot... Paddling allmänt 2
rikard454 Fira sig ned/ta sig förbi en fors med en gummiflotte Paddling allmänt 6
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Arneri Surfski SM tuffar till sig Paddling allmänt 9
BadCash Ge sig ut själv med kajak? Paddling allmänt 22
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
ingeback Ålands skärgård - en klass för sig själv! Paddling allmänt 0
MickeB Kanoten drar sig mot vinden? Paddling allmänt 2
nikesorn Vilken paddel lämpar sig bäst för nybörjare? Paddling allmänt 5
Ett bustroll som börjar känna sig ensam i skogen, hihi Paddling allmänt 3
Kan två nybörjare hyra kajak och ge sig ut sälva i Grebbestads området? Paddling allmänt 0
estar Identifiera en gammal rank aluminumkanadensare Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.