Fira sig ned/ta sig förbi en fors med en gummiflotte

Hej alla!
Jag har försökt "googla" runt och hitta nån beskrvning hur man tar sig förbi en fors man inte vill/törs paddla - dvs med en gummibåt/"raft"...

Gissar att man knyter ett längre rep till fören och ett till aktern och två personer småspringer på stranden och försöker hålla den rak... Gissar väl också att det är bra att man tar en del omtåligt och bär mha ryggsäck förbi forsen först :)

Någon som har lite tips, eller i alla fall vet vad det "heter"/kallas detta? :)

Cheerio!
/Rikard (som nu fått sin 3,3 meters "raft" och torrövat hemma i köket" :)
 
Vet inte ...

... om det är i enlighet med SAO men vi brukar kalla det att "tåga".

Och ja, förfaringssättet du beskriver funkar. Men det funkar ännu bättre om 2 man går på var sin sida om vattnet och har knutit in linan i samma ände (det blir per automatik bakänden) på flytetyget.
På det viset kan man styra i sidled.


Ha skoj!


/O.
 
Det där låter inte som en bra metod och mina invändningar är:

- ett långt rep riskerar att kila fast bland stenar i forsen. Hur gör ni om ni "förankrar" flotten mitt ute i en klass 4 fors?

- flotten i sig kan kila fast, många forsar är väldigt steniga.

Jag kan tänka mig fler nackdelar som att en flotte i en strid fors får rätt stor kraft så att det nog kan vara svårt att hålla/styra den från land. Om man bortser från dessa invändningar så är nog själva metoden som sådan också bökig pga terräng och vegetation som skulle vara i vägen.

Nä, kommer man till en fors som man inte vill paddla genom så är nog det säkraste och bästa att helt enkelt packa ur och bära runt forsen alternativt att dra den alldeles i strandkanten där det är lugnare vatten om det är möjligt.

Eller så spänner man åt störtkrukan och tar fart. :)
 
Ahhh, "tåga" - tack för det! Och tack för tipsen, en på vardera stranden kan funka för det är ett ganska litet vattendrag vi ska satsa på till sommaren - men det är klart, fastnar då "raft'en" så kanske det blir lite problem. Nåja, det ger sig - övning ger färdighet.

Och Harald, tack för bilden. You got to be kidding me LOL Undrar vad den forsen har för klassificering, 42? ;-) Och förutom att roa så gav bilden lite tips vad tåga motsvaras av på engelska för vidare sökningar på YouTube, etc. (rappel)

Tack igen folket!
/Rikard
 
En genomläsning av

Collin Fletchers River är nog på sin plats. Vissa forsar är forceringsbara, dragna eller paddlade. Andra forsar som den på bilden bl a bör man nog går runt på torra land. Lycka till och glöm inte att surra allt.
 
På mine kanoturer bruker jeg å "tåga" forbi stryk/forsar som jeg ikke vil padle. På engelsk heter det "lining". Prøv å søke på "lining canoe" og "lining raft". Jeg bruker alltid bare ett tau, og bruker den teknikken som dave1 anbefaler. Med kano er det viktig at tyngden plasseres nedstrøms, vil tro at dette gjelder også for en gummiflåte. Kanoen blir da lettere å kontrollere i strømmen. Ofte er det mulig å gå/løpe ved siden av kanoen lange strekninger. Ved vanskelige partier kveiler jeg tauet nøye i høyre hånd, skyver kanoen ut i strømmen og slipper ut tau mens jeg bremser med venstre hånd til kanoen igjen ligger i ro ved elvebredden. Teknikken og envnen til å lese elva og strømstyrken bør øves opp gradvis. Prøv i enkle stryk/forsar først.

Harald
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.