Hur lära sig en rank kajak?

Jag tycker det skulle vara lite kul att kunna köra en lite rankare kanot än min Nelo Viper 51 när det är lugnt och fint. Kanske inte tjänar så mycket på det annat än att jag blir tryggare i min Viper 51 så jag törs ta den på tävlingar där det kan blåsa.

Nåväl, jag testade en Nelo Classic (46 cm bred) i helgen lite smått, eller tja, försäljaren verkade lite butter och sur över att en kass motionär skulle prova hans fina kanot och riskerade välta och blöta ner den, så trots att jag bytt om till kapsejsningsvänliga kläder provade jag inte paddla iväg med den utan balanserade den bara lite vid bryggan. Dessutom blev jag uppläxad för att jag satte mig i en racingkanot på havskajakvis... ajaj så får man inte göra (tydligen). Nåväl, tyvärr kändes det lite vingligare än jag hoppats på, och hade jag paddlat iväg skulle jag kanske tippat.

Jag funderar ändå som smått att skaffa mig den typen av kanot så jag kan nöta själv på egen hand utan massa stressande moment. Fast om jag nöter i tre veckor och inte kommer någon vart så skulle det inte vara så kul...

Är det någon som har något tips eller liknande erfarenheter av att lära sig balansera rankare kanoter i vuxen ålder?
 
Köp en gammal klubbkajak och öva i. En tävlingskajak enl gamla reglementet är inte dyr, och funkar perfekt för ändamålet. Du kommer att lära dig. Och du kommer att få mer marginal i det du paddlar om nu det är något som upplevs en aning rankt idag.
 
Köp en gammal klubbkajak och öva i. En tävlingskajak enl gamla reglementet är inte dyr, och funkar perfekt för ändamålet. Du kommer att lära dig. Och du kommer att få mer marginal i det du paddlar om nu det är något som upplevs en aning rankt idag.

Någon modell du kan rekommendera? Jag har testat klubbens VKV100 tror jag det var, och jag tog mig inte ut från bryggan då, eller jo, fyra paddeltag varav alla var stödtag sen drog jag i vattnet. Det kanske är ett dåligt tecken? Eller finns nåt mellan VKV100 och VKV101 (VKV101 är ungefär som en nelo viper 51). Jag gissar att Nelo Classic ligger mellan VKV100 och VKV101...
 
Varför går du inte med i Luleå kanotklubb för att få hjälp med teknik och funderingar? VKV 100 är ganska stadig och är ett möjligt steg från havskajak. För att lära sig paddla racer i vuxen ålder är det mängdträning som gäller. Kan du bara avsätta 3 dagar per vecka är det inte troligt att du kommer känna dig någorlunda säker.
Det är lek och åter lek som bygger upp balans och psyke.
 
Som Erik säger...det är bara att gnugga och gnugga och gnugga.

Jag kör Swift (46cm). Gick direkt på den från Hanvskajak (VKV Elite). Jag var ingen ståtlig riddare första månaden men efter första sommaren kändes det hyffsat tryggt.

För mig har det gett mycket att köra balansövningar. Plaska fram kajaken med händerna, sitta i kajaken och paddla utan paddel (veva med armarna i luften), föra paddeln under kajaken, kasta spjut med paddeln osv. Dessutom får man passa på och utmana ödet i vågor då det är lämplig tempratur i vattnet.

Nu efter två år känns Swiften riktigt trygg....Så det är nog bara att ha tålamod så kommer balansen med övning.

/LaRs
http://bloggen.motionspaddla.nu
 
Varför går du inte med i Luleå kanotklubb för att få hjälp med teknik och funderingar? VKV 100 är ganska stadig och är ett möjligt steg från havskajak. För att lära sig paddla racer i vuxen ålder är det mängdträning som gäller. Kan du bara avsätta 3 dagar per vecka är det inte troligt att du kommer känna dig någorlunda säker.
Det är lek och åter lek som bygger upp balans och psyke.

Jo jag är med i Luleå kajakklubb sedan några år, men där är det ungdomsverksamhet som gäller, och ungdomarna tränar själva dvs utan tränare. Känner mig liksom lite malplacerad så jag håller mig helst på egen kant så länge... men jag borde nog bli lite mer aktiv i föreningen för att ha bättre koll på vad som händer.

Min ambition är inte att nå fullblodsracers, utan typ moderna snäppet under 520/52-båtarna, och de verkar vara runt 45 - 47 cm breda. Min träningsmängd är lite osäker, jag vill inte bara hålla på med en sport, men kan ha ganska intensiva perioder, nu inför DKM+ körde jag uppåt 6 pass i veckan, men en stor del av året (vintern) blir det ju ingenting. Jag skulle gissa att för balansträning är det mer viktigt att man kör ofta än att man kör länge varje gång, och i så fall kan jag nog få in fler tillfällen.
 
Som Erik säger...det är bara att gnugga och gnugga och gnugga.

Japp!

Jag kör Swift (46cm). Gick direkt på den från Hanvskajak (VKV Elite). Jag var ingen ståtlig riddare första månaden men efter första sommaren kändes det hyffsat tryggt.

Jag började min paddlarkarriär i en Tracer, en juniortävlingskanot (lite stadigare än "vuxna" tävlingskanoter). Sedan övergick jag till Tiger, vilket ansågs vara det rankaste som fanns på den tiden (detta var på den tiden då det ännu fanns en minimi-bredd; hur den är i jämförelse med moderna tävlingskajaker vet jag inte)

För mig minns jag att den farligaste tiden med Tigern började efter några veckor; då hade jag börjat vänja mig vid den instabila känslan med resultatet att koncentrationen släppte, samtidigt som balansen inte ännu riktigt satt i ryggmärgen. Under de två första åren stjälpte jag (om jag minns rätt) fyra gånger, under de därpå föjande 10 åren tre gånger (av vilka två i samband med att paddeln brast), och sedan dess (9 år till) inte en enda gång.

Det tar lite tid (och räkna med några stjälpningar), men med tillräklig övning och tålamod går det.
 
Tack för svaren, det känns inspirerande. Klokast är förstås att köpa en beggad båt eller låna på klubben... men jag funderar på att köra det gamla goda tricket köpa nånting nytt och dyrt så att man får dåligt samvete om man inte använder den tillräckligt mycket :)... Blir nog att småtesta lite med klubbkanoter i höst och kanske slå till på att beställa en båt för nästa säsong, lutar då mot en Nelo Classic.
 
Någon modell du kan rekommendera? Jag har testat klubbens VKV100 tror jag det var, och jag tog mig inte ut från bryggan då, eller jo, fyra paddeltag varav alla var stödtag sen drog jag i vattnet. Det kanske är ett dåligt tecken? Eller finns nåt mellan VKV100 och VKV101 (VKV101 är ungefär som en nelo viper 51). Jag gissar att Nelo Classic ligger mellan VKV100 och VKV101...

For the record -- VKV100 var det ju inte, VKV102 heter den. Förhoppningsvis räknas VKV102 som hyfsat rank, eller så är jag bara väldigt kass :)
 
100 och 102 är nog ganska lika, och det är inte kajaker man klarar av bara för att man paddlat havskajak.
En 101 kanske är ett bra steg från normal havskajak, sen är det väl dags för nåt rankare.

Själv köpte jag en Condor (totalt 46 cm) efter en halvstadig havskajak, sen har jag paddlat Extreme ett par år, och när jag paddlat för lite och tyckt att jag behöver skärpa upp balansen har jag köpt en gammal namnlös klubbkajak som är ungefär som en 102. Har inte tippat i den ännu, men har å andra sidan paddlat väldigt lite sista året.

Hur brant stegring du klarar av svårighetsgraden är väldigt individuellt, och attityd och acceptans för plurrningar samt vilken komfortnivå avseende balansen man kräver har nog lika stor betydelse som balans eller fysiska förutsättningar...
 
men en stor del av året (vintern) blir det ju ingenting. Jag skulle gissa att för balansträning är det mer viktigt att man kör ofta än att man kör länge varje gång, och i så fall kan jag nog få in fler tillfällen.

Spela kanotpolo på vintern, vetja! Mycket bra för att träna balansen (och en hel del annat)... åsså är det skitkul

/Micke
 
Senast ändrad:
Spela kanotpolo på vintern, vetja! Mycket bra för att träna balansen (och en hel del annat)... åsså är det skitkul

/Micke

Ajaj, då måste jag ju lära mig hantera en boll också :). Mitt usla bollsinne var en av anledningarna till att jag inte tyckte om sport som barn/ungdom... det var ju dålig på boll = dålig på idrott, hårda bud. I vuxen ålder upptäckte jag individuell uthållighetsidrott, och helt plötsligt kunde man idrotta på sina egna villkor.

Kanotpolo är ganska stort här i Luleå... men som sagt, de vill nog ha med de som kan hantera en boll... hehe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Timo M Hur lära sig säkerhet i Stockholmsområdet Paddling allmänt 10
TriNitro Lära sig paddla kajak i Västmanland/Dalarna? Paddling allmänt 1
larsa Lära sig paddla kajak i Halland Paddling allmänt 4
Jonte Myra Lära sig rolla? Paddling allmänt 5
thureb Hur lära barn paddla Paddling allmänt 18
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
kajaken_yahoo.com Tragisk olycka - vi bör läsa för att lära Paddling allmänt 24
Lorre2 Vill du lära dig rolla? Paddling allmänt 2
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
petmeu Göra sig av med kanot... Paddling allmänt 2
rikard454 Fira sig ned/ta sig förbi en fors med en gummiflotte Paddling allmänt 6
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Arneri Surfski SM tuffar till sig Paddling allmänt 9
BadCash Ge sig ut själv med kajak? Paddling allmänt 22
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
ingeback Ålands skärgård - en klass för sig själv! Paddling allmänt 0
MickeB Kanoten drar sig mot vinden? Paddling allmänt 2
nikesorn Vilken paddel lämpar sig bäst för nybörjare? Paddling allmänt 5
Ett bustroll som börjar känna sig ensam i skogen, hihi Paddling allmänt 3
Kan två nybörjare hyra kajak och ge sig ut sälva i Grebbestads området? Paddling allmänt 0
estar Identifiera en gammal rank aluminumkanadensare Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.