Ge sig ut själv med kajak?

Hej!

Jag går och funderar på vad jag ska göra av min sommarsemester (som jag egentligen inte ville ta ut, men blev mer eller mindre tvingad till). Polarna ska på solcharter, något som inte tilltalar mig alls. Är däremot sugen på att ge mig ut och paddla en kortare bit, antingen en endagars eller tvådagars tur. Men så till frågan - jag har bara paddlat några få gånger innan, och då har vi varit två i en kanot. Hur är det egentligen att paddla själv? Antar att en enmans kajak är smidigast? Måste man gå nån kurs för att lära sig hur det funkar med roder och sånt, eller är det "learning by doing" som gäller? Får man plats med packningen i en kajak (de ser ju attans små ut på bilderna jag tittat på) Hade tänkt mig en del av Lagan-leden eftersom jag bor i Halmstad, eller kan ni rekommendera någon annan led i närheten? Som sagt är jag att betrakta som nybörjare på det här med paddling, och har aldrig suttit i en kajak, endast kanot. Anledningen till att jag vill ge mig ut själv är dels att kompisarna är iväg, men också att jag aldrig paddlat och tältat ensam utan alltid i grupp, och det vore kul att klara sig själv.
 
Hej!

Som sagt är jag att betrakta som nybörjare på det här med paddling, och har aldrig suttit i en kajak, endast kanot. Anledningen till att jag vill ge mig ut själv är dels att kompisarna är iväg, men också att jag aldrig paddlat och tältat ensam utan alltid i grupp, och det vore kul att klara sig själv.

Om jag får fråga: varför är det så viktigt att klara dig själv? Att klara sig själv är inget självändamål.
 
Friluftsfrämjandet

Kontakta Friluftsfrämjandet där du bor/eller i närheten. De har ofta både kurser och paddlingar med olika svårighetsgrader. En bra början!

Häls/Jan
 
Kurser, klubbar, sällskap... Allt är bra. Och rekommenderas.¨

Men om du hittar lugna vatten (ingen toktrafik, sansat väder, skärgård med korta överfarter eller sjösystem) så är det ju solklart att du kan ge dig ut själv. Ta det i din takt bara. Be om hjälp av uthyraren gällande inställning av kajaken, packingstips och råd för vägval och tältplats.
Det funkar säkert alldeles utmärkt att prova själv första gången.
 
Att klara sig själv är inget självändamål.
Kan det väl vara?

Jag och många med mig mår bra av ensamtid i naturen. Att klara av det är såklart en förutsättning för välmåendet. Därmed inte sagt att sällskap gör det sämre. Inte alls. Det är annorlunda. Också jättebra!
 
Om du kan du simma, tycker jag att du ger dig ut. Släng ner tält och mat bara paddla. Håll dig nära land ibörjan, Lek med kajak, gå runt med flit bada. öva på att komma tillbaks i med en flotör. Jag hoppas att känner till dina begränsningar och inte gör nåt dumt.

Lycka till
 
Ensam i naturen

Är själv gärna ensam ute. Det är skönt och du kan bara fara dit näsan pekar. Inga kompromisser med andra. Ju vanare friluftsmänniska desto längre kan du sträcka din ensamvistelse.

Dock! Att ge sig ut själv betyder också att du får klara dig själv om det händer något. Marginalerna kryper. Gör du en felbedömning kommer ingen att hindra dig och det kan få konsekvenser. Är du då ensam i området gäller det att du vet vad du gör. Som nybörjare skall du definitivt röra dig i områden där du träffar på andra eller kan ta dig till bebyggelse (krypande). En nybörjare kan ensamvandra på kungsleden i juli, men bör inte ge sig ut i ödemarker i oktober. Tänk lika med kanot. Gå gärna en dagskurs i paddelteknik först. Det har du definitivt igen. Lämna färdmeddelande och ha någon du skall kontakta inom ett dygn (lite tidsmarginaler måste du ha) efter planerad hemkomst. Då måste du klara dig i två-tre dygn efter planerad hemkomst! Lita inte på mobiltelefon som enda säkerhet!

Säg vid uthyraren vad du skall göra, så får du en kajak som klarar packning och dig som nybörjare.

God tur!
 
Kan det väl vara?

Jag och många med mig mår bra av ensamtid i naturen. Att klara av det är såklart en förutsättning för välmåendet. Därmed inte sagt att sällskap gör det sämre. Inte alls. Det är annorlunda. Också jättebra!

Jag paddlar och vandrar mycket själv och njuter av det mycket. Det som inte är ett självändamål är att ge sig ut i situationer man om möjligt inte behärskar. Men jag vet att jag inte tillnärmelsevis är den äventyrsmänniska jag en gång var. Men mina invändningar liknar Anders Vs.
 
Du kan välja en annan väg in i kanotandet! Anmäl dig till en en grund- eller prova-påkurs i forspaddling. Jag och barnen var i Dala Floda förra sommaren och fick en jättekul upplevelse på Dalälven hos Kajaktiv. Mycket pedagogiskt upplagt med wet-exit, lågt och högt stöd, paddling rakt fram osv innan vi fick prova på lite strömmande vatten och sen ett par vändor i en enklare fors. Boende finns där och kanske du hittar några nya själsfränder också!

Om jag sticker ut hakan så - Kan man paddla en forskanot så kan man paddla en havskajak. Tryggheten i att kunna det som lärs ut gör att man lättare bedömer risker och hanterar situationer även ute på sjön.
 
Jag paddlar alltid själv. Paddlar man en dubbelkajak blir polaren så sur om han ska paddla åt oss båda, och om det är en enmans kommer jag ju ingen vart om jag inte paddlar själv.

;)
 
Nybörjare - Lagan OK

Hej Du!
Paddlade Lagan från trakten av Skillingaryd, dvs ca 10 mil (vattenvägen) norr om Värnamo och ner till havet, det var ett par år (20) sedan, men det ser nog likadant ut nu. Lagan är ganska lugn förutom inne i Värnamo där det strömmar på bra, på några ställen. Det finns också många kraftverksdammar och långa transportsträckor. Någon slags enkel kajakvagn är nog bra om du inte vill bära i omgångar. Du kan fundera över att fixa en lätt vagn som du kan surra fast uppe på akterdäck. Är du stark kan du bära kajaken på axeln och gå en vända till efter packningen. Det är att föredra om du inte har en smidig vagn, tänk då på att packa så din packning blir lätt att bära. På sina ställen är det ganska slingrigt, speciellt norr Värnamo. Här är den finaste naturupplevelsen tycker jag. Efter Värnamo får du en tråkig sjöpaddling över Vidöstern. Kolla efter Campingplatser där du kan pausa med en glass! När du kommer ner i Halland gräver flodfåran ner sig i åkerjorden och man ser inte över kanten. Det blir tråkigare. Landskapet skiftar också från mer vildmarksbetonat till typisk lantbruksmark.
En lättamanövrerad kajak blir nog bra. Vill du ha utmaning och lära dig paddla utan roder är en slingrid å med lugnt vatten en perfekt nybörjarskola speciellt för den som gillar skäddakajak och vill träna teknik.
Kolla i kartboken efter åar i din närhet som ser spännande ut. Köp sen topografiska kartan i bokandeln. (1:50.000) och lägg upp din rutt efter den. Jag brukar scanna av de kartbitar jag vill ha, och plasta in dem med "värmefolie" det blir tätt och bra och du har originalet kvar oskadat.
Det är inte fel att handla tung mat, kajaken blir stabilare om du lastar ner den lite. Justa vanliga konserver blir billigare och ofta godare än sk friluftsmat. (som egentligen är anpassad för vandingsfolket) Frys ner en plastad kassler så håller den sig någon dag/dagar i värmen, ägg håller också bra. Det dinns äggfodral i hårdplast...
Alla hinder och bekymmer ser du på kartan. Laganleden har kommit till efter att jag paddlade LAgan. Sträckan har jag ju paddlat, efterom jag kört hela ån, men vet inte vilken del av ån som kallas Laganleden. Det kanske finns vagn att låna eller att leden går där det inte finns kraftverk?
Glöm inte ta med något du kan förvara sopor i, det är lätt att glömma det!

Du undrar om packning.
Själv brukar jag paddla barfota i badshorts, en t-tröja under flytvästen (som värmer bra).
En tunn fleecekofta och något regnskyddande är bra att ha till hands. Man fryser inte om benen. Det är överkroppen som är oskyddad. På kvällen behöver du långa byxor och jacka mot kyla och mygg, (myggmedel förstås). Träningsbrallor och jacka gärna i bomullspoplin blir bra. Skor, vandringssandaler som torkar snabbt är ok, även att vada med. Ett enkelt tält räcker bra till sommarsverige. Man behöver inte packa så mycket och har man kläder i funktionsmaterial som torkar lätt kan man tvätta under resans gång. Ska du lyxa till det kan du packa ett par varma men lätta gympadojor om du är frusen av dig. En toppluva är bra om det blir kallt på natten.
Toagrejor, diskgrejor. Som tallrik kan du ha en stor kåsa med handtag, (Vattenskopa).
Du skall alltid packa plastpåsar om dina kläder och din sovsäck, men stoppa plastpåsen inuti väskan, sovsäckspåsen etc. Då rivs den inte sönder. Packpåsen blir kanske våt men innanför skyddar sopsäcken det viktiga innehållet. Förslut med påsklämmor. Ett par meter tvättlina och några klädnypor är braatthagrejor. Självuppblåsande liggunderlag som numera säljs billigt är lyxigt. 3 cm tjockt och styvt 180 långt blir fint, det finns större men de tar onödig plats.
Tänk på att du ska kunna ha ett tort ombyte om du går runt. Ett enkelt spritkök duger till matlagning, köp gärna med teflon i pannan. Provpacka allt hemma!
Här får du lite tips efter mitt huvud, det finns säkert fler som har synpunkter!
Lycka till, det känns som ett bra nybörjaräventyr.

/Håkan
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ingeback Ålands skärgård - en klass för sig själv! Paddling allmänt 0
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
petmeu Göra sig av med kanot... Paddling allmänt 2
torger Hur lära sig en rank kajak? Paddling allmänt 35
rikard454 Fira sig ned/ta sig förbi en fors med en gummiflotte Paddling allmänt 6
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Arneri Surfski SM tuffar till sig Paddling allmänt 9
Timo M Hur lära sig säkerhet i Stockholmsområdet Paddling allmänt 10
TriNitro Lära sig paddla kajak i Västmanland/Dalarna? Paddling allmänt 1
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
larsa Lära sig paddla kajak i Halland Paddling allmänt 4
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
Jonte Myra Lära sig rolla? Paddling allmänt 5
MickeB Kanoten drar sig mot vinden? Paddling allmänt 2
nikesorn Vilken paddel lämpar sig bäst för nybörjare? Paddling allmänt 5
Ett bustroll som börjar känna sig ensam i skogen, hihi Paddling allmänt 3
Kan två nybörjare hyra kajak och ge sig ut sälva i Grebbestads området? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
purjo_ Hantera 2 manskajak själv Paddling allmänt 10
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
Homie Lurar jag mig själv när jag väljer kajak? Paddling allmänt 15
freewheeler62 Importera själv från Lettman? Paddling allmänt 1
vid köpa point 65 / Trapper i Estland själv hur göra ? Paddling allmänt 2
SES För dig som bygger själv ... Paddling allmänt 2
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.