450KM, vad för typ av kajak?

Hej att paddla 450km i en och samma semester. Hur lång tid bör övervägas för detta? Vad för typ av kajak bör man ha för en sådan lång paddling på visssa tillfällen öppet hav? Packyta och stabilitet är prioriterande men samtidigt kommer man göra paketstopp för påfyllning av konsumeringsvaror. Stockholm- Mariehamn, tur & retur.
 
45 mil på en semester? ja har du lång semester så hinner du säkert. men det är ju rätt lång sträcka och du låter oerfaren, så kanske inte så smart att ge sig av till åland det första man gör om du inte är en mycket van paddlare. Det går vågor vettu! Sen tror jag iof inte att det är 45 mil tur och retur stockholm mariehamn, men det kanske andra kan svara på och kanske tänkte du runda åland också?

Hur som helst - är du oerfaren så ge fan i turen.

Jag har kört 45 km på en dag och det är mycket och jobbigt, packningen är ju tung och drar ner på tempot.
 
En kajak som passar dig och din last. En kajak du känner dig trygg i och som är hyfsat lättdriven och rolig att paddla. VKV Måsen offshore har förespråkare. Jag skulle välja den eller en VKV Lisa med min längd och vikt ca 1,75 m resp dryga 80 kg.

Åland har fin paddling men finast är inte väster om Mariehamn. Norra vägen via Märket är betydligt kortare över Ålands hav.

Kan du göra en A till B tur i stället? Blir mer omväxlande. T ex Sverige Åbo eller tvärtom.

Lycka till

Thure
 
Det finns många kajaker som är lämpliga för långtur. Det är kanske viktigare att det är en kajak som du kan hantera väl och känner dig trygg med, jag paddlar Baffin Boreal och tycker att den funger bra för mig.
Om du skall paddla till Mariehamn kommer du att ha ca. 20 nm (37 km) öppet hav med, ibland, ganska mycket fartygstrafik, något att ta i beaktande.

Go tur / Jesper
 
Det blir ju lite konstigt att du undrar vilken kajak du ska ha om du ska paddla Stockholm - Mariehamn, eftersom om man ska ge sej på en sån paddeltur så bör man vara en mycket erfaren paddlare och då bör man automatiskt veta vilken kajak som är lämplig.

450km i en och samma tur låter väldigt mycket men du är kanske extremt vältränad?
 
Om jag har förstått det rätt så planerar du en sån paddeltur helt ensam?
Att paddla Stockholm - Mariehamn ensam är helt omdömeslöst oavsett hur erfaren paddlare man är.

Hur ska man kunna vila armarna när man är ensam mitt ute på öppet hav med rejäl sjögång?
Är man 2st så kan man ju hålla balansen åt varandra.....
 
Eriks fråga blir verkligen dissad:mad:
Och det med all rätt. Har man så lite aning om kajak paddling att man måste fråga vilken kajak man skall ha på en tur som är även utmanande för en erfaren paddlare, då saknar man med all sannolikhet all kunskap som behövs för att genomföra det på ett säkert sätt.
 
Ålands hav förutsätter bra väder. Men i rätt väder är passagen mellan två öar man kan gå iland på inte längre än 15 km mellan Understen och Märket i norr.

Med omdöme och viss förmåga samt tur med vädret när man är på rätt ställe för överfarten så fungerar det.

Just vilken kajak man kan välja är inte det viktigaste. Vi vet inte så mycket om TS Erik men kan såklart fortsätta diskutera ändå.

Thure
 
14 dagar tycker jag låter rimligt med hyggligt bra väder. Bra väder vid överfarten kan utebli och då kan flera väntedagar behövas.

Det finns ganska många relativt oerfarna som gjort långa överfarter.
En forummedlem paddlade Stockholm-Gotland en tidig vår. Inget att rekommendera, men han klarade turen utan missöden.
En annan forummedlem paddlade Danmark-Sverige i en lite uppblåsbar leksakskanot.

Bra fysik och vattenvana underlättar.

Under 30-talet paddlade en BKKare Stockholm-Helsingfors tor i en dåtida tävlingskajak.

Jag tycker att valfri långturskajak runt 5 meter bör göra jobbet.

Nybörjare eller personer som paddlar sällan paddlar ca 20 km/dag vid hyggligt väder.

De som tränar regelbundet klarar 40~60 km/dag.

Riktiga distanspaddlare brukar klara 60~100 km/dag, men då gäller bara paddla, ät och sov.
 
Med full packning i min 5.20 m skäddakajak snittar jag ungefär 6 km/h och maxar 8. Med tom kajak blir det ju en annan sak. Skulle nog hellre ta en roderkajak för riktiga långa turer, men de är inte lika roliga att paddla.

Jag skulle inte göra 45 mil på två veckor iaf. det blir ju ett kanotmarathon per dag nästan 😄
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
peter1955 Lättviktsgummibåt (typ) Paddling allmänt 2
Ingarö-Stefan Reval Extrem Typ R vill veta allt Paddling allmänt 35
Vilken typ av torrdräkt? Paddling allmänt 0
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.